Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye skal / Bør et 3D fly tåle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mye skal / Bør et 3D fly tåle?

    I dag når jeg var ute i godværet mitt og lekte meg med en Seagull harrier 3d 46", så skjedde det noe uventet; Når jeg rettet (ganske brått) opp etter et stup hørtes et tydelig knekk fra flyet, og begge vingene skrådde oppover ca 10-20 grader.
    Etter en noe panikkartet, men vellykket landing viste det seg at vingeforsterkerne i aluminium går inni papprør i vingene, og innfestningene + endene av disse papprørene var ødelagt på begge vingene. Jeg synes det er dårlig at dette skjer på denne typen fly...
    Det var temmelig hard belastning akkurat når jeg retta ut, og hadde dette vært en Cessna e.l. ville hele vingen garantert gått til helv... men dette er et fly laget for 3d og generell herjing så jeg forventer jo at det skal ta imot det det får av juling i lufta!
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

  • #2
    Tjaaaaa...

    Alt ryker med nok belastning uansett hva det er laget for?

    Comment


    • #3
      3D fly er beregnet til å fly rundt, i og under stallhastighet og selv da kan man fort rykke på mye g-krefter. Når man flyr fort og bruker feks mye høyderor så vil det nok være naturlig at vingen/konstruksjon ødelegges. 3D fly er bygd lette og spinkle for nettop å kunne fly utrolig sakte og være kontrollerbare i alle situasjoner.....
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by affa View Post
        3D fly er beregnet til å fly rundt, i og under stallhastighet og selv da kan man fort rykke på mye g-krefter. Når man flyr fort og bruker feks mye høyderor så vil det nok være naturlig at vingen/konstruksjon ødelegges. 3D fly er bygd lette og spinkle for nettop å kunne fly utrolig sakte og være kontrollerbare i alle situasjoner.....
        Helt enig! At rorflatene er overproposjonerte hjelper heller ikke på ligningen...
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Hei

          Har selv hatt noen slike modeller, blant annet de vel kjente Diablotin. Disse modellene er bygget meget lett og spinkelt og vil ikke tåle noe spesielt hastighet ved mye ror bruk. Har sett og hørt flere saker om akkurat at vingene knekker sammen ved uttrekk fra stup i for høy hastighet og vertikalt opptrekk med for mye motor pådrag og høyderors bruk. De er bygget for nettopp å kunne fly meeeget sakte som nevnt av flere her. Det er definitivt ingen modell som tåler hastighet og den rorbruken de er beregnet på samtidig.

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Må bare ta dette til etteretning. Siden dette ikke er noe spesielt raskt fly hadde jeg hele tiden gått ut i fra at jeg ikke klarte å få så stor hastighet på det at men måtte være forsiktig med rorene...
            Jeg kjøper argumentet med at det er bygd lett / spinkelt, men her er det festene til vingeforsterkerne som røyk, og ikke selve konstruksjonen.


            PS: Hvis det er noen av dere som er i drammensområdet på fredag / lørdag er jeg og flyet (satt oppe i hele natt og reparerte) på Konnerud i Drammen i helga, og er på jakt etter en stripe + selskap...
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by jeeeeeeright View Post
              PS: Hvis det er noen av dere som er i drammensområdet på fredag / lørdag er jeg og flyet (satt oppe i hele natt og reparerte) på Konnerud i Drammen i helga, og er på jakt etter en stripe + selskap...
              Da er du nærmest bare et steinkast unna Drammen Modellflyklubb sin stripe, Skoger Aerodrome. Dvs. 5-10 minutter å kjøre med bil.

              Er det fint vær så er det stort sett folk der hver eneste ettermiddag, og på dagtid i helgene. NB! Veien inn dit er låst med bom, så du er avhengig av at det er medlemmer tilstede slik at bommen står åpen så du kommer inn.

              Jeg skal ikke dit selv i fredag/lørdag, men jeg vil si det er gode odds for at du finner noen andre der som kan holde deg med selskap Du er hjertelig velkommen på besøk.

              mvh.
              Ole André Knutsen
              Leder, Drammen Modellflyklubb

              Edit: Link til veibeskrivelse - Siden finnes ikke (404) | gulesider.no
              Last edited by OAK; 30-07-08, 08:53.

              Comment


              • #8
                Tusen takk for invitasjon! Jeg kommer garantert til å stikke innom for å hilse på. Har faktisk kjørt forbi der flere ganger når jeg tok lappen på lastebil/vogntog hos Lær & kjør i Lier.
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

                Comment

                Working...
                X