Unconfigured Ad

Collapse

Harrier 90 3D m/ CRRC 26 Bensin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

Harrier 90 3D m/ CRRC 26 Bensin

Driver som mange vet og setter sammen et stort fly i disse dager, og 2 store, enda større er på vei til hobbyrommet etterhvert.
    I en annen tråd på forumet, fortalte jeg om min lille episode, der jeg falt oppå Mini Raven'en min tidligere i høst, og degraderte den til oppfyringsved. Har siden da ikke hatt noe å fly med, og har vært den lokale Rune Nessen på stripa vår, og flydd alle andre sine fly

Så en dag tenkte jeg at noe må jeg ha mens jeg "bygger". Endte derfor opp med en Harrier 90 3D, fra Seagull, som jeg har hatt lyst på i et par år, men som det aldri har blitt noe av.
    Så har det seg slik at jeg ikke liker glow motorer lenger. Gløding og startvansker når det er kaldt, plugger som ryker og masse fuelsøl på flyet...............nei bensin er tingen for meg.

Så da måtte det bli en liten snerten sak fra CRRC. 26 ccm og liten og rød. Har brukt 2 kvelder på å montere sammen stasen, og det hele er nå klart for flytur. Satte inni noen 12 kgs servoer fra Hextronic, digitale og greier, til ca 100,- pr stk. Regner med at de fleste forstod at servoene ikke veier 12 kg

Så klokka 22 i kveld, var det ut på tunet, full tank, full tenning og halv gass, full choke.
    Flipp flipp flipp og dermed var vi igang. Og det må jeg si. Den motoren går fint. Den rusla ett minutt på tomgang, og når jeg da rista på gass stikka, var den der med en gang. Skikkelig respons, og veldig fint turtall på max. Regner med å hente ut litt til etterhvert som den blir innkjørt. Bruker en APC 16x6. Kan ha opptil 17x10. Flyet hang i lufta, på under halv gass. På full gass dro det skikkelig ifra, uten at jeg slapp det med henda. Der var jo litt mørkt. Tomgangen lå stabilt på 945 omd/min.

Ville bare fortelle om denne opplevelsen, i morgen kan det hende jeg kan fortelle hvordan den flyr med denne motoren. Sikkert mange som har denne modellen med glow, regner med at bensin er sjeldnere. Er iallefall ikke i tvil om at denne 26 cc motoren kan bli brukt i flere 90-120 size fly etterhvert. Handler man fra Hobbycity, får man denne motoren for 850 kr. Norsk pris er rett under 2 lapper, rimligere enn tilsvarende glow, ca 80 gram tyngre, men med mer kraft. Bilder og referat i morrrrra. Natta
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com
  • Jan_Petter
    • Jan 2006
    • 900

Hallo Mr. Ørn!

Har du solgt kameraet ditt for å finansiere all denna stæsjen eller?

BILDER!

http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• Jøllsrud
      • Oct 2007
      • 469

Du må komme med video også!

Comment

• Eagle
        • Jan 2006
        • 1299

Hei gutter.

Video skal jeg prøve å få til, blir Youtube iallefall. Bilder skal jeg ta i morra, da skal vi ut og fly med 2 x Harrier 90 3D.
        Fuglen fløy i dag iallefall. Flyet gikk raka vegen rett opp for full maskin , og for en vertikal nytelse det var. Motoren gikk klokkerent hele turen, og den er vanvittig hissig og skikkelig responsiv på throttle. Den hovrer på under halv gass, modellen veier 3.4 kg tom. Tanken er på 3,5 dl, og det holdt til 40 minutters flyving idag. Fløy til den var tom, måtte bare prøve.

Servoene funker helt supert, kjører de på 4,8 volt da dette er det eneste tilgjengelige batteriet jeg har nå. Greit å holde nede vekta også. Modellen balanserer 18 cm fra forkantlista, inne ved kroppen. Modellen roller mot venstre i knifeedge, så der må jeg mixe inn litt balanseror. Den trekker også mot canopy, så en liten mix på høyderoret må også inn. Kommer også til å legge inn en mix mellom throttle og sideror, da modellen trekker litt mot venstre i vertikalen. Enklere enn å demontere motor for å lage mer høyretrekk. Fløy fra green'en på golfbana nedafor huset mitt idag, den er 10 meter lang. Fungerte perfekt som rullebane. Trenger 2 meter for å komme opp, litt mer for å komme ned.

Så da satser jeg på litt filming i morra eller søndag, bilder kommer uansett. Nå skal jeg på hobbyrommet og lakke Extra.
        Knut Erik
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.teamflyingcircus.com

Comment

• Jan_Petter
          • Jan 2006
          • 900

Vi venter i spenning

Comment

• Eagle
            • Jan 2006
            • 1299

Oki gutter.

Her er en link til litt video av dagens test tur.
            Lyden på kameraet stod på fullt, så det bråker endel. Motoren på flyet bråker ikke så mye i real life. Vi valgte også å filme med lav oppløsning, grunnet Youtube format, men det gikk ikke. Neste video blir i full format med skikkelig bildekvalitet.

Så enjoy vår lille hyggestund på stripa, jeg fløy alene idag. Muligens flere i morgen.

Høyreklikk og lagre som....
            Last edited by Eagle; 22-12-07, 23:13.
            Knut Erik
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.teamflyingcircus.com

Comment

• Jan_Petter
              • Jan 2006
              • 900

Nice

Bra med futt der ja, fin snutt, fin flyging

Men, bråker jo mer en min DA-50 med raka rør Har du potte i det hele tatt, i tilfelle hva slags?

Comment

• Eagle
                • Jan 2006
                • 1299

Lyden på kameraet gjorde potta mi urett. Den bråker egentlig ikke så mye. Det er Pitts style potte som står på.
                I neste videosnutt, skal vi stille inn kameralyden skikkelig, og også filme med høy kvalitet, så håper jeg at lyden blir bedre.
                Jeg har 2 cola boxer som potter på 3W 150 cc min. Tror de bråker mer, hehehe.

Holy Crap.
                Knut Erik
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.teamflyingcircus.com

Comment

• piper
                  • Jan 2005
                  • 378

Hei!

Denne motoren var interresant, ikke minst med tanke på prisen. Har prøvd å finne noen fysiske mål på nettet uten hell, skulle gjerne visst om det er plass til denne i en Chipmunk jeg har stående ferdig uten motor.
                  Modellen jeg snakker om er i skala 1:5 og måla på firewall er: Høyde 22 cm/Bredde 15 cm.
                  Har man en link til manual noe sted?

mvh Terje
                  Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490

Comment

• Eagle
                    • Jan 2006
                    • 1299

Hei.

Hvis det er 26 ccm'n du tenker på, så er passer den fint inni de målene du oppgav.
                    Kan hende den blir litt liten, med tanke på flyvekta? Hva er den på det flyet?

Jeg kan sjekke i manualen om det står noe om målene på motoren der. Har ikke kikket i manualen ennå

God jul.
                    Knut Erik
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.teamflyingcircus.com

Comment

• jarle
                      • Feb 2005
                      • 341

Denne karen i nederland kan MVVS: http://mvvs.nl/
                      Noe rotete websider men hvis du leiter litt finner du mye, også dimensjoner på MVVS 26.
                      Attached Files
                      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Eagle
                        • Jan 2006
                        • 1299

CRRC og MVVS er ganske ulike.
                        Tror ikke man kan bruke MVVs sin borremal på CRRC.

CRRC har sidemontert forgasser, type Walbro, med innsugstrompet.
                        Gi meg et par timer, så skal jeg poste dimensjonene.
                        Knut Erik
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.teamflyingcircus.com

Comment

• nettulven
                          • Feb 2007
                          • 495

Glimrende, Knut Erik

Tror du denne motoren går på Cessna´n da? Blir det plass? Har du tenkt å prøve, eller skal jeg gjøre det?
                          Thomas Molnes
                          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• piper
                            • Jan 2005
                            • 378

Hei igjen!

Min chipmunk veier i underkant av 8 kilo( medregnet ev. bensinmotor), anbefalt motorstørrelse er 120-180 glow, så det burde vel gå.
                            Chipmunken er ikke akrotypen, er bygget etter LN-DHC som står på Kjeller. Var der og tok bilder av originalen forrige søndag, 2.juledag lages decals.
                            Lurer på en annen ting, hvor handler dere i utlandet?
                            Apropos mvvs 26, skal også anskaffe den før våren, skal inn i en Sig 4-star 120.
                            Og GOD JUL til dere alle!

mvh Terje.
                            Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490

Comment

• Eagle
                              • Jan 2006
                              • 1299

Du kan teste den i en Cessna du, Thomas, tror den skal gå inn, med litt list og lempe.

Min erfaring når det gjelder motorstørrelser, er at det er den øvre motorstørrelsen en bør satse på.
                              Chipmunken flyr jo litt acro da. Det skulle vært en bensin motor på 30cc, det hadde nok vært ideelt til flyet ditt. Men den flyr nok med 26cc oxo. Jeg handler stort sett i USA, har faste forbindelser der, og leveringstiden ligger på 5-7 dager. Har handlet litt fra Hobbycity, der har de en 26cc bensiner til snaue 800 kr. Men jeg kan ikke uttale meg om den motoren. Den jeg har, er kjøpt hos Throttlestore, og importøren har vært i Kina og hentet de personlig. De motorene er iallefall meget bra. Og servicen er veldig god.

CRRC PRO 26 skal kunne trekke propeller fra 16x6 til 17x10, og helt sikkert en lettdrevet 18x6 oxo. Kan nevne at en Saito 180 4 takter jeg hadde, trakk en APC 15x8 på 9300 omd/min. Jeg skal sette en sånn propell på CRRC'n,og sjekke turtallet der. Tipper det ligger i samme gata. Ideelt sett bør vel du ha en stor propell, med moderat stigning. Er mulig at Vess propeller er noe du bør kikke på. De ser ikke så skala ut, og er vel designet for 3D, men med den ytelsen disse gir, så skader det ikke å prøve en sånn, på en motor i denne størrelsen, i et såpass tungt fly.

Fortsatt god jul. ( Nå kjenner jeg lukta av pinnekjøttet )
                              Knut Erik
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.teamflyingcircus.com

Comment

Working...