Da er jeg i gang med min første bensinmodell noensinne.
Dette blir på et særdeles stramt budsjett, og jeg blir å velge en del utradisjonelle løsninger rundtomkring for å holde prisen nede, samtidig som jeg blir å supplere med dyrere greier der jeg har ting liggende fra før (men ingenting av det man absolutt trenger blir å koste mye, for dem som vil prøve lignende oppsett).
Fly: Extra 330L (VSP: 2234mm, lengde: 2044mm) (http://www.throttlestore.com/fly/nye...e.aspx?lang=NO) - Her er det med lange servoarmer og ellers en særdeles rikholdig hardwarepakke!
Motor: FTL 52CC "Overbore" (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s....2kw+_Overbore) - Ikke verken den sterkeste eller letteste på markedet, men definitivt den billigste. I følge folk på div utenlandske forum går den meget bra med 22x8-propell så lenge man gir den noen flere liter bensin igjennom systemet under innkjøring enn de mer påkostede produsentene.
Servoer: HXT 10-kilos metallgirservoer (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._10kg_/_.16sec) - Ikke de beste i verden her heller, men igjen så tror jeg ikke du finner noe billigere. Her blir jeg å oppgradere til HD9150 / HD9110 som jeg har liggende hvis de viser seg å være for svake eller upresise i praktisk bruk.
Strøm / kill switch: Powersystem sport plus fra Smart-Fly (http://www.smart-fly.com/Products/Po...ersystems.html). Denne koster en del penger, men kill-switch er valgfritt, og man har mulighet for å bruke vanlige batterier til tenning og rx hvis man vil spare noen kroner. Hadde denne fra før. Et stort pluss er muligheten for 2 batterier i paralell.
Batteri: 2S1P 5000mah 15C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=9172) - Regner med å fly hele dagen med dette, samt at det er kraftig nok til å drive RX, servoer, tenning og røyk samtidig.
Røyksystem: Sullivan Skywriter (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7324) - Man trenger jo ikke røyksystem, men dette er den største grunnen for meg til å bruker bensinmotor fremfor å bygge hele greia om til elektro. Her har jeg også en 3,6dl tank til røykolje.
TX/RX: Spectrum Ar7000. - Her kan man jo bruke det man har, men med alt jeg skal ha på flyet burde men egentlig ha minimum 8 kanaler. Jeg har en billig 8-kanals hobbycityradio jeg muligens blir å teste, men til å begynne med blir det Spectrum.
Alt sammen er på tur i posten, og jeg regner med å begynne å bygge i løpet av uka.
Kom gjerne til innspill til ting dere ville endret på, eller hvis det er noe dere synes går på sikkerheten løs!
Dette blir på et særdeles stramt budsjett, og jeg blir å velge en del utradisjonelle løsninger rundtomkring for å holde prisen nede, samtidig som jeg blir å supplere med dyrere greier der jeg har ting liggende fra før (men ingenting av det man absolutt trenger blir å koste mye, for dem som vil prøve lignende oppsett).
Fly: Extra 330L (VSP: 2234mm, lengde: 2044mm) (http://www.throttlestore.com/fly/nye...e.aspx?lang=NO) - Her er det med lange servoarmer og ellers en særdeles rikholdig hardwarepakke!
Motor: FTL 52CC "Overbore" (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s....2kw+_Overbore) - Ikke verken den sterkeste eller letteste på markedet, men definitivt den billigste. I følge folk på div utenlandske forum går den meget bra med 22x8-propell så lenge man gir den noen flere liter bensin igjennom systemet under innkjøring enn de mer påkostede produsentene.
Servoer: HXT 10-kilos metallgirservoer (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._10kg_/_.16sec) - Ikke de beste i verden her heller, men igjen så tror jeg ikke du finner noe billigere. Her blir jeg å oppgradere til HD9150 / HD9110 som jeg har liggende hvis de viser seg å være for svake eller upresise i praktisk bruk.
Strøm / kill switch: Powersystem sport plus fra Smart-Fly (http://www.smart-fly.com/Products/Po...ersystems.html). Denne koster en del penger, men kill-switch er valgfritt, og man har mulighet for å bruke vanlige batterier til tenning og rx hvis man vil spare noen kroner. Hadde denne fra før. Et stort pluss er muligheten for 2 batterier i paralell.
Batteri: 2S1P 5000mah 15C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=9172) - Regner med å fly hele dagen med dette, samt at det er kraftig nok til å drive RX, servoer, tenning og røyk samtidig.
Røyksystem: Sullivan Skywriter (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7324) - Man trenger jo ikke røyksystem, men dette er den største grunnen for meg til å bruker bensinmotor fremfor å bygge hele greia om til elektro. Her har jeg også en 3,6dl tank til røykolje.
TX/RX: Spectrum Ar7000. - Her kan man jo bruke det man har, men med alt jeg skal ha på flyet burde men egentlig ha minimum 8 kanaler. Jeg har en billig 8-kanals hobbycityradio jeg muligens blir å teste, men til å begynne med blir det Spectrum.
Alt sammen er på tur i posten, og jeg regner med å begynne å bygge i løpet av uka.
Kom gjerne til innspill til ting dere ville endret på, eller hvis det er noe dere synes går på sikkerheten løs!
Comment