Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lazy Bee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lazy Bee


    Ettersom det er så lite aktivitet på forumet for tiden, tenkte jeg at jeg skulle prøve å bidra litt.

    I påsken i fjor fikk jeg en på jobben til å printe ut tegninger til en Clancy Aviation Lazy Bee. Byggingen startet umiddelbart. Går fort å skjære ut vingeribber når det bare er 7 stk! Dette er originalutgaven med 40 tommer vingespenn.

    Tegningen viser både bolt-on og strikkfeste til vingen. Jeg valgte bolt-on. Vingen ble bygget uten balanseror etter å ha lest litt på utenlandske forum. En kommentar jeg merket meg var: Det eneste som flyr dårligere enn en Lazy Bee UTEN balanseror er en Lazy Bee MED balanseror. Derfor ble det uten på denne. Vingetipper, sideror og høyderor er laminerte. Lette og sterke. Syntes 3 mm balsa i stab og høyderor virket litt pinglete, brukte lett 5 mm med lettehull istedet. Rød og hvit Oracover betrekning. Transparent Oracover til vinduer.

    Denne modellen ganske allsidig når det gjelder motor. Alt fra Cox .049 til OS .26 fs til elektro. Jeg bruker en OS .26 med hjemmelaget gummioppheng. Funker bra, men ser litt voldsomt ut på det lille flyet. Har flyttet firewall 2 cm bakover for at motoren skal passe bedre inn.

    Tok 10 måneder fra start til slutt. Fikk somlet meg til å ta jomfrutur i forrige måned. Skikkelig kosefly. Herlig å putre rundt på tomgang. Skal visstnok være ganske akrobatisk for et fly med bare høyde- og sideror, men har ikke testet ennå. Er litt vinglete på bakken under take of. Vet ikke om det skyldes den smale sporvidden eller om fjæringen er for myk. Skal prøve med flere strikk på neste tur.

    Gleder meg til mange fine kveldsturer med denne.
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

  • #2
    kult fly. bygger et lignende fly, men byggesett fra stevensaero. skybuggy 300 Click image for larger version

Name:	IMG_2933.jpeg
Views:	150
Size:	170.8 KB
ID:	680545
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      noen youtube video av flyet? mitt er nærmere maiden nå Click image for larger version

Name:	IMG_4332.jpeg
Views:	122
Size:	156.2 KB
ID:	680677
      Mvh Andreas
      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
      PCM.at mye glede i litt carbon
      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

      Comment


      • #4
        Jeg har ingen video av flyet. Er ikke noe flink på slikt.
        kult at du snart er ferdig. Regner med at det har temmelig like egenskaper som mitt. Tydelig hvor de har hentet inspirasjonen fra.
        Mvh
        Gunnar Børseth

        I might not be very good, but I'm fun to watch.

        Comment

        Working...
        X