Announcement

Collapse
No announcement yet.

Guide til og lære 3D flyging?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Guide til og lære 3D flyging?

    Har søkt endel etter en guide til og lære 3D/akro flyving på norsk, men finner ikke noe spesielt, finner mye på engelsk da..
    Er det noen som har en slik guide?

    Vi begynner og bli endel folk i klubben som har 3D fly nå så hadde vært morro å begynt å brukt flyene til det de skal brukes til

  • #2
    Har aldri sett noen slik guide på norsk.

    Konkurranseprogrammet til innendørs 3D kalles F3P og der kan man finne mye info. Det er flere tråder under konkurranser, bl.a. med forslag til nytt program. (MFN) ModellflyNytt.no

    For beskrivelser av øvelser kan man også lese om IMAC i samme emne. Alle øvelser består jo av loop og roll og kombinasjoner av disse.

    Et fint progam å begyne å fly inne - har gjort det selv - er Sport 07. Ingen roller vertikalt ned, som er den enkeltøvelsen som krever mest av flyet, etter min mening. Det begynner med en senter-øvelse, en vending og en senterøvelse, deretter fri vending sm gir piloten et pusterom og mulighet til å korrigere plassering. Så 3 øvelser til og fri vending igjen. I fri vending kan man ta den vendingen som man synes er enklest eller trene på en vending man ikke er så god på.

    Ola Fremming har en utmerket hjemmeside på engelsk F3P, indoor precision aerobatic
    Last edited by Biplan; 19-02-12, 17:48.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #3
      Takk for svar
      Jeg har funnet dette på youtube
      Skal få lastet ned alle guidene til hobbyking, så får vi se igjennom dem flere ganger i klubben og begynne og praktisere

      Comment


      • #4
        Beklager, jeg tenkte innendørs. Men jeg har da et 3D fly, også, som står i kø for restaurering, Extreme Flight sin 48" MXS. Den skal være klar til neste Huckfest på Holmen.

        Man kan lære mye av å se på videoer på Youtube. skriv "Huckfest Holmen" i søkefeltet.

        Tråd her på forumet også, mange bra videoer på slutten (MFN) ModellflyNytt.no
        Last edited by Biplan; 19-02-12, 18:12. Reason: rettet link
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #5
          Takk takk
          Jeg har ihvertfall funnet ut at jeg skal investerere i ett EPP fly, akroflyene jeg har nå er jo balsafly på 2m og 3.1m vingespenn, egner seg kanskje litt dårlig til og prøve ut nye ting....

          Comment


          • #6
            Her er epp flyene til rc factory suverene, ikke er de så dyre heller så man tørr å slippe seg løs.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Thonern View Post
              Her er epp flyene til rc factory suverene, ikke er de så dyre heller så man tørr å slippe seg løs.
              Ja jeg sliter med å slippe meg løs med balsaflyene ihvertfall, har en Cessna 177 i plast, men begrenset hvor mye akro man kan trene på med den

              Comment


              • #8
                Originally posted by halsen89 View Post
                Takk takk
                Jeg har ihvertfall funnet ut at jeg skal investerere i ett EPP fly, akroflyene jeg har nå er jo balsafly på 2m og 3.1m vingespenn, egner seg kanskje litt dårlig til og prøve ut nye ting....
                denne RCF RS 352 EPP Kit 1.0m - elefun.no - Radiostyrt hobby har jeg lekt litt med en tid nå,så denne kan jeg trygt anbefale til utebruk.den har oxo profilert vinge så den flyr veldig bra,å den tåler en trøkk
                Terje syvertsen
                www.ModumModellSportklubb.com
                3dhs edge mintor 38
                C-arf edge dle 111 v3.
                C-ARF extra 330l da 100.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by syver View Post
                  denne RCF RS 352 EPP Kit 1.0m - elefun.no - Radiostyrt hobby har jeg lekt litt med en tid nå,så denne kan jeg trygt anbefale til utebruk.den har oxo profilert vinge så den flyr veldig bra,å den tåler en trøkk
                  Jeg skal bestille meg en slik, men er dem veldig ømfintlig for vind?
                  Stripa jeg flyver mest på ligger på ei øy og det er sjeldent helt vindstille...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by halsen89 View Post
                    Jeg skal bestille meg en slik, men er dem veldig ømfintlig for vind?
                    Stripa jeg flyver mest på ligger på ei øy og det er sjeldent helt vindstille...
                    jeg synes den virker grei i litt vind(noe helt annet enn de små epp,ene) flyvekt er i underkant a 500gram bruker da 3s 1300mah du får den oxo hakket større RCF RS 352 EPP Kit 1.2m - elefun.no - Radiostyrt hobby men jeg tenker litt sånn, at jo tyngere de er jo mer ødelegges ved ukontrolerte 3d landinger
                    Terje syvertsen
                    www.ModumModellSportklubb.com
                    3dhs edge mintor 38
                    C-arf edge dle 111 v3.
                    C-ARF extra 330l da 100.

                    Comment


                    • #11
                      Youtube, Bonedoc 3d clinic.. Han har lagt ut mange bra filmer, som også tar for seg hva en bør øve inn før en prøver på de vanskelige manøvrene også..

                      Ellers forøvrig kan jeg ikke få lovprist simulator nok. Sinnsykt god trening for å få stikke bevegelsene i fingrene, selv om det krever endel finpuss etterpå..
                      Ola G Bråten -77
                      Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                      Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                      3DHS Slick 89" Q80-8m
                      Jeti DS-16

                      Comment


                      • #12
                        Yak54 EPP 1100mm - Hobby24.no - Alt innen r/c utstyr

                        Genialt. uansett hvilket nivå man er på.
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by halsen89 View Post
                          Jeg skal bestille meg en slik, men er dem veldig ømfintlig for vind?
                          Stripa jeg flyver mest på ligger på ei øy og det er sjeldent helt vindstille...
                          Hei. Jeg har en RCF Flash C, nesten lik den jeg linker til. Har ikke flydd den så mye, mest pga div tull med servoer, roroverføringer, dårlig understellskonstruksjon. Den er vel ikke akkurat egnet i mye vind, blir litt flaksing og lite smoothe bevegelser. Jeg kan ta den med på lørdag, da tenker jeg meg ut på øya og årsmøtet i klubben
                          Olav Moe

                          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                          Innholdet i min hangar, sånn ca

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by E&E View Post
                            Hei. Jeg har en RCF Flash C, nesten lik den jeg linker til. Har ikke flydd den så mye, mest pga div tull med servoer, roroverføringer, dårlig understellskonstruksjon. Den er vel ikke akkurat egnet i mye vind, blir litt flaksing og lite smoothe bevegelser. Jeg kan ta den med på lørdag, da tenker jeg meg ut på øya og årsmøtet i klubben
                            Ja det høres flott ut
                            Skal ha kaffen klar

                            Comment


                            • #15
                              Ellers er det simulator som gjelder. Klarer du ikke på simmen må du ha god høyde hvis du prøver ute.
                              BOOMA Intelliswitch

                              Odd A Eriksen

                              Comment

                              Working...
                              X