Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorkraft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorkraft

    Lurer på en liten ting: hvordan må forholdet mellom flyets vekt og motorens min. kraft/ drag være for å kunne hovre sikkert?

  • #2
    Elektro?

    De fleste trenger minimum 150W/lbs, 1W per 3 gram. Vekt i gram / 3 = Watt du trenger.

    Det forutsetter at du har et relativt effektivt opsett selfølgelig, og cirka dobbel diameter over pitch. Ex: 12x6, 24x12.

    Men, da har du lite til å redde deg ut fra en sticky situasjon. Jeg liker personlig bedre 1W per 2.25 gram.

    Akkurat det er en balansegang. For lite kraft så er det vanskelig å "ta seg inn" i hover, og for mye så er det vanskelig å kontrollere throttle. Det siste kan fikses med throttle cuve, det første fikses med å ikke drite seg ut...

    Comment


    • #3
      Elektroforedrag

      Hei

      Sjekk ut filen den er bra har fått mye nyttig info fra den

      Hasse
      Attached Files
      Hasse Øhlund.
      Sbach 40% New fuselage 3W 150cc. Carf Pits S12 3w 212cc. CARF GEE BEE Moki 215cc. Ekstrem Flight Edge 50cc. ++++++

      Comment


      • #4
        Watt per kg oversikten ser fornuftig ut. Ca det samme som jeg sa. ca 300W/kg for 3D.

        Eneste som er litt konservativt i den oversikten er watt per gram motor hvis man setter opp et 3D fly.

        Det står 3.2W per gram motor, men det er med dagens motorer å regne som trygt med konstant WOT, men heller tungt for et 3D opsett med god throttle kontroll.

        Skal opsettet være idiotsikkert, så er 3.2 regelen fin. For skala/trainer hvor du flyr mye på bånn gass, så er det noe man bør holde seg til.

        Alle mine fly er fra 5 til 9 W per gram motor på WOT, men da bruker du kun WOT ut av hover og vertikal stigning. Altså ikke over 10 sekund. Krever god kjøling.

        Comment


        • #5
          Motorkraft

          Takk for nyttig info. Spørsmålet gjaldt glow/ bensin (burde jeg kanskje nevnt........) men dette er kanskje overførbart ?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Fredair View Post
            Takk for nyttig info. Spørsmålet gjaldt glow/ bensin (burde jeg kanskje nevnt........) men dette er kanskje overførbart ?
            Det eneste som er overførbart ville være samme propell med samme RPM som tilsvarende elektro, men det blir somregel regnet andre veien.

            De fleste fly for glow/bensin er klassifisert etter hvilken motor størrelse de trenger.

            Jeg har ikke peiling på dinousaur power, så da overlater jeg det til de som kan.

            Comment


            • #7
              Statisk thrust fra motor på full gass bør vært minimum dobbelt så høy som flyets vekt.
              Da hovrer man på ca halv gass og har nok power på vei ut.

              Veier flyet 5 kg, så bør motoren ha thrust på 10kg. Eller litt mer..

              Comment


              • #8
                Man trenger vel ikke MINIMUM dobbel thrust i forhold til vekt.
                Passerer man 2:1 skyter man ut av hover som en rakett, og det trenger man strengt tatt ikke for og hovre sikkert.
                Jeg flyr en Seagull edge som veier 5,7kg tørr. Det står en Saito FG36 i nesa som drar i underkant av 8kg i trekkraft. Denne er i grenseland når det kommer til pullout med 1,3:1 trekkraft/vekt, men det går.
                Ikke misforstå, man kan nesten aldri få FOR mye kraft, og jeg holder selv på for og forbedre effekt/vekt forholdet på edge´n, men minimum 2:1 er ikke nødvendig etter min mening.

                PS: 300Watt pr. kg fly holder ikke på bensinkjærrer. I allefall ikke med oppgitt effekt på motorene vi bruker i flyene våre.

                Lars.

                Comment

                Working...
                X