Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan finner du CG på ditt fly? dårlige tendenser på eget fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan finner du CG på ditt fly? dårlige tendenser på eget fly

    heisann!
    tenker å høre deres metoder for å finne rett cg på modellene deres, jeg selv har liten erfaring på større modeller.
    skal ofte lite til på små modeller for å få det til å stemme.
    jeg tar og starter på annbefalt plass, så ser jeg hvordan modellen reagerer i invert, og KE.
    får greie egenskaper, men får ikke effekt av side roret, modellen bare vrir halen i samme rettnign som før korrigering på stikken, og mister høyde, blir litt ekkel på høyde roret, krever mye plass for å lande, og seff vannskeligt å treffe stripa uten effekt på Sideroret, hva kan være gale her, modellen flyr beint både vanlig og invert, men ellers dropper den høyde bare jeg svinger med balanseror (selv om jeg altid bruker sidedror når jeg turner)
    jeg TROR uten motor kraft så seiler den (tror er pga jeg muligens flyr på autopilot på enkelte tign jeg gjør)
    ellers litt ekkel når jeg roller, så vil den på en måte litt mer enn det jeg vil. så blei en så absolutt spennede jomfru tur og 2 og 3 tur flyet er btw extra på 47" ws

  • #2
    Hvis du flyr høyt opp, kutter motoren og legger nesa helt rett nedover og bare lar den falle. vil den da fortsette eller rette seg opp av seg selv evt dra rundt på ryggen)?

    For meg høres det egentlig bare ut som flyet ditt er for tungt...
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      tyngdepungtberegning.pdf For å kontrollere tyngdepunkt bruk denne:

      Comment


      • #4
        Er ikke fir tungt, det er helt sikkert, har hs65bb allover, passende motor og nanotec2200 batt, tviler veldigt det er for tungt.

        Comment


        • #5
          Hei,

          hvis jeg ikke blander nick og modell her så er denne modellen kjøpt av meg..(Sort/hvit/rød)? Slik du beskriver den, så er enten tyngdepunkt eller rorutslag på jordet.
          Den er ikke vektsensitiv, fløy den mest med 3000mah tunge Turnigy batterier, og kunne fint fly harriers med dette. Remi du så vel den modellen på et par treff og nnm i fjorsommer, den fløy greit igjennom Imac Basic.
          Det du nevner om at den er ekkel i roll, tyder på at noe med tp eller rorutslag er galt, for den rollet nemlig snorrett mens jeg hadde den. Kun litt siderorsinput når den lå i ke. Hadde vel tp sånn at den steg en liten anelse på rygg, dvs 2-3 cm bak vingerøret.
          KE kunne en dra lavt over hele stripa!
          Hvor mye utslag har du på rorene, og hvor mye expo?
          Mvh Tommy Fosland
          Tromsø MFK

          Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

          Comment


          • #6
            kan nok stemme det er av deg jeg har kjøpt den....da er jeg nok for framtung, for batteriet har jeg plassert så langt frem som det går. og jeg har balansert den faktisk 10mm foran vingerøret, skal dette stemme med manualen til 3d hobbyshop (ser jo helt lik ut)
            jeg sakl lade batteri og flytte CG lengre bak. slik det er no, så er det vannskeligt å sikkre batteriet på vetug vis.
            en annen ting jeg sliter med på den er att ved siderorbruk så skjer det ikke mye mer enn att modellen går i samme rettnign som i utgangspunktet, men da kanskje 30grader skjevt, svinger altso ikke med side roret, så måtte bruke balanseror for å peile meg inn på stripa, samt dem droppa høyde og la seg over. kan dette være symptom på framtungt fly?
            men det gikk heldigvis bra! litt knekkt balsa på det ene hjulet

            Comment


            • #7
              Joda. alle de symptomene du beskriver sist her kan tilskrives et framtungt fly.
              Remi A. Sørensen - 94877903
              Leder i Lofoten RC-Klubb

              Comment


              • #8
                Du kan nok trygt legge tyngdepunktet 1cm bak vingerøret, brukte det til type Imac og hull i luften flyging.
                3000mah batteriet plasserte jeg så langt bak som mulig, mens 2200mah jeg brukte ble plassert sånn ca midt på batteriplata (om jeg ikke husker mye feil).
                Mvh Tommy Fosland
                Tromsø MFK

                Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

                Comment


                • #9
                  ok dette sier jo mye, det var såpass nervøs stemmnign når jeg tok den opp att jeg ikke helt fikk med meg hva somskjedde, fikk tips om å legge cg lengre frem noe som jeg gjorde, og tror da jeg fikk enda mer nervøst fly..........
                  decathlon: du sier det slik att du la batteriet omtrent over vingerøret da? der som jeg la batteriet så fikk jeg så vidt rundt velcrostrapen rundt batteriet pga jeg var under cowlingen. spør bare jeg så vi snakker samme språk

                  Comment


                  • #10
                    Bilder ville sagt mer enn mange ord her, men fant dessverre ingen av modellen med canopy av... De minste batteriene mine, på 190gram, plasserte jeg sånn at et par cm av bakparten av batteriet lå opp over den ettermonterte skråplata. Største batteriene mine, på 260gram, lå så langt bak at bakkant av batteriet lå i kant med bakkant av den skråmonterte batteriplata.
                    Mvh Tommy Fosland
                    Tromsø MFK

                    Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

                    Comment


                    • #11
                      God morgen! Jeg skal knipse bilder når jeg er hjemme fra jobb i dag så kan du se artig modell tror deb fly rimeligt bra også! Bare løse dette med cg, etter tenking så var den vell litt bedre når jrg hadde cg lengre bak enn no. Så dette må jo bli topp

                      Comment


                      • #12
                        der batteriet er lengt fremme der var det jeg fløy med jomfruturen og nr to og tre.
                        det andre bildet med batteriet midt på er bare for å se om det var der du la batteriet selv.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Hei,

                          se på bildet jeg har lagt med her. Det lille batteriet mitt på 190g plasserte jeg alt imellom rød og blå merker som vist på bildet. Mitt tyngste batteri på 260g plasserte jeg slik som du har plassert batteriet ditt på det andre bildet.

                          Click image for larger version

Name:	extra300kapia.jpg
Views:	1
Size:	102.7 KB
ID:	576350
                          Mvh Tommy Fosland
                          Tromsø MFK

                          Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

                          Comment


                          • #14
                            jeg skal prøve meg frem jeg, skal begynne med å legge batteriet mitt rett over landings hjula, senter på batteriet, senter på hjula, så ser jeg derifra mangen takk for hjelpen! er jo heldigvis dårligt vær og no

                            Comment

                            Working...
                            X