Announcement

Collapse
No announcement yet.

SebArt Mig-29 og gyro oppsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SebArt Mig-29 og gyro oppsett

    Jeg har skaffet med en SebArt Mig-29 med gyro. Sliter med å få til gyro oppsettet på denne. Spesielt funksjonen med å kunne slå av / på fra bryter. Har kun fått den til å virke konstant. Har en Futaba 10 sender. Hvis noen har noen tips / erfaring, hadde jeg vært glad for det.

  • #2
    Driver med det samme flyet nå, men jeg skal bruke en Futaba Gy520-gyro, antar du har original gyro (fra Art Tech)? Det er en lang tråd på rc-groups, der særlig en som kaller seg Voodoo har fått dette flyet bra til. De er innom gyro-oppsett mange steder.

    NEW SEB ART Twin 70mm MIG 29 Thrust Vector 3D Capable EDF!!!!! - RC Groups

    Manualen er ganske vag på dette punktet! Vet ikke om det er med en egen gyro-manual hos deg? Jeg kjøpte flyet uten gyro. Særlig punktet om at du må ha -30 i sub-trim lurer jeg på. Jeg TROR at dette er fordi man programerer forskjellige flight-conditions, og at den off-seten bare skal være der i den fl.con som brukes til take-off/hover, dvs med gyro på, og at den derfor ikke må stå i null, slik at gyro kalibrerer ved oppstart. Hvis du gjør som jeg beskriver under så ha gyro switchen i HH eller Norm når du kobler på batteriet, og la flyet ligge i ro 10 sek, så gyroen kalibrerer.

    For å finne ut av oppsett på flyet og gyroen så går jeg for å bruke tripple-rates på en bryter og en annen tre-veis-bryter til gyro. Da kan man slå gyro ut og inn som en vil, prøve både Norm og HH, og teste disse mot dine vanlige high/low rates og ekstrem expo /utslag kun for gyro.

    Og deretter sette sammen forskjellige flight cond. ut fra dette, og flyets karakter, hvis en har radio med den muligheten. Det skal være litt annerledes å lande... Trim-balansen mellom høyderor og thrust vectoring er visst et stort tema for å gå mellom 3d, høy fart acro og landing.

    Ingen på RcG var fornøyd med den expo/utslag for gyro som står i manualen (Husk at Futaba og JR er +/- motsatt på expo, + på JR gir softere utslag rundt senter av stikka, noen kanaler er også motsatt)

    I hvert fall, hvis jeg har skjønt det riktig, er det en head-hold-gyro som har HH modus og Normal modus. Hva som funker best av HH og Norm på Migen strides de lærde og ulærde om. De fleste heller mot Norm, og bruker det stort sett kun i rein Hover/harrier.

    Til forskjell fra på et helikopter så ønsker du også å kunne skru gyro helt av. Gain inn på gyroen skal være fra en 3-veis-bryter som settes opp på f.eks ch5-gear. (Så skal sef ch4 være kanalen som går gjennom gyroen og reguleres) Gain er altså hvor "kraftig" gyroen skal regulere.
    Du skal ha 0 signal i midtposisjon på switch, og i utgangspunktet -100 i den ene og +100 i andre ytterposisjon på bryteren, den ene retningen fra null vil gi HH og den andre Normal-modus, 0-midt.skal skru av. Så bruker du endpoint og justerer ned fra 100 til den får rett "gain", dvs at gyroen regulerer passe. Tror du finner noe om hva folk har brukt, i tråden jeg linket til. Hvis gyro ikke skrur seg av i midtposisjon er det mulig du må bruke litt sub-trim for å kalibrere til det den oppfatter som null, dvs skrur seg av.

    Jeg skrev dette i full fart nå, da jeg så at du ikke hadde fått noen svar, mulig det er litt uklart. Bare spør. Husk at jeg ikke har gjort dette selv enda, bare pløyd den tråden på rcg om Migen, og satt opp gain på Quad tidligere, så dette er slik jeg tror det må være. Vil gjerne høre hvordan det går videre.

    Comment


    • #3
      Hei

      Takk så mye for svar.
      Jeg har endelig fått det til. Bruker også en Futaba 520 gyro. Ble er satt opp slik du refererer sånn ca. Men har ikke fått prøvd den enda. Venter nok til vårsola stikker frem.

      Comment


      • #4
        Har kjøpt meg en slik jeg også(dvs julegave fra frua). Snek ut manualen og har kikket på den. Er det slik at medfølgende gyro ikke er noe spesielt?
        Må si jeg gruer meg til å sette opp denne....
        EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
        EF Yak-54. 110"
        EF MXS 83"
        GB Yak-55 2,2m

        Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
        Takk til:
        Autopartner.se
        http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kenolang View Post
          Har kjøpt meg en slik jeg også(dvs julegave fra frua). Snek ut manualen og har kikket på den. Er det slik at medfølgende gyro ikke er noe spesielt?
          Må si jeg gruer meg til å sette opp denne....


          Egentlig ikke noe å grue seg for. Helt sikker på at du får det til. Var bare meg som surra litt med + og -. Manualen er med et annet oppsett enn Futaba.
          Hvorvidt den gyro`n som følger med er bra, vet jeg ikke. Bytta bare fordi jeg hadde en liggende, og trodde den var bedre. Men ser på nettet at det kreves jo ikke så mye av gyro`n.
          Lykke til og God Jul.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tarsjansen View Post
            Egentlig ikke noe å grue seg for. Helt sikker på at du får det til. Var bare meg som surra litt med + og -. Manualen er med et annet oppsett enn Futaba.
            Hvorvidt den gyro`n som følger med er bra, vet jeg ikke. Bytta bare fordi jeg hadde en liggende, og trodde den var bedre. Men ser på nettet at det kreves jo ikke så mye av gyro`n.
            Lykke til og God Jul.
            Blir spennende å prøve

            God jul til deg også
            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
            EF Yak-54. 110"
            EF MXS 83"
            GB Yak-55 2,2m

            Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
            Takk til:
            Autopartner.se
            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

            Comment


            • #7
              Hei! Vært opptatt i julestria... Kult at det er flere som prøver seg på dette flyet De sier det krever litt tweaking uansett, så jeg får vel bare prøve. Blir det fin, glatt is noe sted skal den opp i vinter! Skal være lett å hånd-launche med gyro, men det har jeg ikke nerver til på maiden...
              Original-gyroen skal være bra nok, rett ut av esken, slik som resten av flyet, bare man får til et bra oppsett. Har man for rask gyro brenner en vel opp så treige servoer som de her (treige sammenlignet med digi halerorsservoer for heli, da) Går for å stille inn GY520 på Servo selection: analog servo, Flight mode: F3C-mode og Response: Slow, til å begynne med og ta det derfra.

              Den eneste mixen som kan kuttes ut er knife-edge-mixen, de andre 6 må man vel ha, så jeg fikk ikke til å sette den opp på futaba 7c. Så jeg har ivestert i T8FG, det er en fet radio, men annerledes å programere en det jeg er vant til. Når jeg er ferdig med å sette opp denne vil jeg kunne radioen godt, i hvert fall...
              Andre gode tips jeg har sett er at det er viktig med ca 5 graders vinkel fra hverandre i side-retning på t.v. tubene, og et 4s som orker å levere minst 130A. Ellers så jeg noe på rcg om å forsterke litt rund batterirommet/nesa, er visst der de alltid knekker, og det kan være nødvendig å bygge om batt.rom for å få riktig cg, uansett.
              Morsomt hvis dere gidder å oppdatere tråden om framgangen, med bilder el video etterhvert. Skal prøve å gjøre det selv.

              God Jul!

              Comment


              • #8
                Null problem å hånd-launche. Jeg har den uten gyro og gjør det hver gang

                Comment


                • #9
                  Originally posted by anders e View Post
                  Null problem å hånd-launche. Jeg har den uten gyro og gjør det hver gang

                  Anders har vel erfaring med denne, og kan vel gi oss tips vi bør passe på evt.. Har vel og lest at man bør ta ut viftene og avbalansere de og locktite. Ellers har ikke jeg prøvd min enda, liker ikke kulde. Hehe. Men det virker som det skal være et greit fly.

                  Comment


                  • #10
                    Ja dere kan hvertfall få et tips . Når dere skal lande lønner det seg å legge til en idle down motsatt, altså idle up sånn at viftene har noen 100 rpm. Da glir den mye lettere og penere inn for landing. Uten idle up så blir det sprettball og den stopper plutselig opp og da ligger du dårlig ann om du er lavt. Disse har jo ikke samme reaksjonen som ved å brågasse på med propellfly.
                    Men syns min flyr veldig bra. Morsom avkobbling av og til

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by anders e View Post
                      Ja dere kan hvertfall få et tips . Når dere skal lande lønner det seg å legge til en idle down motsatt, altså idle up sånn at viftene har noen 100 rpm. Da glir den mye lettere og penere inn for landing. Uten idle up så blir det sprettball og den stopper plutselig opp og da ligger du dårlig ann om du er lavt. Disse har jo ikke samme reaksjonen som ved å brågasse på med propellfly.
                      Men syns min flyr veldig bra. Morsom avkobbling av og til
                      Hvordan er effekten på din med 4S? Vet de gjorde en upgrade og tror min var gammel versjon. For dårlig effekt og hadde jo en vifte som eksploderte ini kroppen. I tillegg 2 servoer som brant opp. Ble aldri noen suksess for min del men tror nok den kan bli morsom såfremt de koster på seg bittelitt i oppgradering av det overnevnte.


                      God Jul og lykke til, videoer er alltid bra
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Min er også en av tidlige modeller, men med oppgraderte vifter...........som løsnet, men den har de gamle esc'ne.
                        Effekten er bra den. Hovrer greit, men skyvet ut fra hover er jo ikke som et 3d-propellfly

                        PS: Folkens, det kan være lurt å sjekke mutterene som holder viftebladene. Mine var løse og datt av på første tur

                        Comment


                        • #13
                          Neiiiiii.................jeg må sette opp denne også på ny radio......blæææææ. Ja ja, det finns jo mange dager fremover nå

                          Comment


                          • #14
                            Kult å høre at det går an, hehe... De med eksploderende vifter var vel overtighta fra fabrikk i aller første produsjonen. Vært lite klager på viftene i det siste. Tror jeg tar sjansen på å ikke røre mine for å ikke fucke opp, de virket så veldig bra balanserte da jeg prøvekjørte. Ikke problem å håndlaunche... kommer for min del an på om fingra er stive som grillpølser i 5 minus, og nervene står i høyspenn

                            Comment


                            • #15
                              Du trenger absolutt ikke å kaste hardt. Med litt over halv gass og litt vinkel opp så tar den så fint av atte
                              Den føles veldig tung, men har masse krefter, så ikke tenk på det.

                              Comment

                              Working...
                              X