Unconfigured Ad

Collapse

RC Tiger Star-3D EPP

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Grumps
    • Apr 2011
    • 319

RC Tiger Star-3D EPP

Hepps,

Fikk meg en såleis en idag. 3D er ikke helt min greie, men tenkte å bygge denne for helt vindstille dager og kanskje for innendørs til vintern. Men jeg vil veldig gjerne ha hjelp til hva oppsett jeg bør gå for her også.

Har prøvd å søke litt, men var vanskelig å finne. Pakken jeg har prop, men ikke motor. Så trenger tips om hva motor/ESC som passer greit.

Hovedkriteriene er at den skal fly 3D greit inne og i vindstille forhold, og at det skal være billig, da gjerne fra HK.

På forhånd takk.
    Thomas Kristensen (30)
    Oslo, Grefsen

Radio: Spektrum DX6i & DX8
    Ultra Micro: Mange forskjellige
    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

15-20g motor, 10A ESC max, 4.7g servoer,2s340mah til innebruk, 2s500mah til utebruk. prop kan være 9x4" men da er belastningen stor på utstyret, men det blir lett nok med pleeenty krefter

HobbyKing Online R/C Hobby Store : C2024 Micro brushless Outrunner 1600kv (17g)
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 370mah 2S 25~40C Lipo Pack
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 10amp 9gram Speed Controller
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 4.3g / .5kg / .10sec Micro Servo

noe slikt kan jeg tenke meg
    Last edited by kapia; 22-05-11, 22:28.

Comment

• Biplan
      • Apr 2008
      • 903

Fløy samme modellen innendørs i vinter. For at det skal fly sakte nok til innendørs må vekta holdes på et aboslutt minimum. Fant at 8x4 og 8x4,3 GWS prop trakk bedre enn 8x3,8 APC. Så at de fleste brukte 8" diameter.

Motoren som følger med er TigerMotor T2006, men den er ute av sortimentet nå http://rctigermotor.com/

Jeg fant ut at HK sine ESC som tåler mindre enn 10A er tyngre enn 12A programmerbar ESC HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 12A BlueSeries Brushless Speed Controller men ser nå at den Kapia forslår er 1 gram lettere.

Jeg kommer til å bytte ut 5 grams servoer til side- og høyde ror med 0,2 kgcm, raske (0,1 sek pr 60 grader) 2,5 grams servoer HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK-282A Single-Screw, Ultra-Micro Servo 2g / 0.2kg / 0.08sec Har fløyet disse noen turer i 400 grams J-3 Cub og de fungerer tilfredsstillende. Blog på http://www.modellflynytt.no/entry25.html
      Last edited by Biplan; 23-05-11, 16:16.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Grumps
        • Apr 2011
        • 319

Han som fikk meg hekta i hobbyen la merke til en ting i kommentarene på HK om denne. At den har lav oppløsning med bare 22 steps. At det ikke her helt gunstig for 3D.

Fikk istedet forslag om denne digitale servoen: HobbyKing Online R/C Hobby Store : DS65HB Digital High Speed Servo 6.5g/1.5kg/.07sec

Originally posted by Biplan
        ...Jeg kommer til å bytte ut 5 grams servoer til side- og høyde ror med 0,2 kgcm, raske (0,1 sek pr 60 grader) 2,5 grams servoer HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK-282A Single-Screw, Ultra-Micro Servo 2g / 0.2kg / 0.08sec Har fløyet disse noen turer i 400 grams J-3 Cub og de fungerer tilfredsstillende....[/url]
        Ser at disse er 2 gram, mens den jeg fikk tips om er 6,5 gram. Hvor mye har dette egentlig å si?

Tenkte å gå for litt rimeligere løsning enn orginal Spektrum-mottaker på denne. Hvordan er disse to, og hva er egentlig den mest vesentlige forskjellen?

HobbyKing Online R/C Hobby Store : OrangeRx Spektrum DSM2 Compatible 4Ch 2.4Ghz Receiver
        HobbyKing Online R/C Hobby Store : OrangeRx Spektrum DSM2 Compatible 6Ch 2.4Ghz Receiver

Er det bare størrelsen og antall kanaler? Har ikke vekta så mye å si at det er like greit å bare bestille den største?
        Last edited by Grumps; 24-05-11, 23:34.
        Thomas Kristensen (30)
        Oslo, Grefsen

Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear

Comment

• JayBee
          • Sep 2009
          • 762

De mottakerne er knall til indoor og parkfly! kjøp to av hver så har du
          Jon-Brage Hoel Andorsen
          -------------------------------------------------------------------------
          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• kapia
            • May 2005
            • 1435

Vekten har alt å si, kan du gå for lettere enn det du ønsker, aå gjør du det. Men! Jo lettere servoer dess mer pleiee dem å være upresise. Rundt 4 g er min erfaring att hkservoer begynner å bli bra

Comment

• Grumps
              • Apr 2011
              • 319

OK. Så 6,5g servoer er greit nok. Bør det forresten være 2 servoer på balanseroret til denne modellen, eller holder det med en. Står kanskje i manualen, men har den ikke foran meg just nu!
              Thomas Kristensen (30)
              Oslo, Grefsen

Comment

• kapia
                • May 2005
                • 1435

Pleier å holde med en servo, mitt oppsett så har jeg en 9g servo på ailerons, to på 3.7g på rudder/elevator holdee iiii lange baner

Comment

• Biplan
                  • Apr 2008
                  • 903

Originally posted by Grumps
                  OK. Så 6,5g servoer er greit nok. Bør det forresten være 2 servoer på balanseroret til denne modellen,
                  Jeg har én 8 grams Hitec HS-55, 1,1 kgcm, på balanseroret på innendørsmodellene. Har forsøkt med 5 grams Power HD-1370A, 0,4 kgcm, men den klarer ikke å dra 2 balanseror tilfradsstillende. HD-1370A funker bra på side- og høyderor.
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Biplan
                    • Apr 2008
                    • 903

Originally posted by kapia
                    Rundt 4 g er min erfaring att hkservoer begynner å bli bra
                    Har du testet HK M-282A? Jeg synes de er bra nok til sakteflyvende modeller opp til 400 gram.

Edit: Advarsel: 2 av HK M-282A servoene har sviktet etter bare noen få timers bruk. Tror det er pot.meteret som er dårlig fordi de av og til vandrer hvileløst fra senter til ene ytterstillingen og tilbake. Mulig at jeg har fått av et dårlig parti med hus i sort plast. Har også sett samme servoer med hus av gjennomskinnelig blå plast.
                    Last edited by Biplan; 10-07-11, 17:02.

Comment

• Grumps
                      • Apr 2011
                      • 319

Heh,

Kanke si at limbruken har vært det stødigste her i verden, men flyet begynner nå å ta form. Har igjen å montere noen støttestag, og toppen fusen, og selvfølgelig all elektronikk som er på vei fra HK! Men tror nok den skal fly greit. Vet jeg har gjort dårlig jobb med kutting i depro for å de 45 graders vinklene på rora samt noen av støttestagene passet jævlig dårlig, så måtte trikse litt...

Thomas Kristensen (30)
                      Oslo, Grefsen

Comment

• kapia
                        • May 2005
                        • 1435

bilder av flyet er altid fint

Comment

• Grumps
                          • Apr 2011
                          • 319

Originally posted by kapia
                          bilder av flyet er altid fint
                          Ser ganske rett ut,,
                          Click image for larger version

Name:	Bilder-3.jpg
Views:	1
Size:	56.6 KB
ID:	579315

Her ser man tydlig slåsinga med lim, men skal pusse bort litt med sandpapir.

Name:	Bilder-2.jpg
Size:	61.7 KB
ID:	579314

Undersida.

Name:	Bilder-1.jpg
Size:	43.6 KB
ID:	579316
                          Thomas Kristensen (30)
                          Oslo, Grefsen

Comment

• Grumps
                            • Apr 2011
                            • 319

Trenger litt tips til å feste servoene på denne maskinen.. forsåvidt resten også, men det står litt bedre forklart hvordan man bør feste de (med borrelås). Men servoene står det ikke noe om. Servoene er også litt mindre enn hullene som allerede er på plass.

Festeskruene på motoren er også litt for liten diameter til å treffe den plata det skal festes i. Kan jeg bare kutte til kryssfiner eller noe lignende for å lage bedre feste for den?
                            Gjør det da noe at motoren kommer noen millimeter lengre fram i så tilfelle?
                            Thomas Kristensen (30)
                            Oslo, Grefsen

Comment

• Kyrre
                              • Feb 2009
                              • 2322

Skaff deg en liten limpistol, den minste til Clas Ohlson feks, de er knalle til å lime servoer, samt foreta hurtig reparering. Dra litt teip rundt servoen før du limer den, da blir det mye lettere å ta den ut igjen hvis du må bytte den e.l. siden du limer fast teipen og ikke selve servoen. I tillegg beskytter det servoen mot limsøl, særlig viktig hvis man limer med ca lim.

Comment

Working...