Unconfigured Ad

Collapse

Valg av batteri til RX og tenning til 50cc.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest

#1 Unapproved

Valg av batteri til RX og tenning til 50cc.

Hei Godtfolk
    Har en Yak 50cc som snart skal ut av eska og på bygge-benken, og i den forbinnelse søker jeg tips om batteri til mottaker og tenning.
    Motoren er en DL50.Har bestilt optisk kill switch.
    Hadde tenkt og bruke to 2.4ghz receiver for og slippe og bruke Smart-fly elller Powerbox.
    Flyet har to servoer til ror og to til elevator....Og selfølgelig to til balangseror pluss en throttle...
    Noen som kan komme med tips om batterivalg (Ni/mh eller lipo) mottas dette meg takk...

Mvh V.Lorentsen.
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Min DL50 går på 3s lipo 2200mah regulert til 6v. Hadde jeg hatt et 2s liggende hadde jeg brukt det istenenfor. Servoene går på 3300mah nimh
    Terje

Comment

• affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5878

Originally posted by Deltadeville
      Hadde tenkt og bruke to 2.4ghz receiver for og slippe og bruke Smart-fly elller Powerbox.
      Den skjønte jeg ikke helt? Å bruke 2.4GHz endrer vel ikke helt bruken av Smart FLy eller Powerbox?

Comment

• yak
        • Mar 2008
        • 302

du trenger ikke powerboks til en 30% yak har en yak selv med 2,4 futaba 10c
        men jeg har en optisk killswitch som en ekstra sikkerhet og med den kan jeg stoppe motor
        med en bryter på radioen når jeg ønsker det . monter en god strøm kabel fra batt til motager og heavy duty strømbryter,det fungerer supert

Comment

• Guest

#5 Unapproved
          Hi.
          Fikk tisp om og bruke to receivere for og fordele strøm-trekket til servoene...Det er vel en av hennsikten med og bruke PB eller SF...

Comment

• yak
            • Mar 2008
            • 302

jeg har 2 fly med samme servo oppsett,digitale hitec servoer og en 2,4 ghz motager i hvert fly
            har ingen problemer med spenningen til servo eller motager det ene flyet har jeg flydd i 1,5 år nå uten problem kablene fra batteriet har jeg byttet ut med dobbel tykkelse
            i yaken bruker jeg a 123 batteri 2 celler ca 6,5 volt det andre funtana 100 bruker jeg nikkel cadium batteri valg av batt har ikke noe betydning det er mere en smakssak du kan bruke lipo også men du trenger en regulator i tillegg jeg bruker ikke reg på a 123 batteriene

Comment

• yak
              • Mar 2008
              • 302

deltadeville.. du har misforstått forskjellen mellom smartfly og powerboks
              killswitch er en sikkerhets funksjon som skal stoppe motoren ved radio forstyrelser
              powerboks skal fordele god spenning til mange servoer som regel i 33%fly og opp til 50%
              størrelse . med det antall servoer du skal bruke så trenge du ikke powerboks,
              men det er ditt valg,hva du vil montere
              når det gjelder batt ,så vil du spare vekt med lipo eller a 123 ,og du kan lade mye hurtigere.nikkel batt bruker jeg å lade natten over, 123 kan lades mens jeg kjører til flystripa.husk å montere en voltwatch så du ser hvor mye strøm du har på batteriet mens du er ute å flyr da har du full kontroll på batteriene, husk fly aldri hvis du er i tvil om du har nok strøm på batterene, det gjelder all typer batteri. håper dette kan hjelpe deg i dine valg av utstyr

Comment

• Te-raptor
                • Jul 2004
                • 693

Hvorfor ikke droppe hele killswitchen, og bruke en servo til choken? Stopper motoren så fint som bare det straks du slår over bryteren på radioen. Enkelt og funksjonelt...
                Terje

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

Originally posted by Te-raptor
                  Hvorfor ikke droppe hele killswitchen, og bruke en servo til choken? Stopper motoren så fint som bare det straks du slår over bryteren på radioen. Enkelt og funksjonelt...
                  Fordi en killswitch er lettere, sikrere og koster mye gjør den heller ikke. Servoen vil ikke kunne stoppe motoren hvis f.eks mottakeren mister strømmen, det vil en killswitch gjøre.
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• larshkj
                    • Nov 2005
                    • 535

Originally posted by william123
                    Fordi en killswitch er lettere, sikrere og koster mye gjør den heller ikke. Servoen vil ikke kunne stoppe motoren hvis f.eks mottakeren mister strømmen, det vil en killswitch gjøre.
                    Helt enig. Bruk killswitch.
                    Når det gjelder bruk av 2 stk mottagere til en 50cc kjerre, er det helt unødvendig spør du meg. Jeg har én mottager i både en 33% Yak og en 35% Yak. Fungerer helt fint. Riktignok har jeg Emcotec "powerboks" i begge flyene. Jeg har hatt et par 50cc modeller, og jeg brukte hverken powerboks eller to mottagere i disse. Jeg ville kjøpt et godt 2 cellers A123 batteri til TX og regulert ned til 6 volt med en egnet regulator. Det fine med A123 er at de tåler mange kuldegrader før de takker for seg, i motsetning til LiPo eller LiIon.
                    Til tenning kan du for eksempel bruke et 4 eller 5 cellers NICD/NIMH batteri på 1500-2000 mah.
                    Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                    Jets of Norway
                    Nittedal modellflyklubb

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

LiPo med UBEC bør være greit til tenninga. Men sjekk at du får en UBEC/ som klarer litt strøm, samtidig som du prøver å finne spec på hvor mye tenningsanlegget trekker på full spiker.
                      Jeg leste litt på en ny ZDZ80 jeg har kjøpt, og tolker jeg manualen rett skal den trekke 6A v 15.000RPM Nå regner jeg med å ikke havne over 7500, men likevel...
                      Skrur akkurat inn en 2s3200 LiPo som skal drive tenninga på en MVVS direkte. Det fine med de nye tenningsanlegga til MVVS er at dem takler vel 9V direkte. Har forresten en del spenningsdisplayer for LiPo på veg i posten. Vil gjerne kunne sjekke spenninga mellom hver tur. Kunne selvsagt brukt 8-ballen jeg har (og bruker på Extraen) men skal prøve hvordan det er med batteri-info på alle batteriene ombord. Bling bling
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...