Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor til Phoenix Model Sbach .46-55 Aerobatic PH096

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor til Phoenix Model Sbach .46-55 Aerobatic PH096

    Hei,

    Jeg har kjøpt dette flyet Phoenix Model Sbach .46-55 Aerobatic PH096 - elefun.no - Radiostyrt hobby Først prøvde jeg det med en SC52 2-takt, som er bitelitt under det som er anbefalt til flyet, CG på flyet ble da veldig baktungt, flyttet mottakerbatteriet helt framme i cowlingen å, men likevel baktungt.. Samt at flyet dro alt for dårlig.

    Nå har jeg satt inn en SC91 4-takt, som er over hva som er anbefalt, da ble CG litt bedre, men synes fortsatt ikke at det er nok drag i flyet, har på en 13x6 propell nå, tenkte å prøve med en 13x4 neste gang jeg er på stripa..

    Men jeg har en SC91 2-takt liggende og, hva tror dere om å sette på den? Den har jeg hatt på en cessna tidligere og den drar meget bra til å være en SC.

    Eller har dere noen andre forslag?

    Forøvrig vil jeg si at dette er ett meget flott fly, det er veldig stabilt i vind og reagerer lynkjapt når du ønsker det, trengte kun minimal trimming for å få det til å gå rett på første turen.. Men plager meg at det er så lite motorkraft, det skal jo hovre på halv gass!

  • #2
    Det var rart at ikke SC91 skulle dra det flyet skikkelig. Har en ASP 91 4t (skal jo være samme motoren) som jeg kjører med en 14x6 propell og den drar utrolig bra kjører ræva av en O.S 91 4t jeg har.
    2t er jo noe dritt og da serlig de kinesiske, skulle jeg valgt en annen motor måtte det blir YS110 eller Saito 115 de drar jo begge utrolig bra i forhold til vekta.

    Comment


    • #3
      Mulig at jeg har feil propell da? 13x6 og 13x8 er de eneste jeg har testet med, vurderte 14x6 og, men da begynner den å komme faretruende nært bakken...
      Hva tror du om 13x4 da?

      En kamerat har en YS110, som han ikke får til å gå skikkelig, er vist noe herk og justere dem.. Kanskje jeg skal høre om jeg får prøve den..

      Comment


      • #4
        13x4 blir jo håpløst for lett propell til motoren du får alt for høyt turtall og risikerer og kramre vippetøyet. Du vil jo heller ikke få noe mer drag med den en du får med 13x6 som jo også er for liten. Når du paserer 10000 RPM begyner ventilene og flyte og i tilegg blir tenningen for sen det eneste du oppnår er og få et glohet eksosanlegg og muligens brent eksosventil.

        Comment


        • #5
          Om du ikke kan bruke mer en 13" propell får du montere en YS FZ70S den tåler mye mer turtall en SC motoren og er også atskillig sterkere. Den drar en APC 13x6 med 12000 RPM på bakken noe som gir en trekkraft på hele 10,3 Ib som vel er det doble av hva flyet dit veier.

          Comment


          • #6
            Vis jeg tar av vertikalt kan jeg bruke større

            Jeg skal entur på stripa idag, skal prøve litt forskjellige propells da, har vært plaget med for mye vridning på motor og, dradd som faen til høyre når jeg stiger vertikalt. Har chimsa opp nå, så får se åssen det blir.

            Comment


            • #7
              Da er desverre det flyet blitt til pinneved.... dritt....

              Comment


              • #8
                Kondolerer. Men det er vel slik at erfaringens vei er dekt med Oracover fra knuste fly....

                Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
                Olav Moe

                -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                Innholdet i min hangar, sånn ca

                Comment


                • #9
                  Det var jo synd med flyet. Jeg vraket selv en Zlin 50 med en 26cc bensiner i formidag. Men tar nå ikke det så tungt da det flyet aldrig fløy serlig bra. Og nå har jeg fått plass i hangaren til et nyt fly aldrig så galt att det ikke er godt for noe.

                  Comment


                  • #10
                    Ja det er sant det Fly er forbruksvare

                    Skal til østersund å hente meg en pilot rc sbach342 25% nå tror jeg, har en mvvs35 bensin liggende som jeg tror kommer til å dra flyet meget bra

                    Comment


                    • #11
                      Da gutter å jenter! Kommer nye Sbachen på torsdag, da skal jeg på med en 91 2-takt! Tenker å prøve en 14x6 propell, håper det blir skikkelig drag da

                      Comment


                      • #12
                        Det blir nokk bra.

                        Comment


                        • #13
                          Det blir knall det

                          Comment


                          • #14
                            2 taktern brant opp... så ble 4-takt istede...

                            Comment


                            • #15
                              nei 91 4-takt går for dårlig! Har prøvd ett hav med propeller nå, men klarer ikke å skufle nok luft.... Så nå har jeg begynt montering av en svær elektromotor, skal på med 12S batterioppsett, 2 stk 1800mah lipo batterier... Kommer til å dra flyet rett til himmels på under halv gass )

                              Comment

                              Working...
                              X