Unconfigured Ad

Collapse

Wing-rocking på vei inn i hover

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Wing-rocking på vei inn i hover

Når jeg prøver å gå inn i hover med min Sebart Sukhoi, så "rocker" den vekselvis ned på høyre og venstre side et par ganger før den hovrer. Har dette med tyngdepunktet å gjøre? Er det noe å tjene på å legge det lengre bak? Synes jeg har rikelig høyderorsrespons i vanlige øvelser. Når jeg gir fullt høyderor opp ved level flight, så stopper flyet opp etter et par flylengder uten å endre høyde over bakken. (Hvis dere skjønner hva jeg mener..)

Flyet er hvertfall ikke for tungt med sine 2600g. Noen som har tips å komme med?
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Wing-rocking kommer av at vingen fortsatt løfter og/eller TP for langt frem. Begynn med å flytt TP så langt bak at det nesten ikke skal noe dykkror til for å fly rett frem med modellen inverted. For å kvitte seg med løftet er den mest effektive måten å lage en spiss forkant på vingen eller en ny vinge med tynnere vingeprofil. Dette tar mye tid. En god metode nummer to er å tape fast en trekantlist i forkant av vingen. Prøv deg frem med forskjellige lengder og plassering. Et godt utgangspunkt kan være en list på 30 cm som monteres halveis ut på vingen. Hensikten er å kvitte seg med løftet.

En tredje metode er å mikse inn en kobling mellom balanserorene og høyderor. Feks. opp 100% høyderor mikses med 100% opp balanseror (flaprons).
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

En fjerde metode er å lære seg å korrigere vingerocking og komme flyet i forkjøpet. Dette tar litt tid å lære. Husk også at det er kun balanserorene som skal brukes for å korrigere rocking. Bruker du sideror sammen med balanseror vil dette forsterke rockingen betraktelig
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• johanngj
        • Nov 2007
        • 533

Ok. Må fremdeles gi litt dykkror inverted for å holde level flight. Så da skal jeg flytte CG litt lengre bak. Sebarten har en ganske tynn profil på vingen. Ikke noe i retning av tykk 3d-vinge. Skal teste litt til. Videoer av samme maskin går inn i hover uten rocking, så tipper at CG-endring er tilstrekkelig. Takk takk
        Med vennlig hilsen
        Johannes Gjessing GMFK
        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Originally posted by william123
          En fjerde metode er å lære seg å korrigere vingerocking og komme flyet i forkjøpet. Dette tar litt tid å lære. Husk også at det er kun balanserorene som skal brukes for å korrigere rocking. Bruker du sideror sammen med balanseror vil dette forsterke rockingen betraktelig
          Tja, dette er mulig å få til. Men det er ikke helt rett-frem, da små korrigeringer faktisk kan være med å forsterke wing-rocking. Når modellen tipper over til venstre skyldes det at høyre vinge fortsatt har litt løft, mens venstre ving er utsteilet. Så kompenserer du med å gi høyre balanseror, altså går høyre balanseror opp og venstre balanseror ned. Det som da skjer er at venstre ving får relativt sett en høyere angrepsvinkel, mens høyreving får lavere angrespvinkel. Venstre ving vil fortsatt være utsteilet, mens høyrevingen fortsatt løfter. Litt avhengig av flyet (type, vekt, vingeprofil osv..) så kan resultatet av denne korrigeringen like gjerne ende med en skikkelig flikk som en fin harrier.

Når du driver å flyr harrier, eller andre utsteilede manøvre, er det også veldig viktig å balansere flyet sidveis! Noen få gram ekstra på den ene siden kan også forsterke wing-rockingen.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

Originally posted by Tom Erik
            Tja, dette er mulig å få til. Men det er ikke helt rett-frem, da små korrigeringer faktisk kan være med å forsterke wing-rocking. Når modellen tipper over til venstre skyldes det at høyre vinge fortsatt har litt løft, mens venstre ving er utsteilet. Så kompenserer du med å gi høyre balanseror, altså går høyre balanseror opp og venstre balanseror ned. Det som da skjer er at venstre ving får relativt sett en høyere angrepsvinkel, mens høyreving får lavere angrespvinkel. Venstre ving vil fortsatt være utsteilet, mens høyrevingen fortsatt løfter. Litt avhengig av flyet (type, vekt, vingeprofil osv..) så kan resultatet av denne korrigeringen like gjerne ende med en skikkelig flikk som en fin harrier.
            Joda, er klar over dette. Derfor er det viktig med mye trening å klare å lese flyet og komme det i forkjøpet. Etter mange nok timer så får man det til Forøvrig så er det viktig å få modellen sikkelig stallet. Dette gjøres med å ha masse høyderor og en vinkel på gjerne mer en 45 grader. Hvis du ikke får nok vinkel og flyr modellen litt på halv åtte og halvvies utstallet så vil de fleste modellene rocke. Det er ihvertfall min erfaring!
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• johanngj
              • Nov 2007
              • 533

Dette med flikk er selvsagt krise, men føler meg trygg på at det skal mye til på denne modellen. Har drevet og kompensert som en villmann med fulle utslag alle veier, og fremdeles ingen kritiske hendelser. Men dette med balansering sideveis er selvsagt et viktig poeng. Mitt halehjul er en asymmetrisk pianotråd og hjulet er tredd inn på den ene siden. Når jeg løfter flyet etter propellakslingen bøyes pianotråden og hjulet pga den økte belastningen. Flyet tipper dermed litt begge veier. En annen måte er vel å sette flyet på spinner/propellaksling, menmin motor står i et gummioppheng, så det er heller ikke helt nøyaktig. Noen andre tips for sideveis balanse. Har to klikk venstre på bal-ror, så det er kanskje indikasjon nok?
              Med vennlig hilsen
              Johannes Gjessing GMFK

Comment

Working...