Unconfigured Ad

Collapse

Tips for å komme i gang med 3D hovring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ulldott
    • Apr 2003
    • 95

Tips for å komme i gang med 3D hovring

Hei,

jeg har nettopp skaffet meg en liten elektro 3D modell i håp om å lære meg å beherske 3D/hovring. Jeg har prøvd noe på simulator og klarer jo å hovre en del, men er på utkikk etter noe dokumentasjon eller tips for å bli litt mer bevist på hva jeg skal tenke på når jeg trener.

Er det noen som har noen tips ?

-Ulldott
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5878

Her er ett par engelske sider som skriver litt om hvordan ting kan gjøres:

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Og en norsk side...

Lykke til!
      Tom Erik
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Flue
        • Oct 2003
        • 902

På Ola Fremmings side står det (dessverre?) også på engelsk:

Eller direkte:
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

Comment

• Thinnthinn
          • Sep 2002
          • 1172

Hallo!
          En ting jeg fant ut etter å ha prøvd en del var at man bør forsøke i ganske lav høyde! (ca. 3-4m på en .40-size er flott...). Høres farlig ut, men bare sørg for å lær deg hvordan du kommer ut av øvelsen før du går ned på høyden.... (Masse motor hjelper her, min. hovre på halv gass )

Slik testet jeg ut (i stille vær!):
          - kom inn i lav høyde med lite motor (Ikke mot eller fra deg...)
          -Når modellen er på høyde med deg (litt unna...), rett fra siden begynner du øvelsen
          - Gi mer og mer høyderor, samtidig som du gir mer og mer motor for å opprettholde høyde (Ikke så mye at modellen stiger). I de fleste tilfeller bør du begynne å gi litt høyre balanseror på dette tidspunktet...
          - Modellen vil (bl.a.) forsøke å "vri" seg. Kompanser med bal.ror
          - Bruk sideroret flittig! Med en gang du aner antydning til at modellen "lener" seg til en av sidene (nesten før..) legger du inn kontra-ror. Høyderoret brukes på sammen måte.
          - Et lite stalltips er å bruke motoren sammen med rorene for å øke luftstrømmen slik at de blir mer effektive.. Gi heller litt ror og litt motor samtidig enn å gi fullt ror og ingen gasspådrag!
          - Du trenger ikke henge så lenge av gangen. Det ser bedre ut om du henger litt, for så å gi gass og gå pent ut av øvelsen enn om du tvi-henger helt til et eller annet hender og du må avbryte

En annen ting...
          Dette er en øvelse som egner seg best når man flyr alene på plassen
          (Har du noen gang ergret deg over kopter-piloter som øver på hovring midt på stripa??)

PS: Jeg er IKKE en dreven "hovrer", men jeg lærte en del med denne metoden.

Mvh.
          Sir Crashalot
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Mye gode tips her.

Bare noen uker siden jeg fikk min første (men langtfra siste) elektro 3D-modell i lufta. Plutselig "kan" jeg hoovre Men sannsynligvis kan jeg ikke det likevel..
            Lavt, nært, lettvekt, ufarlig og nok motor gjør at det plutselig bare lar seg gjøre, tilsynelatende... Ufattelig følelse når jeg drar av gass og flyet rygger mot asfalten og det flapper rundt propellen (som et slarkete helikopter).
            Fly inn ved siden av bilen, nappe opp 20 cm over biltaket og hoovre rundt der 2 runder rundt postkassene og så inn og hoovre igjen
            Clouet er at det er lett, lett, lett og har veldig lite vekt.
            Hadde ikke ørevoksen vært så hard hadde gliset vært like bredt som cowlinga på en Gee Bee.........

PS: hvis flyet faller ut av hoover og på rygg er det to ting som er viktig: du må ha litt plass rundt deg, og du MÅ kunne fly det ut av situasjonen inverted!!!! Trene...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...