Unconfigured Ad

Collapse

3D spørsmål om fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stein Arne
    • Jun 2006
    • 213

3D spørsmål om fly

Heisann folkens!

Jeg har nå da begynt å nærme meg slutten på min 2m edge 540 og skal vel hive den opp i løpet av mnd som kommer tenker jeg. men begynner allerede å snuse på noe større mere langtids prosjekt, med dette noen nybegynner spm også:

*Slik design messig, hva er ansett som det beste 3D flyet? (edge, extra, giles osv) med tanke på ror overflater, aerodynamisk egenskaper osv.

* Kan et fly bli for lett i forhold til størrelse? Og hvordan påvirker vekta egenskapene til flyet med hensyn til fun/3D?

Stein
    Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
    Graupner cherokee 1,6m "Brick"
    Multiplex Gemini
    Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

Medlem av innherred modellflyklubb
    www.innherredmodellflyklubb.ning.no
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Halla Stein ,når står jomfruturen ? i helga ? Har tune Edgen nå for full sprut. Fant problemet fra sist runde - falskluft fra forgasser

Ellers så har vekt ALT å si, egentlig uansett men spesielt i 3d/acro. For tungt gjør modellens sakteegenskaper dårlig mens for lett gjør mest sansynlig konstruksjonen for svak. I dagens arf samfunn så vil vel ikke noe fly bli for lett vil jeg tro, men heller det at ting blir tyngre en anbefalt. Så prøv å hold vekta nede så mye som mulig.

Skal du ha noe langtidsprosjekt vil jeg anbefale fly fra Exlusive Modellbaum; http://www.emhw.de/ . Kjempefly å kjempekits.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• Stein Arne
      • Jun 2006
      • 213

Nei dæven, der var du også gitt *ler*

Skal ta siste telling av lapper nuh når regningene er betalt så får jeg om det blir bestilt en liten fin 28I motor til Geir, så blir det vel saker sjuh!

Tenkte meg det var noe slikt forgasser ting sjuh, var borti det på cherokee'n til fattern også, går som ei klokke etter vi fikk fixa falskluft problemet jah!

Du må si ifra når du tar deg en tur igjen til myra, må få tatt opp noe mere video jah!
      Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
      Multiplex Gemini

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Comment

• Eagle
        • Jan 2006
        • 1299

Når det gjelder flytyper, flyr det meste veldig greit. Noen påstår at noe flyr bedre enn annet, men det kommer mer ann på oppsett og dagsform vil jeg si. Vet at mange syns Yak er det nye hotte, personlig foretrekker jeg Extra 260. Den er iallefall nøytral i alle posisjoner, slipper kobling i KE, noe jeg har har at Yak'n også er fin til. Men har i ettertid hørt at Yak'n kobler litt alliakvel.

Størrelsen teller vel litt oxo, men når man kommer over 2 meter, begynner det meste å oppføre seg greit.
        Vekta kan ha litt og si begge veier. En lett modell flyr veldig bra 3D, men om du skal fly i litt vind, blir 3D veldig tricky med lette fly. Vil oxo tro at om man skal fly litt imac øvelser, så er det greit med et fly som ikke er ultralett, men da kommer dette med vind inn i bildet igjen. Dette er ikke noe fasitsvar, men egne erfaringer etter å ha gått skolen fra 1,5 til 3,1 meter.
        Oppsett er nøkkelen til fin flyving, resten er trening. Og når det gjelder oppsett, så tenker jeg ikke bare på å kjøpe det dyreste og hotteste, men trimming av modellen. Man kan klare seg lenge med det som ikke er det aller hotteste, så lenge man bruker hodet og er fornuftig. Føler at gadget faktoren, og redundant(om det er det rette ordet) faktoren har begynnt å ta av litt. Redundant som mange benytter som et ord for backup, betyr egentlig noe ganske annet. Nemlig overflødig. Mange blir ofte provosert over folks manglende respekt ang sikkerhet, der er jeg klinkende klar, sikkerheten må ivaretas, men man trenger ikke blakke seg på stash man fint klarer seg uten. Hold det enkelt og ryddig og funksjonibelt/sikkert. Da kommer du langt. Lykke til.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

Comment

• Stein Arne
          • Jun 2006
          • 213

Tusen takk for en knall svar, godt å få svar! driv å tulle litt rundt det å lage en modell selv fra tegninger eller et kit, eller ARF(composite eventuelt), men nå som du sier at det er litt mere på hva du selv liker, så må jeg finne ut hva jeg synes er okey først kanskje å se hva markedet har å tilby. Takk takk igjen

Stein
          Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
          Multiplex Gemini

Hitec Aurora 9

På vei inn: