Unconfigured Ad

Collapse

Mulig med et "stille" fuel-fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lacappuchino
    • Oct 2007
    • 1342

Mulig med et "stille" fuel-fly?

Jeg er litt ny angående nitro motorer, så derfor håper jeg at noen kan svare meg litt om dette:

Skal bygge en 3D/acro modell utover høsten. Drivverket skal helst være nitro, men ikke dersom støynivået vil få meg jaget vekk fra alle småplasser jeg har å fly på. Størrelsen hadde jeg tenkt meg på ca 50size, men det kommer litt an på tilbud osv. Motoren tenker jeg blir på rundt ca 56 eller 2-takt, eller 70 4-takt hvis jeg ikke er helt på jordet. (igjen kommer jo det an på flyet så klart)

Vil en 4-takter med en god potte kunne være noen lunde "stille" ? Og er den i tilfelle egna til et 3D fly?
    Honeybee CP 2
  • Jon Wold
    • Sep 2002
    • 949

Det spørs jo hva slags støynivå som er tillatt.

Problemet med 3D er at du må ha så lav pitch på propellen og det gir mye støy. I tillegg er valg av fly viktig, disse som har svære spantbygde balsavinger blir rene basskassene når du står og hovrer. Hovring er også generelt veldig bråkete så det er mulig du er dømt til å mislykkes i utgangspunktet. Er flyplassen generelt streng med støy er hovring ikke å anbefale...

Firetakt kan være mindre støyende, det kommer an på øret som hører. I det minste går de på lavere turtall. Velg en stor propell med så mye pitch du klarer å hovre med, gummifeste og et tight fly med isopor vingekjerne så har du i hvertfall gjort det du kan. Et annet triks som går an på enkelte fly er å rute innsuget på motoren inn i kroppen med silikonrør. Innsuget lager mye støy som da vil bli dempa.
    MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• lacappuchino
      • Oct 2007
      • 1342

Takk for tipset, det går det kanskje an å bruke på flere modeller

Blir nok best med en elektromodell som min "stille" modell da, siden jeg som du sier, er egentlig dømt til å mislykkes.
      Honeybee CP 2

Comment

• Jon Wold
        • Sep 2002
        • 949

Hvor er det du flyr forresten? På Øra? Hva er støygrense/støyregler der?
        MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Guest

#5 Unapproved
          I klubben hos oss hadde vi for noen år siden veldig fokus på støy fra slike modeller, og mulige tiltak.
          I forbindelse med hovring og 3d flyging får du mye propellerstøy fra elektrofly også, så den faktoren kan en nesten se bort fra.
          Det var en her som hadde et 3d-fly med Webra 50, som var gummiopphengt, hadde en tilleggsdemper etter Paulsenprinsipp, og til og med hadde lyddemper på innsuget (viktig støykilde) Det flyet ble kvitt nesten all resonansen fra skrog og vinger, og det gikk an å nyte kaffen sin mens han fløy.
          Flystilen har mye å si. Hvis du hovrer lavt og generellt flyr øvelsene sakte og lavt vil ikke lyden bære så langt, men hvis du freser rundt som med et patternfly gir det gjenlyd langt inn i neste prestegjeld.

Comment

• lacappuchino
            • Oct 2007
            • 1342

Har prøvd å komme i kontakt med et par klubber i nærheten uten hell så langt. Så fram til jeg finner en klubb og et sted å fly, så flyr jeg på jorder og fotballbaner. Må nevnes at det blir bare flydd elektro på de stedene, siden jeg synes fuel-lekene trenger et skikkelig egna området å flys på.

Vi får se hva det blir til, har vel kanskje kommet fram til at det bare er å bygge 2 modeller i vinter. En elektro, og en fuel, så er det problemet løst Så får vi satse på at det dukker opp et skikkelig sted hvor jeg kan bråke så mye jeg vil
            Honeybee CP 2

Comment

Working...