Unconfigured Ad

Collapse

Forskjell på 3D og Acro?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Husabergen
    • May 2008
    • 6

    #1

    Forskjell på 3D og Acro?

    Heisann.. jeg er selvutnevt n00b og lurer her på hva er forskjellen pr definisjon på et 3D fly og et Acro fly? Lurer på dette da en kar korrigerte meg med at min CAP 232 var et Acro-fly og ikke et 3D fly. Håper noen kan svare meg på dette =)
  • runfa
    • Jun 2003
    • 25

    #2
    Eg prøver meg på ein liten oppklaring, med fare for å trø feil

    3D-akrobatikk er øvelser som blir utført med flyet i "utstallet" tilstand. Dette stiller spesielle krav til flyet, som mye motorkraft, store rorflater med mye utslag og det stiller også noe krav til plassering av tyngdepunkt.

    Cap 232 er et tradisjonelt akrofly, men det er mulig å sette det opp for 3D-øvelser. Om det da kan kalles for et 3D-fly eller ikke, får andre bedømme

    --
    Rune

    Comment

    • larshkj
      • Nov 2005
      • 535

      #3
      Originally posted by Husabergen
      Heisann.. jeg er selvutnevt n00b og lurer her på hva er forskjellen pr definisjon på et 3D fly og et Acro fly? Lurer på dette da en kar korrigerte meg med at min CAP 232 var et Acro-fly og ikke et 3D fly. Håper noen kan svare meg på dette =)
      Når noen sier "et 3D fly", tenker jeg på et fly som er utelukkende laget for å fly 3D, og da ikke skalalikt. Så jeg er enig i at en CAP 232 ikke er et 3D fly. Ikke en Extra eller Yak heller for den saks skyld.

      MEN, man kan godt fly 3D med en CAP, Extra, Yak, etc. Et fly som er 3D kapabelt må ha relativt lav vingebelastning og en kraftig motor. Tyngdepunktet bør ligge langt bak.

      Selv har jeg et par Yak'er i størrelse large, og disse flyr bedre 3D enn hva jeg klarer
      Lars Henrik Kjølberg

      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

      Klubber:
      Jets of Norway
      Nittedal modellflyklubb

      Comment

      • jab
        • May 2007
        • 407

        #4
        Du kan selvfølgelig fly 3D med en Cap 232. Men akkurat den modellen har en ulempe, den er lavvinget. For best 3D fly egenskaper så vil du ha et midtvinget fly. F.eks. Edge 540, Extra 260/300, Yak 54/55, Sukhoi 31 osv.

        Comment

        • Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

          #5
          Originally posted by jab
          Du kan selvfølgelig fly 3D med en Cap 232. Men akkurat den modellen har en ulempe, den er lavvinget. For best 3D fly egenskaper så vil du ha et midtvinget fly. F.eks. Edge 540, Extra 260/300, Yak 54/55, Sukhoi 31 osv.
          Hvorfor bør det være midtvinget til 3D?

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment

          • jab
            • May 2007
            • 407

            #6
            Samme luftstrøm over og under vingen fra propell som gjør det mer stabilt i harrier/hover. Likere oppførsel normalt og invertert, lettere å få det til å gå rett i knifeedge osv. Og kanskje viktigst av alt så får du vektpunkt nærmere senter av flyet, som er generelt bedre for all type acro/3d.
            Last edited by jab; 16-09-08, 19:55.

            Comment

            • elektrodude
              • Sep 2006
              • 1342

              #7
              Fant igjen denne http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=17960
              Alt som kan fjernstyres.
              ---------------------------------------------
              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
              Steinar Kvarme.

              Comment

              • Husabergen
                • May 2008
                • 6

                #8
                Takker og buker.. Rakk faktisk å lære en hel del om 3d og acro flyging. Naturligvis ble det flere spørsmål oppi hodet mitt om hva de ulike triksene heter og hvordan de utføres, men det er vel noe det går an å lete etter i forumet.

                Tusen takk folkz! =)

                Comment

                • elektrodude
                  • Sep 2006
                  • 1342

                  #9
                  Ligger masse instruksjoner på youtube om "triks"
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

                  Comment

                  • Jøllsrud
                    • Oct 2007
                    • 469

                    #10
                    Trenger bare en trainer for å fly 3D da...

                    Comment

                    Working...