Unconfigured Ad

Collapse

Elektrokonvertering av Sbach 342

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jostein
    • Jan 2008
    • 1161

    #1

    Elektrokonvertering av Sbach 342

    Jeg lurer litt på å kjøpe denna Sbach'en.



    Jeg sitter imidlertid igjen med en følelse av at flyet kommer til å bli litt topp-tungt om jeg bruker elektromotor. Om dere ser på bildene av flyet så sitter motorfestet ovenfor senterlinja på flyet.

    Med en DL/DA-50 montert så vil vekta av silynderen gjøre at tyngen blir flyttet nedover på senterlinja i forhold til studsene. Senteret på en elektromotor derimot har tyngden plassert i midten av festeanordningen.

    Stemmer det, det jeg beskriver her, eller har det ingen praktisk betydning?
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no
  • cissaman
    • Feb 2008
    • 324

    #2
    Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet ditt. Men jeg har lest om flere som skal ha elektro-motor i Sbach. Kan ikke forstå at det skal bli noe problem,men jeg kan ta feil: )

    Uansett, veldig spennende. Jeg kan om du vil vite mer om flyet svare deg på spørsmål mot helgen tror jeg. Min Sbach er nå ankommet Oslo og er på vei mot Elefun: )Så skal den på en liten svipptur til Stavanger. Blir kanskje ikke før over helgen, vet ikke hvor mye arbeid det er for elefun å få de ut fort.
    Bare flygreier: )

    Comment

    • Jostein
      • Jan 2008
      • 1161

      #3
      Jeg ser liksom for meg at en roll vil bli mer barrelroll om motoren ikke sitter i senter.
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment

      • cissaman
        • Feb 2008
        • 324

        #4
        Originally posted by jstn
        Jeg ser liksom for meg at en roll vil bli mer barrelroll om motoren ikke sitter i senter.
        Elektromotoren(om du monterer den riktig: )hehe. Vil trekke akkurat på samme linje som bensinmotoren? Eneste forskjell er vel at noen få gram med sylinder er noe lenger nede i cowlingen? Kan ikke forstå at dette skal være noe problem.

        Sikkert klønete svar men: )

        Thrust linjen??(om noe heter det) I flyet er vel bestemt ut ifra hvordan kropp og vinger o.l. er plassert og jeg mener den er lik på bensin og elektro...Det var det jeg mente: )
        Last edited by cissaman; 20-01-10, 11:46.
        Bare flygreier: )

        Comment

        • joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

          #5
          Du kan legge batteripakkene lavt i modellen for å kompensere.
          Ellers er det nok ikke ofte vi er flinke nok til å huske denne typen "feilfordeling" av vekt
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          • roglan
            • Jun 2007
            • 90

            #6
            Originally posted by cissaman
            Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet ditt. Men jeg har lest om flere som skal ha elektro-motor i Sbach. Kan ikke forstå at det skal bli noe problem,men jeg kan ta feil: )

            Uansett, veldig spennende. Jeg kan om du vil vite mer om flyet svare deg på spørsmål mot helgen tror jeg. Min Sbach er nå ankommet Oslo og er på vei mot Elefun: )Så skal den på en liten svipptur til Stavanger. Blir kanskje ikke før over helgen, vet ikke hvor mye arbeid det er for elefun å få de ut fort.
            Oh Yes! Men det blir IKKE elektro i min!

            Comment

            • cissaman
              • Feb 2008
              • 324

              #7
              Originally posted by roglan
              Oh Yes! Men det blir IKKE elektro i min!
              Ikke i min heller: ) Men hadde nok passet godt med elektro i denne tenker jeg,lav vekt osv.

              Nå er de hos Elefun ser jeg: ) Mon tro om de fikk de ut igjen også idag, nei det hadde vert for godt til å være sant. Men elefun har virkelig imponert med slike ting før...blir nok imorgen.
              Bare flygreier: )

              Comment

              • Guest

                #8 Unapproved
                Da syns jeg dere kan lage en liten blogg også.

                Comment

                • Jostein
                  • Jan 2008
                  • 1161

                  #9
                  Originally posted by cissaman
                  Ikke i min heller: ) Men hadde nok passet godt med elektro i denne tenker jeg,lav vekt osv.
                  Med den motoren jeg har kjøpt så blir faktisk oppsettet en tanke tyngre enn med bensin.

                  2x 6s/5Ah = 1568g
                  motor = 1570g
                  esc = 293g
                  __________________
                  3431g

                  En DL-55 veier 1530g med tenning/potte (+ bensintank og servo).
                  Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                  Comment

                  • cissaman
                    • Feb 2008
                    • 324

                    #10
                    Originally posted by jstn
                    Med den motoren jeg har kjøpt så blir faktisk oppsettet en tanke tyngre enn med bensin.

                    2x 6s/5Ah = 1568g
                    motor = 1570g
                    esc = 293g
                    __________________
                    3431g

                    En DL-55 veier 1530g med tenning/potte (+ bensintank og servo).
                    Oi, det var tungt. Husk bensin også. Da har vi vel en 2300g (ca)

                    Det jeg mente var at flyet i seg selv skal være ganske lett i forhold til størrelsem.
                    Bare flygreier: )

                    Comment

                    • Kaptein Kok
                      • Apr 2009
                      • 296

                      #11
                      Originally posted by jstn
                      Med den motoren jeg har kjøpt så blir faktisk oppsettet en tanke tyngre enn med bensin.

                      2x 6s/5Ah = 1568g
                      motor = 1570g
                      esc = 293g
                      __________________
                      3431g

                      En DL-55 veier 1530g med tenning/potte (+ bensintank og servo).
                      Hvilken motor er det? 1 kg elektro motor er MER en nok til å overgå 55cc bensin power. Hacker A60 eller Scorpion 5545 er plenty til denne modellen.

                      Min Plettenberg Predator 30 er 1.5kg, og den er yter 13kW som er nesten 150cc power.

                      Comment

                      • Jostein
                        • Jan 2008
                        • 1161

                        #12
                        Originally posted by Kaptein Kok
                        Hvilken motor er det? 1 kg elektro motor er MER en nok til å overgå 55cc bensin power. Hacker A60 eller Scorpion 5545 er plenty til denne modellen.

                        Min Plettenberg Predator 30 er 1.5kg, og den er yter 13kW som er nesten 150cc power.
                        Hadde tenkt til å bruke denne:

                        http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...ner_(eq:_70-55)
                        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                        Comment

                        • peppern75
                          • Jun 2006
                          • 671

                          #13
                          Originally posted by jstn
                          Den motoren gir meg ca 15 kg thrust med 28x12 prop og 10 cell LiPo, i min Fokker.

                          Fokkeren ble 1.5 kg lettere da jeg bygde den om fra bensin (ZDZ60) til elektro.
                          Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                          Per Nilsen
                          Spikkestad

                          Comment

                          • Jostein
                            • Jan 2008
                            • 1161

                            #14
                            Originally posted by peppern75
                            Den motoren gir meg ca 15 kg thrust med 28x12 prop og 10 cell LiPo, i min Fokker.

                            Fokkeren ble 1.5 kg lettere da jeg bygde den om fra bensin (ZDZ60) til elektro.
                            Hei

                            Jeg tittet på denne filmen allerede før motoren var i bestilling

                            hvor mange ampere er batteriene dine på?
                            Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                            Comment

                            • peppern75
                              • Jun 2006
                              • 671

                              #15
                              Ser av denne siden http://www.made-in-china.com/showroo...ne-AG304-.html at modellen skal veie 6 kg flyklar. Da holder det med denne motoren: http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...idproduct=3890 . Bildet på HK siden er feil, dette er 3. generasjons motor fra Turnigy, med STOOORT kulelager, ser også ut som magnetene sitter fast. Jeg bruker denne i min Luton Minor http://www.smartweb.no/pernil/mainpages/main_081s.htm som veier 8,3 kg. Den drar vertikalt på 1/2 gass, og ca 14 kg thrust med 10 celler og 24x10 prop
                              Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                              Per Nilsen
                              Spikkestad

                              Comment

                              Working...