Etter noen diskusjoner internt i Gullknapp Modellflyklubb har vi kommet frem til at modeller innenfor "Quicki 500" reglene er et godt utgangspunkt for å starte opp ett lite miljø for pylonracing. Vi har fokus på at det skal være enkelt å komme igang og det skal heller ikke være alt for kostbart. Quicki 500-reglene begrenser effektivt modellens størrelse, kompleksitet og motor slik at alle har så likt utgangspunkt som mulig til en hyggelig pris.
Reglene sier blant annet at modellene skal ha "kasse-kropp" og konstant vingekorde, noe som gjør flyene enkle å bygge fra scratch. For de som ikke vil bygge så finnes det også ett godt utvalg ARF-fly som er innenfor Q500-reglene, bland annet Viper 500 fra GreatPlanes som mange av oss har bestilt fra Elefun.
Motorstørrelsen er begrenset til standard 40-motor. Jeg tror de fleste av oss i GMFK velger en SC40.
Nedenfor har jeg fritt oversatt Quicki 500-reglene:
Flyklar vekt, uten fuel: mellom 1590g - 2040g
Regler for vingen:
- Vingen skal ha konstant vingekorde.
- Vingens tverrsnitt skal ha en tykkelse på minumum 30mm
- Vingeflaten er minimum 32 dm2 (500 square inches, derav navnet)
- Vingespenn: 1270mm - 1320mm
Regler for kroppen:
- Kroppen skal være av typen "kassekropp", dvs. med firkantet tverssnitt.
- Hjørnene kan rundes av til maksimal radie på 6mm.
- Minimum høyde: 89 mm
- Minimum bredde: 69mm
- Både det høyeste og bredeste punktet skal ligge i området der vingen sitter montert.
- Det er ikke tillatt med cowling. Motoren stå montert helt åpent og den skal være montert på en firkantet brannvegg med minimumsmålene 57x57mm.
- Det er tillatt å montere motoren i motorens bakvegg.
Understell:
- Det skal være minimum to faste landingshjul.
- Minimumsavstanden mellom hjulene hjulene skal være 178mm.
- Hjulenes diameter er minimum 2-1/4 inch (57mm)
- Hjulene kan ikke dekkes inn av hjulkåper eller andre strømlinjeformet konstruksjoner.
Motor:
- Maks størrelse: 40-size (6,5 kubikk cm)
- Motoren skal være original, kommersielt tilgjengelig, ha front forgasser og side-eksos.
- Forgasser: maksimum innerdiameter på 9 mm. Både fast og regulerbar forgasser er tillatt. Venturi-type forgassere er ikke tillatt.
- Eksos: Det skal benyttes det originale eksossytemet som leveres med motoren.
Propell:
- Materiale skal være tre eller plast. Minste diameter: 8-3/4 inches (222mm). - Propellene skal være kommersielt tilgjengelige.
Drivstoff:
- Maksimalt 15% nitro
Nå ser vi frem til å ha det hysterisk morsomt med 3-5 slike modeller i luften samtidig der de fyker frem og tilbake mellom rundingsstolpene i hastigheter opp mot 200 km/t!
Reglene sier blant annet at modellene skal ha "kasse-kropp" og konstant vingekorde, noe som gjør flyene enkle å bygge fra scratch. For de som ikke vil bygge så finnes det også ett godt utvalg ARF-fly som er innenfor Q500-reglene, bland annet Viper 500 fra GreatPlanes som mange av oss har bestilt fra Elefun.
Motorstørrelsen er begrenset til standard 40-motor. Jeg tror de fleste av oss i GMFK velger en SC40.
Nedenfor har jeg fritt oversatt Quicki 500-reglene:
Flyklar vekt, uten fuel: mellom 1590g - 2040g
Regler for vingen:
- Vingen skal ha konstant vingekorde.
- Vingens tverrsnitt skal ha en tykkelse på minumum 30mm
- Vingeflaten er minimum 32 dm2 (500 square inches, derav navnet)
- Vingespenn: 1270mm - 1320mm
Regler for kroppen:
- Kroppen skal være av typen "kassekropp", dvs. med firkantet tverssnitt.
- Hjørnene kan rundes av til maksimal radie på 6mm.
- Minimum høyde: 89 mm
- Minimum bredde: 69mm
- Både det høyeste og bredeste punktet skal ligge i området der vingen sitter montert.
- Det er ikke tillatt med cowling. Motoren stå montert helt åpent og den skal være montert på en firkantet brannvegg med minimumsmålene 57x57mm.
- Det er tillatt å montere motoren i motorens bakvegg.
Understell:
- Det skal være minimum to faste landingshjul.
- Minimumsavstanden mellom hjulene hjulene skal være 178mm.
- Hjulenes diameter er minimum 2-1/4 inch (57mm)
- Hjulene kan ikke dekkes inn av hjulkåper eller andre strømlinjeformet konstruksjoner.
Motor:
- Maks størrelse: 40-size (6,5 kubikk cm)
- Motoren skal være original, kommersielt tilgjengelig, ha front forgasser og side-eksos.
- Forgasser: maksimum innerdiameter på 9 mm. Både fast og regulerbar forgasser er tillatt. Venturi-type forgassere er ikke tillatt.
- Eksos: Det skal benyttes det originale eksossytemet som leveres med motoren.
Propell:
- Materiale skal være tre eller plast. Minste diameter: 8-3/4 inches (222mm). - Propellene skal være kommersielt tilgjengelige.
Drivstoff:
- Maksimalt 15% nitro
Nå ser vi frem til å ha det hysterisk morsomt med 3-5 slike modeller i luften samtidig der de fyker frem og tilbake mellom rundingsstolpene i hastigheter opp mot 200 km/t!
Comment