Unconfigured Ad

Collapse

Throttlestore Extra330l 2,2 "El Cheapo"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Throttlestore Extra330l 2,2 "El Cheapo"

Da er jeg i gang med min første bensinmodell noensinne.
    Dette blir på et særdeles stramt budsjett, og jeg blir å velge en del utradisjonelle løsninger rundtomkring for å holde prisen nede, samtidig som jeg blir å supplere med dyrere greier der jeg har ting liggende fra før (men ingenting av det man absolutt trenger blir å koste mye, for dem som vil prøve lignende oppsett).
    Fly: Extra 330L (VSP: 2234mm, lengde: 2044mm) (http://www.throttlestore.com/fly/nye...e.aspx?lang=NO) - Her er det med lange servoarmer og ellers en særdeles rikholdig hardwarepakke!
    Motor: FTL 52CC "Overbore" (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s....2kw+_Overbore) - Ikke verken den sterkeste eller letteste på markedet, men definitivt den billigste. I følge folk på div utenlandske forum går den meget bra med 22x8-propell så lenge man gir den noen flere liter bensin igjennom systemet under innkjøring enn de mer påkostede produsentene.
    Servoer: HXT 10-kilos metallgirservoer (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._10kg_/_.16sec) - Ikke de beste i verden her heller, men igjen så tror jeg ikke du finner noe billigere. Her blir jeg å oppgradere til HD9150 / HD9110 som jeg har liggende hvis de viser seg å være for svake eller upresise i praktisk bruk.
    Strøm / kill switch: Powersystem sport plus fra Smart-Fly (http://www.smart-fly.com/Products/Po...ersystems.html). Denne koster en del penger, men kill-switch er valgfritt, og man har mulighet for å bruke vanlige batterier til tenning og rx hvis man vil spare noen kroner. Hadde denne fra før. Et stort pluss er muligheten for 2 batterier i paralell.
    Batteri: 2S1P 5000mah 15C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=9172) - Regner med å fly hele dagen med dette, samt at det er kraftig nok til å drive RX, servoer, tenning og røyk samtidig.
    Røyksystem: Sullivan Skywriter (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7324) - Man trenger jo ikke røyksystem, men dette er den største grunnen for meg til å bruker bensinmotor fremfor å bygge hele greia om til elektro. Her har jeg også en 3,6dl tank til røykolje.
    TX/RX: Spectrum Ar7000. - Her kan man jo bruke det man har, men med alt jeg skal ha på flyet burde men egentlig ha minimum 8 kanaler. Jeg har en billig 8-kanals hobbycityradio jeg muligens blir å teste, men til å begynne med blir det Spectrum.
    Alt sammen er på tur i posten, og jeg regner med å begynne å bygge i løpet av uka.
    Kom gjerne til innspill til ting dere ville endret på, eller hvis det er noe dere synes går på sikkerheten løs!
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Med en beregnet flyvekt på nærmere 8 kilo blir det nok ingen 3D-rakett, men det burde være nok til typisk sports-flyging. Har en YAK55 som hovrefly i tillegg.
    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Stein Arne
      • Jun 2006
      • 213

Hvordan går det med flyet ditt?
      Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
      Graupner cherokee 1,6m "Brick"
      Multiplex Gemini
      Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

Medlem av innherred modellflyklubb
      www.innherredmodellflyklubb.ning.no

Comment

• Tomas Hestnes
        • Oct 2008
        • 88

http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=23543
        Mente å så i et annet innlegg at dette flyet hadde møtt moder-jord med nesa først.....
        Trondheim Modellflyklubb

Extra 330L 30% MT-50i
        Mustang P-51D ASP91FS
        HS Cap 232 .60 Brushless
        Mini Funtana
        ST-Model Twin dragon
        Lazer Model Colibri .25
        HK-450

Comment

• jeeeeeeright
          • Mar 2008
          • 1052

Det stemmer nok det...
          Fikk radiotrøbbel, og gikk ned med kvart gass med propellen først.

Allikevel kan jeg anbefale flyet til dem som er interresserte!
          Meget mulig jeg kjøper et nytt så snart økonomien tillater det.
          Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Stein Arne
            • Jun 2006
            • 213

Ah, det var leit
            Brukte du noe tid på å finne ut hva som gikk galt med utstyret?
            Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
            Multiplex Gemini

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Comment

• jeeeeeeright
              • Mar 2008
              • 1052

Det var så knust at det er vanskelig å si noe med sikkerhet.
              Mest sannsynlig så har av/på-bryteren til ubec'en som forsynte mottakeren vibrert seg løs, og klart å komme borti noe slik at den ble slått av. Den var i alle fall i "off" posisjon når jeg plukket deler. Dette stemmer også med at jeg brått mistet all kontakt med flyet.
              Ellers aner jeg ikke hva det skulle være, men har inntil videre lagt alt utstyret jeg reddet ut av vraket (rx, servoer, ubec+++) på hylla for å finteste sakene før de evt blir brukt på nytt.
              Det eneste jeg blir å gjenbruke med en gang er røykpumpen som går inn i en Aeroworks 50cc Yak.
              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Stein Arne
                • Jun 2006
                • 213

Okey,da har jeg et par ting å se litt extra på selv på flyet mitt når jeg skal få det opp.

Må ha lykke til med nye Yak'en din
                Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
                Multiplex Gemini

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Vær ekstremt nøye og hadhendt med islagsmutrene som sitter ferdigmontert. ca halvparten løsnet på mitt fly med påfølgende problemer med å få løs skruene som var festet med loctite.
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...