Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adrenaline med børsteløs!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Adrenaline med børsteløs!

    Heisann,

    Da er den klar.. hehe.. jeg kjøpte i fjor en Adrenalin hos T&K, fløy da med en Speed 400 og den gikk rimelig bra med den motoren ja.
    Men, nå har jeg byttet ut motoren med en liten børsteløs sak, og JA, det ER futt i den motoren.. fikk i hvertfall blåst bort alt støv (og små skruer etc) fra hobby rommet når jeg testet motoren.. hehe..
    Nå er det bare å vente på pent vær og lite vind.

    Men, denne modellen, jeg har erfart at når jeg ligger i en sving, drar litt høyteror forsiktig.. men så plutselig så skjærer den igjennom og drar til siden.. rorene går jevt, henger ikke noe sted.. justerte ikke motoren i svingen heller.. noen som kan si hva dette var?
    Regner med at dette vil bli enda mer synlig nå med børsteløs motor.. hehe..

    Ja, en annen ting.. Hvordan aktiverer jeg brems på motoren?
    Det er en Hacker motor.. B20 eller noe slikt.. er det noe enkle greier?
    Kjekt å kunne spare propeller ved landing..
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

  • #2
    Les bruksanvisningen til regulatoren din for setting av brems.. hvis den støtter brems.
    Hva med å konvertere til strikkfeste for propellen? Sparer noen propeller da.
    Drar ut/flikker i sving... høres ut som highspeed-stall.....?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Joa.. står sikkert i bruksanvisningen ja.. hehe.. men vi leser vel ikke bruksanvisninger, gjør vi vel?? hehe..
      Oki da.. får lese litt da..
      Tenkte kanskje det var noen standard greie..

      Ehh.. strikk feste motoren.. går nok ikke.. her sitter motoren i nesa på modellen.
      Bilde av den: 404 - File or directory not found.

      High speed stall ja.. hmm.. kanskje det..
      Er det noe jeg kan gjøre med det for å forbedre det litt på noen måte?
      Mindre utslag kan jeg ikke ha.. må ha litt til landingen også
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #4
        Åja en SÅNN Adrenalin ja. Da får du gå for klappropell. Hva slags motor satte du i? AXI?
        Prøv å ta noen ganske krappe looper i sikker høyde.. flikker den konsekvent samme vegen kan det være litt skjevheter i vingen. Evt kan du endre en millimeter på balanserorene. Looper den rett og pent er det kanskje bare sånn den oppfører seg i sving så du får fly den deretter
        Bruksanvisninger inneholder i blant nyttig informasjon som gjør at du får utnyttet gadget`en helt og fullt...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Sjekk balansepunktet på modellen i forhold til hva som er anbefalt.

          Du skal kunne trekke rimelig krappe svinger med en slik modell uten at den skal flikke av den grunn. Disse modellene flyr jo vanligvis "som på skinner".

          Skal mye høyderor til før den flikker hvis alt annet er i orden (balansepunkt, angrepsvinkler etc...) Mye høyderor er jo relativt da...siden 2mm hver vei på en slik modell egentlig er ganske mye. Men du ville jo merket at den var kilen å fly hvis du har alt for mye.

          Hva slags motoroppsett er det du har ? (så at det var B20, men hva mer...kv, batterier, propell, turtall, strøm).

          Har selv en Stinger (lillebroren til din Adrenalin), med Mega 16/15/3 og 9-celler KAN950. Over 20 000 rpm på 4,7x4,7 prop, ca.24A. Målt til over 200km/t med radar....går unna ja!

          Burde absolutt være mulig å få litt fart i modellen din med B20...navnet på modellen kommer nok til sin rett....spesielt første turen med børsteløs...gled deg.

          Comment


          • #6
            Som jeg skrev i meldingen over,
            Mener det var en hacker B20 motor.. en liten tynn motor.. fartsregulatoren var nesten større enn selve motoren.. hehe..

            Lurer på om jeg skal investere i li-po celler til denne, pr i dag så har jeg 7 stk røde ehh.. (hva het dem igjen...) fra Torbjørn & Kåre.. hmm.. argh.. står helt stille.. i hvertfall tung batteripakke.. kunne vært lettere med lipo vel? Hvor mange celler bør jeg evt. bruke i denne modellen da?

            Skal teste noen looper når det bare blir fly-vær.. hadde kanskje håpet en test tur i ettermiddag, men snøen setter nok en stopper for det.. blir nok en kosekveld med liming og lapping i stedenfor..
            (Driver å mixer og trikser litt mer røykannlegget på CAP'en min.)

            mvh Freddy.
            Med vennlig hilsen / Best Regards
            Freddy Ulvseth
            http://freddy.ulven.com/rc

            Comment


            • #7
              Jeg vil nå tro det er et tilfelle av feil tyngdepunkt og/eller for mye utslag på høyderoret...
              Ville tro det er bedre med litt ekstra vekt i nesa på en sånn modell. Og det går jo an å ha dualrate e.l. for å kunne fly både full pupp og rolige, snille landinger
              Jeg har jo sett sånne fly svinge så kjapt at lakken på vingene hang flere meter etter grunnet G-belastningen.... (nesten i alle fall...). Så NOE galt er det i alle fall!
              Jeg har en liten pylon med .25 motor som var kjilen som ei slegge helt til jeg flyttet tyngepunktet 1,5cm fremover... Det var som natt og dag!
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Da får du gå for klappropell.
                Tror ikke det er så lett å få tak i klappropeller som tåler turtallet, eller har riktig diameter/stigning.

                Jeg har hvertfall lett uten å finne noe...så hvis du vet om ca 4,7x4,7 klapppropell med 24mm spinner som tåler over 20000rpm så kom gjerne med tips...er meget interessert.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by OAK
                  Sjekk balansepunktet på modellen i forhold til hva som er anbefalt.

                  Du skal kunne trekke rimelig krappe svinger med en slik modell uten at den skal flikke av den grunn. Disse modellene flyr jo vanligvis "som på skinner".

                  Skal mye høyderor til før den flikker hvis alt annet er i orden (balansepunkt, angrepsvinkler etc...) Mye høyderor er jo relativt da...siden 2mm hver vei på en slik modell egentlig er ganske mye. Men du ville jo merket at den var kilen å fly hvis du har alt for mye.

                  Hva slags motoroppsett er det du har ? (så at det var B20, men hva mer...kv, batterier, propell, turtall, strøm).

                  Har selv en Stinger (lillebroren til din Adrenalin), med Mega 16/15/3 og 9-celler KAN950. Over 20 000 rpm på 4,7x4,7 prop, ca.24A. Målt til over 200km/t med radar....går unna ja!

                  Burde absolutt være mulig å få litt fart i modellen din med B20...navnet på modellen kommer nok til sin rett....spesielt første turen med børsteløs...gled deg.

                  Heia... Tyngdepunktet skal være ganske bra.. kanskje en mm for langt frem kanskje.. men ellers grei å fly..

                  Motoren er en Hacker B20.
                  Batteriene jeg bruker er Sanyo, NI-CA N700AR (700mha)
                  farts.reg. er Jeti JES 30-3P
                  Propell 5"x5" som jeg fikk hos T&K.
                  kv, turtall etc har jeg ikke snøring på.. har ikke utstyr for å måle turtall, men er vel noe jeg bare må ha.. hehe..

                  Uansett, bare ved å høre forskjellen på gamle speed 400 og denne, så høres denne helt vill ut og tar nesten av fra handa mi... hehe..
                  Gleder meg noe sinnsykt til å teste den..
                  Med vennlig hilsen / Best Regards
                  Freddy Ulvseth
                  http://freddy.ulven.com/rc

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ulven
                    Heia... Tyngdepunktet skal være ganske bra.. kanskje en mm for langt frem kanskje.. men ellers grei å fly...
                    Da har jeg ikke noen andre gode råd egentlig...kan jo ikke være så mye annet som er feil. Kanskje du bare fløy for sakte?

                    Regner med du har sjekket tyngdepunkt etter hva som er oppgitt i manualen? Dette fordi disse flyene skal ha tyngdepunkt langt foran det du sikkert er vant til med andre fly... (33% regelen fungerer ikke).

                    På min Stinger ligger tyngdepunktet akkurat i bakkant av karbonforsterkningen i vingen (den sorte stripa du kan ane i forkant av vingen.) Vet ikke om dette bli riktig på din.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by OAK
                      Da har jeg ikke noen andre gode råd egentlig...kan jo ikke være så mye annet som er feil. Kanskje du bare fløy for sakte?
                      Hehe.. kanskje det.. ikke så lett med den lille raske raketten der.. hehe..

                      Originally posted by OAK
                      Regner med du har sjekket tyngdepunkt etter hva som er oppgitt i manualen? Dette fordi disse flyene skal ha tyngdepunkt langt foran det du sikkert er vant til med andre fly... (33% regelen fungerer ikke).

                      På min Stinger ligger tyngdepunktet akkurat i bakkant av karbonforsterkningen i vingen (den sorte stripa du kan ane i forkant av vingen.) Vet ikke om dette bli riktig på din.
                      joa, sjekket manualen.. men stod litt utydelig der.. men på min så ligger den i fremkant av karbonet.. så jeg prøver den der.. har mulighet til å flytte batteriet litt frem og litt tilbake.. (ligger borrelås i bunnen og på batteriet).

                      Kunne tenkt meg å lagd en slags vugge, slynge, krybbe eller lignende for å slippe å kastet den opp, litt vanskelig å kaste når man er alene.
                      Lurer på om det lar seg gjøre tro.. litt vanskelig med propellen om den ikke kan gå i mellom på en måte da... noen ideer?
                      Med vennlig hilsen / Best Regards
                      Freddy Ulvseth
                      http://freddy.ulven.com/rc

                      Comment

                      Working...
                      X