Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg for eksempel kjører en A60 18-M på 190KV med 20x10 på 12S.
Mvh Rune
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har snart klar en Extra 330 med en A60- 24S V2. Der har jeg tenkt å kjøre 10S, som det står i datane. Ser du kjører 12 S. Hacker sier vel 10S på din motor også? Det funker greit å gå opp til 12S altså??
Jeg skal kjøre 10s på den Q60 motoren og har nå bestilt en APC 22x10 og en MEJZILK 22x12 så får jeg se hvor mye strøm den trekker og velge propell etter det.
Jeg har snart klar en Extra 330 med en A60- 24S V2. Der har jeg tenkt å kjøre 10S, som det står i datane. Ser du kjører 12 S. Hacker sier vel 10S på din motor også? Det funker greit å gå opp til 12S altså??
12S på den A60'n jeg bruker får fint. Men en 20x10 er nok den største prop som kan brukes på 12S. En 18x12 eller 19x10 vil også fungere godt.
Men uansett bør man sjekke strømtrekk med en skikkelig meter for å være sikker
Mvh Rune
Rune Haugen
// Asker Modellklubb // IMAC Norge // // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
// Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
// http://www.youtube.com/user/gnistjeger //
12S på den A60'n jeg bruker får fint. Men en 20x10 er nok den største prop som kan brukes på 12S. En 18x12 eller 19x10 vil også fungere godt.
Men uansett bør man sjekke strømtrekk med en skikkelig meter for å være sikker
Mvh Rune
Prøvde du mye propeller på din Rune? Tertitten og jeg har snakket litt om hva som funker til hva, men det har jo bare vært synsing fra min side. Til IMAC vil jeg tro ditt oppsett er perfekt, men at 22x10 på 10S kanskje hadde funket bedre til freestyle. Og du er jo en habil 3D pilot har jeg sett så hadde vært fint å høre din erfaring om du har prøvd.
Da har motor regulator og propeller ankommet. Søt liten sak den Q60 motoren. APC 22x10 propellen setr ut til og passe ret på motoren men MEJZILK 22x12 har alt for stort hull så her må en till men foringer. Synes kansje propell festet på motoren var svært lite.
det er stort nok i massevis, på min (samme str og kraft) er det oprinnelig en m5 bolt i alu brukte den til jeg byttet spinner og måtte ha en som var lengre.
Vil tro du vil oppleve mer kraft i APC propellene en den andre ...prøv den først!
Lykke til
Prøvde du mye propeller på din Rune? Tertitten og jeg har snakket litt om hva som funker til hva, men det har jo bare vært synsing fra min side. Til IMAC vil jeg tro ditt oppsett er perfekt, men at 22x10 på 10S kanskje hadde funket bedre til freestyle. Og du er jo en habil 3D pilot har jeg sett så hadde vært fint å høre din erfaring om du har prøvd.
Jeg har kun fått testet litt smått. Har hatt på Xoar 21x10, noe som var alt for stort (!). Har testet MEJZLIK 18x8 ( hadde en liggende ), men dette ble for lite. Dro nesten ikke ut av hoover. APC 20x10, Xoar 20x10 og Meizlik 20x10, alle med omtrent samme resultat. Men det kommer en 19x10 i posten i dag som jeg har litt trua på når det gjelder freestyle/3D. Skal se om jeg får testet den senere i dag.
Men til normal flyving som jeg driver med, enkle 3D øvelser og imac, synes jeg 20x10 er helt super.
Rune Haugen
// Asker Modellklubb // IMAC Norge // // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
// Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
Jeg har kun fått testet litt smått. Har hatt på Xoar 21x10, noe som var alt for stort (!). Har testet MEJZLIK 18x8 ( hadde en liggende ), men dette ble for lite. Dro nesten ikke ut av hoover. APC 20x10, Xoar 20x10 og Meizlik 20x10, alle med omtrent samme resultat. Men det kommer en 19x10 i posten i dag som jeg har litt trua på når det gjelder freestyle/3D. Skal se om jeg får testet den senere i dag.
Men til normal flyving som jeg driver med, enkle 3D øvelser og imac, synes jeg 20x10 er helt super.
Hva om du tester propeller som gir deg samme ytelse. Å gå fra 20x10 til 21x10 øker den mekaniske ytelsen med ca 12%. Å gå ned til f.eks 18x8 reduserer tilsvarende mekanisk ytelse til ca. 63% av det opprinnelige. 19x10 vil redusere til ca 87%. Men om du derimot bytter til 19x12 eller 18x15 så tilsvarer det samme effekt som 20x10. (Vet ikke om 18x15 finnes, og den vil sikkert stalle uansett, men bare som et eksempel på hvor mye pitch du må opp i for å tilsvare effekten).
Hva om du tester propeller som gir deg samme ytelse. Å gå fra 20x10 til 21x10 øker den mekaniske ytelsen med ca 12%. Å gå ned til f.eks 18x8 reduserer tilsvarende mekanisk ytelse til ca. 63% av det opprinnelige. 19x10 vil redusere til ca 87%. Men om du derimot bytter til 19x12 eller 18x15 så tilsvarer det samme effekt som 20x10. (Vet ikke om 18x15 finnes, og den vil sikkert stalle uansett, men bare som et eksempel på hvor mye pitch du må opp i for å tilsvare effekten).
Bra tips det der Arne. Men som sagt så får jeg en fin hastighet på flyet, samtidig som jeg har masse power vertikalt med 20x10 i IMAC flyvingen. Det er det jeg er mest opptatt av nå. Jeg ser jo at strømtrekket på en 20x10 ligger litt over det Hacker anbefaler, derfor ser jeg på mulighetern for å justere ned ytelsen noe ( 19x10 ). Jeg trenger jo strengt talt ikke 11 kg (!!) thrust på et fly som veier 6kg inkl batterier
Rune Haugen
Nei, det kan godt hende du vil like litt mindre krutt. Det er jo en smaksak det. Og om du foretrekker mindre krutt får du lenger flytid som en bonus
Når det gjelder strømtrekk så tviler jeg på om du er oppe i disse verdiene spesielt ofte eller lenge under en flight. Jeg husker beregningene jeg gjorde på ditt fly stemte ganske godt med statiske tester i garasjen. Men akkurat hvor godt det stemte husker jeg ikke, og om det var før eller etter jeg korrigerte for atflyet står fast. Kanskje jeg skrev noe om det i tråden på flyet.
Tertitten på sin side har CC ESC og kan logge hele flighten og se virkeligheten i ettertid. Det kan forsåvidt du også gjøre om du kjøper deg et Eagle Tree system som du kan sende med opp. Det er nettopp det jeg brukte til garasjetestene på ditt fly.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment