Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servoer 35%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servoer 35%

    Hei!
    Sitter og funderer på fordeler og ulemper ved 1 eller 2 servoer pr. balanseror på en 35% Yak, Extra, Edge, MX.
    Har noen 7950th servoer jeg tenkte å bruke, de er sikker sterke nok alene. Men kan roret vri seg med bare en servo?
    Vil gjerne høre hva folk mener og/eller bruker.
    EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
    EF Yak-54. 110"
    EF MXS 83"
    GB Yak-55 2,2m

    Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
    Takk til:
    Autopartner.se
    http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

  • #2
    Det vil garantert flexe/vri seg.
    Duger nok til rolig flyging, men ikke hvert risken.

    Comment


    • #3
      Bruker 1 stk hs300 på hver balanseror jeg, funker som f. Neida. Så dumt at det vil vri seg,, hadde jo vært praktisk med kun 1 servo i hver vinge...
      All you need is love

      Comment


      • #4
        Ok, så da blir det 2 servoer... Ser at de på Goldwing flyene bruker kun en servo, men det er sikkert for at de folka der er noen pingler
        Pilot-RC er klargjort for en eller to servoer, pilots choice..
        Hvor store bør de være på en 35% da??
        EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
        EF Yak-54. 110"
        EF MXS 83"
        GB Yak-55 2,2m

        Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
        Takk til:
        Autopartner.se
        http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kenolang View Post
          Ok, så da blir det 2 servoer... Ser at de på Goldwing flyene bruker kun en servo, men det er sikkert for at de folka der er noen pingler
          Pilot-RC er klargjort for en eller to servoer, pilots choice..
          Hvor store bør de være på en 35% da??
          Har bygd en Extra 260 35% fra Pilot-RC som det sitter 8 SAVOX Digital Servoer i , med en kraft på 20kg. pr.stk.. 2stk .pr balanseror--2stk i høyderor---- 2 stk i tandem på sideror..meget fornøyd med disse--vettug pris også(kjøpt fra tyskland)til trottel, brukt en standar servo.
          Kjell Geir Nilsen - GOMFK - VFKM

          Comment


          • #6
            Originally posted by kjege View Post
            Har bygd en Extra 260 35% fra Pilot-RC som det sitter 8 SAVOX Digital Servoer i , med en kraft på 20kg. pr.stk.. 2stk .pr balanseror--2stk i høyderor---- 2 stk i tandem på sideror..meget fornøyd med disse--vettug pris også(kjøpt fra tyskland)til trottel, brukt en standar servo.
            Men trenger man 2stk servoer av 20kg på vært ror?? hadde de ikke holdt med 2stk 10kg pr servo?? eller er de for lite
            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
            På vei inn i Hangaren.
            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

            Comment


            • #7
              Det er jo bare å sette opp en vettug formel det, for hvor mye påkjenning et ror kan tåle på fullt utslag i max hastighet det Klart, det er en del faktorer som må settes inn i formelen.

              På en 35% kjerre må da det f.eks være nok med et par 7040TH servoer per aileron......?
              All you need is love

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ruduz View Post
                Det er jo bare å sette opp en vettug formel det, for hvor mye påkjenning et ror kan tåle på fullt utslag i max hastighet det Klart, det er en del faktorer som må settes inn i formelen.

                På en 35% kjerre må da det f.eks være nok med et par 7040TH servoer per aileron......?
                Det er nok mulig at det er nok,er litt i villrede der,men det er hva jeg ble anbefalt av folk som hadde god erfaring med store modeller.
                Kjell Geir Nilsen - GOMFK - VFKM

                Comment


                • #9
                  Det er stivheten til selve balanseroret som avgjør om man trenger 1 eller 2 servoer pr. balanseror. Det ser ut for at de aller fleste ARF's i dag har godt av 2 stk pr balanseror da de er bygd veldig lett og flekser lett.
                  Min 35% Wildhare sukhoi har plass til 2 servoer i hver vinge, men jeg monterte bare 1 da balanserorene var veldig stive og måtte virkelig ta i litt for å få de til å flexe i det hele tatt.

                  @Stin:
                  Man kan selvfølgelig bruke 2 svakere servoer på balanserora, men 2 x 10kg blir nok i minste laget på en 35% kjærre. Og hvorfor lete rundt etter svakere servoer når man har funnet gode servoer man liker som tilfeldigvis er sterke også. Min mening er at det er bedre å bruke samme servo rundt om istedet for å mikse og matche servoer av forskjelllig styrke og hastighet.

                  Comment


                  • #10
                    Det jeg er redd for er flex i selve roret med bare en servo, og det kan bli ett problem skjønner jeg.
                    Blir nok så jeg bruker 2 stk 7940 på hvert balanseror og 1 stk. 7950 på høyde, burde ha mer enn nok kraft da..
                    Det jeg synes virker litt komplisert er å sette opp 2 servoer per ror, men det er nok verst før man har prøvd det selv... I hope..
                    EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                    EF Yak-54. 110"
                    EF MXS 83"
                    GB Yak-55 2,2m

                    Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                    Takk til:
                    Autopartner.se
                    http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                    Comment


                    • #11
                      På min Xtremecomposite Edge bruker jeg én servo pr balanseror, som til gjengjeld er kraftig og kjapp. Man skal være rimelig "Somenzini" for å behøve eller kjenne forskjellen på én kontra to på akkurat denne modellen.

                      På en 35% yak jeg nylig kjøpte kommer jeg til å montere to servoer pr ror, da denne er en tremodell, og garantert vil flexe under påkjenning.
                      Geir


                      3D plane - 1D brain

                      Comment


                      • #12
                        Det er vel ikke det enkleste man gjør, men så lenge man tar seg tid og er nøye så går det fint. Det som kan være lurt er å ikke vente til slutt med dette, slik at hvis man ikke får det 100% så kan man heller hoppe til noe annet og heller gå tilbake med friskt mot litt senere i monteringen.
                        Det er jo litt forskjellig fra fly til fly, men det er best hvis rorhorna er tilpasset indre og ytre servo slik at det hornet som er ytterst er litt lengre enn det det indre. Dette for at selve roret blir tynnere jo lengre ut man kommer og hvis det ytre hornet er riktig konstruert og noe lengre vil det bli like langt fra senter av hengslepunktet til innfestningen av servo overføringen. Dette gjør at det blir mindre justering for og få det bra. Det andre er å passe på så man får innfestningen så likt som mulig over hengslelinjen på indre og ytre rorhorn. Får du geometrien så lik som mulig mekanisk, er du nesten i mål med en gang.

                        Comment


                        • #13
                          NLF har et XL-ark for beregning av servokraft. Jeg vet ikke hvor god den er men den regner ut hvor kraftig servo du trenger.
                          En kopi av XL arket finnes her: 404 Not Found
                          Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                          Per Nilsen
                          Spikkestad

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Larsern View Post
                            Det er vel ikke det enkleste man gjør, men så lenge man tar seg tid og er nøye så går det fint. Det som kan være lurt er å ikke vente til slutt med dette, slik at hvis man ikke får det 100% så kan man heller hoppe til noe annet og heller gå tilbake med friskt mot litt senere i monteringen.
                            Det er jo litt forskjellig fra fly til fly, men det er best hvis rorhorna er tilpasset indre og ytre servo slik at det hornet som er ytterst er litt lengre enn det det indre. Dette for at selve roret blir tynnere jo lengre ut man kommer og hvis det ytre hornet er riktig konstruert og noe lengre vil det bli like langt fra senter av hengslepunktet til innfestningen av servo overføringen. Dette gjør at det blir mindre justering for og få det bra. Det andre er å passe på så man får innfestningen så likt som mulig over hengslelinjen på indre og ytre rorhorn. Får du geometrien så lik som mulig mekanisk, er du nesten i mål med en gang.
                            Aha, flott! Da vet jeg hvor jeg skal begynne
                            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                            EF Yak-54. 110"
                            EF MXS 83"
                            GB Yak-55 2,2m

                            Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                            Takk til:
                            Autopartner.se
                            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                            Comment

                            Working...
                            X