Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pylonrace - Viper 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pylonrace - Viper 500

    Etter noen diskusjoner internt i Gullknapp Modellflyklubb har vi kommet frem til at modeller innenfor "Quicki 500" reglene er et godt utgangspunkt for å starte opp ett lite miljø for pylonracing. Vi har fokus på at det skal være enkelt å komme igang og det skal heller ikke være alt for kostbart. Quicki 500-reglene begrenser effektivt modellens størrelse, kompleksitet og motor slik at alle har så likt utgangspunkt som mulig til en hyggelig pris.

    Reglene sier blant annet at modellene skal ha "kasse-kropp" og konstant vingekorde, noe som gjør flyene enkle å bygge fra scratch. For de som ikke vil bygge så finnes det også ett godt utvalg ARF-fly som er innenfor Q500-reglene, bland annet Viper 500 fra GreatPlanes som mange av oss har bestilt fra Elefun.

    Motorstørrelsen er begrenset til standard 40-motor. Jeg tror de fleste av oss i GMFK velger en SC40.

    Nedenfor har jeg fritt oversatt Quicki 500-reglene:

    Flyklar vekt, uten fuel: mellom 1590g - 2040g
    Regler for vingen:
    - Vingen skal ha konstant vingekorde.
    - Vingens tverrsnitt skal ha en tykkelse på minumum 30mm
    - Vingeflaten er minimum 32 dm2 (500 square inches, derav navnet)
    - Vingespenn: 1270mm - 1320mm
    Regler for kroppen:
    - Kroppen skal være av typen "kassekropp", dvs. med firkantet tverssnitt.
    - Hjørnene kan rundes av til maksimal radie på 6mm.
    - Minimum høyde: 89 mm
    - Minimum bredde: 69mm
    - Både det høyeste og bredeste punktet skal ligge i området der vingen sitter montert.
    - Det er ikke tillatt med cowling. Motoren stå montert helt åpent og den skal være montert på en firkantet brannvegg med minimumsmålene 57x57mm.
    - Det er tillatt å montere motoren i motorens bakvegg.
    Understell:
    - Det skal være minimum to faste landingshjul.
    - Minimumsavstanden mellom hjulene hjulene skal være 178mm.
    - Hjulenes diameter er minimum 2-1/4 inch (57mm)
    - Hjulene kan ikke dekkes inn av hjulkåper eller andre strømlinjeformet konstruksjoner.
    Motor:
    - Maks størrelse: 40-size (6,5 kubikk cm)
    - Motoren skal være original, kommersielt tilgjengelig, ha front forgasser og side-eksos.
    - Forgasser: maksimum innerdiameter på 9 mm. Både fast og regulerbar forgasser er tillatt. Venturi-type forgassere er ikke tillatt.
    - Eksos: Det skal benyttes det originale eksossytemet som leveres med motoren.
    Propell:
    - Materiale skal være tre eller plast. Minste diameter: 8-3/4 inches (222mm). - Propellene skal være kommersielt tilgjengelige.
    Drivstoff:
    - Maksimalt 15% nitro

    Nå ser vi frem til å ha det hysterisk morsomt med 3-5 slike modeller i luften samtidig der de fyker frem og tilbake mellom rundingsstolpene i hastigheter opp mot 200 km/t!
    Attached Files
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

  • #2
    Viper 500 kommer så å si ferdigstilt. Har du servoer og motor liggende så er denne flyklar på en kveld. Kroppen og halen er bygget opp i balsa/finèr, mens vingen er laget av isopor som er planket med balsa. Alt kommer ferdig trukket og man kan velge mellom rød eller hvit farge. Her er noen bilder fra monteringen:
    Attached Files
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      I dag fikk jeg første turen på Viper`n. Første flytur gikk greit, men jeg måtte trimme veldig mye opp-høyderor for å få flyet til å gå rett frem (ca 3mm opp-ror for å være i trim)

      Jeg har fulgt den anbefalte plassering av servoer, mottaker og batteri og har CG på 80mm, godt innenfor det som er oppført i manualen (67-86mm). Under monteringen så jeg at V-halen er montert med relativt stor positiv angrepsvinkel og jeg er nokså sikker på at dette er feil. Jeg kommer nå til å senke halen noen mm i forkant for å redusere behovet for opp-trim. Bortsett fra dette flyer Viper`n helt topp. Den er retningsstabil, rask og med riktig siderorsbruk svinger den pene og krappe pylon-svinger.

      En kommentar til de ror-utslagene som er oppgitt i boka,- det er oppgitt to verdier: en for bruk i take-off/landing og en for høy hastighet. Jeg synes disse utslagene er alt for lite og endte med å brukte de største utslagene for høy hastighet og enda litt til for take-off og landing. På den andre turen viste det seg at selv dette ble i minste laget. Med litt cross-vind og død motor endte flyet på utsiden av stripa med løst understell og motorbukk som resulltat.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Ikke for å skeie helt ut i tråden din, men har du prøvd/sett dette flyet i aksjon? Det ser tøft ut med pylons, hadde vært spennende å prøvd.
        404 Not Found

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lars Odland View Post
          Ikke for å skeie helt ut i tråden din, men har du prøvd/sett dette flyet i aksjon? Det ser tøft ut med pylons, hadde vært spennende å prøvd.
          404 Not Found
          Den ser tøff ut. Ja, jeg har hatt tilsvarende med en Irvine 26-motor med venturi forgasser og det gikk skikkelig fort. Målte den over 400m til 290 km/t. Det finner mange fly der ute som flyr mye raskere enn Q500-modellene. Men, intensjonen vår er å lage et godt miljø og da har vi valgt å begynne på noe som er enkelt, går passe fort og som ikke koster all verden. Trenger jeg mer adrenalin så drar jeg frem Voodoo`n
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment

          Working...
          X