Announcement

Collapse
No announcement yet.

88" bensin > elektro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 88" bensin > elektro

    hentet fly i går, typ ef 88", satt vel dle60 her før? Har siklet på elektroprosjekt som går lett i bilen uten demontering, og da var denne fin, ville også ha en 3d modell, ikke at jeg nødvendigvis får det til så bra, men flyet kan!

    Med pakker jeg har liggende kan jeg kjøre 12s, 14s og 16s, men 10s utgår da jeg ikke har noen pakker. På esc har jeg 12s 120A liggende (hobbywing), yep 120 14s som jeg ikke stoler på for 5 øre og egentlig ikke vil bruke, og yge 160 hv-k både i 14 og 16s, synes denne er litt dyr for å bruke men går, vurderer også bruke kosmik 200 til prøveturer for å få skikkelig logging på faktisk ampertrekk.

    12s, her har jeg masse løse 6s pakker, så her blir CG veldig lett å flytte på, har i hovedsak 6s 2650, 3300, 4000, 4400, men i slik modell har jeg regnet meg frem til at 4000 og 4400 uten tvil er mest egnet, kan kjøre 12s2p med 2650 pakkene evnt i tilegg for å øve på ting med lengre flytid. 12s 4000/4400 er ca 1250-1500 gram

    14s, har bare 14s 4400mah 65c gens stickpacks, kan bli vanskeligere å få riktig cg, men modellen er bygd slik at jeg tror det går, ca 1750 gram pakker

    16s, har bare 16s 4600 35c gens, dette er pakker jeg bruker på ting som også trenger de som saddle, så her kan jeg flytte de løst rundt. pakkene veier ca 2000-2001gram

    På motorfronten er det 4 jeg ser for meg i hovedsak,

    Hacker q80 på 12s, trolig det beste valget, også dyreste, 1000 gram motor ca, lett og fin, tror denne utgår p.g.a. pris da dette er low cost siden jeg har nesten alt unntatt motor og servoer, alternativet til rotomaxen

    Rimfire 50cc fra elefun, KV'en her er altfor høy for 12s egentlig, må ned i 22x8, og selv da er dette i grenseland med så liten prop på såpass stort fly? ser folk bruker 24-26 dia på denne maskinen? ca 1250 gram

    Rimfire 65cc fra elefun, 171KV, denne er fin på både 12, 14 og 16s, men legger på ganske mye vekt, kontra rotomax 50, om jeg skal kjøre 12s og lett setup

    Rotomax 50cc fra hobbyking, 172KV, denne er fin på 12s/4000 setup når jeg regner på propeller får jeg brukt både 24 og 26 i ymse pitch, motoren veier bare 1080 gram, og samme innfesting på prop som de fleste bensinmotorer av det jeg skjønner?


    Så da sitter jeg vel mest med 2 alternativer slik jeg ser det

    Alt1 rotomax 50cc / hobbywing på 12s 4000 40c , flyvekt ca 8.3KG røft og raskt regna 24x10 gir ca 107A på ecalc og 4200w (5.7HK) på medium cellevolt.
    Thrust-Weight: 1.71 : 1
    Alt2 rimfire 65cc / yge 160 /14s 4400 65c, flyvekt på ca 9,3KG, 24x10 gir 149A og 6776watt(9.21HK) på medium cellvolt
    Thrust-Weight: 2.10 : 1

    Så Hva vil fly best? sistnevnte har uten tvil mer power, men veier også mer, er desverre bedre på teorien enn praktisk flyvning og erfaring


    Trenger også tips til servoer som drar denne.

    Vet at jeg burde hatt hitec 7955tg, men det er ikke på budsjettet, budsjettet tilsier mer hk/ebay, har både A123 og lipo rx pakker, så det er ikke noen begrensning.

  • #2
    Kjøp heller en DLE 60 igjen... Mye enklere og bedre!
    Hangaren full av drit...

    Comment


    • #3
      Det er jo kjempetilbud på GP61 nå. Mye beder en noe femiopsett.

      Comment


      • #4
        Har fly med dle-111 allerede, men stedene jeg får flydd den begrenser seg, så skal definitivt ha elektromaskin grunnet støy/rene elektrostriper, har stortsett alltid med meg aggregat og 2stk pl8, så tar jo kortere tid å lade pakkene, enn å fylle tanken, og få start på bensinmaskina

        Comment


        • #5
          så tar jo kortere tid å lade pakkene, enn å fylle tanken, og få start på bensinmaskina
          Tror nokk du fremdeles her litt og gå på når det kommer til pumping og startteknikk. Men om så er tilfellet er det nokk best du holder deg til femiopsett.

          Comment


          • #6
            Originally posted by bardp View Post
            Tror nokk du fremdeles her litt og gå på når det kommer til pumping og startteknikk. Men om så er tilfellet er det nokk best du holder deg til femiopsett.
            Håper du får noen fornuftige svar også Anders....
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Originally posted by arhennie View Post
              Håper du får noen fornuftige svar også Anders....
              Fint du svarte så slapp jeg
              Terje syvertsen
              www.ModumModellSportklubb.com
              3dhs edge mintor 38
              C-arf edge dle 111 v3.
              C-ARF extra 330l da 100.

              Comment


              • #8
                Men fra spøk til alvor, jeg skulle GJERNE flydd denne også som bensin, men nærmeste sted å fly er jo ca 1 time unna da jeg fikk relativt klar beskjed om at 3d-bensinflyet mitt var uønsket i lokale klubben selv om det hadde klart støykravet der, jeg får jo heller ikke lenger lov å fly elektro ett annet sted, fordi det bråker for mye ryktes det, selv med mine begrensede 3d kunnskaper som vel i ett raskt øyeblikk ble betegnet som "hard 3d".


                Håper med dette flyet å kunne få litt med stikketrening med relativt stor modell uten at naboer og andre i klubbene hater meg mens jeg prøver lære meg 3d, så jeg kan kose meg mer med 35% bensin modellen min når sjangsen byr seg.

                Jeg som alle andre er også lei av feminiseringen og alle som klager på alle andre, mest for å ha noe å klage over, Av andre motoriserte leker kan jeg nevne at samlingen er godt over 2500hk fordelt på 4 leker.


                Så, tilbake til elektrosnakk og utregninger! hva veier modellen med dle-60? det er jo en fin benchmark å måle mot, ca 6hk på de vel? føles den best med full tank, halv tank, helt tomt på slutten og max power?

                Comment


                • #9
                  Tror du må opp i energimengde for å få fornuftig flytid. Selv øker jeg fra 12S6200 til 12s8000 for å få 8 min IMAC flyging.
                  Det er på en Krill Yak55M 28%". 5000W er nesten rakett, så hvis du prop'er 14S eksempelet ovenfor endel ned, så tror jeg det blir OK. 12S4400 er for lite. Det passer på en 6kg. 78". Noe vekt kan spares på mottakeracc. Det er mye lavere strømforbruk på servoer etc på en el. modell pga lite vibrasjoner.

                  Hilsen Widar

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by wih View Post
                    Tror du må opp i energimengde for å få fornuftig flytid. Selv øker jeg fra 12S6200 til 12s8000 for å få 8 min IMAC flyging.
                    Det er på en Krill Yak55M 28%". 5000W er nesten rakett, så hvis du prop'er 14S eksempelet ovenfor endel ned, så tror jeg det blir OK. 12S4400 er for lite. Det passer på en 6kg. 78". Noe vekt kan spares på mottakeracc. Det er mye lavere strømforbruk på servoer etc på en el. modell pga lite vibrasjoner.

                    Hilsen Widar
                    Jeg kan gå til 12s 6650mah evnt dvs 2stk 4000 og 2stk 2650 som 12s2p, det hadde gitt meg en flyvekt på ca 9150gram, ser at krillen din er oppgitt 7.2Kg med da60? imponerende lett, men ser også at de anbefaler 10s4500 på den? så relativt sett blir det ikke så stor forskjell i watttimer og watttimer mot gram flyvekt? 8 minutter hadde vært knall, men flyr den bedre med mindre vekt, lander jeg gjerne og kaster i nye pakker, klart slipper man det, er det enda bedre.

                    hvordan motor / esc hadde du? A80/jeti?

                    Comment


                    • #11
                      Har Q80 i 89"Slick, verdt hver ei krone. Har hatt den over et år og er knall fornøyd.
                      Kjører på 12s 6000mAh og 24x12 Xoar.
                      EF 60" Edge. Torque.
                      EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                      3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                      CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                      Multiplex FunCub XL on floats.
                      Jeti DS-16

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by andersand View Post
                        Jeg kan gå til 12s 6650mah evnt dvs 2stk 4000 og 2stk 2650 som 12s2p, det hadde gitt meg en flyvekt på ca 9150gram, ser at krillen din er oppgitt 7.2Kg med da60? imponerende lett, men ser også at de anbefaler 10s4500 på den? så relativt sett blir det ikke så stor forskjell i watttimer og watttimer mot gram flyvekt? 8 minutter hadde vært knall, men flyr den bedre med mindre vekt, lander jeg gjerne og kaster i nye pakker, klart slipper man det, er det enda bedre.

                        hvordan motor / esc hadde du? A80/jeti?
                        Jeg har Q80-8M, CC160, Mejzlic24x10TH, max 115A. Flyvekt ca. 8.8 med 12S8000. Sikkert over det ideelle for 3D, men 4-5 min som 10s4500 vil gi er for lite synes jeg. Hva som skal til for å oppnå de oppgitte 7.2kg vet ikke jeg...

                        Comment


                        • #13
                          Jeg ville gått for det lette oppsettet hvis du skal bruke flyet til hovedsakelig 3D. Over 500W/kg bør jo holde greit for den slags flyving På min Ef Extra 78" har jeg et 12S 4000mAh oppsett med Hacker A60-18M. Yter vel i overkant 3500W. Ligger da på 5,5kg flyvekt. Q80 på 12S gir jo enda mer effekt...

                          Jeg bare digger at det er bare flere & flere som bygger om til elektro drift
                          Rune Haugen
                          // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                          // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                          // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                          // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                          " It's all 100% electric ! "


                          Comment


                          • #14
                            Heller mer og mer mot alt1, skal begynne bestille opp litt greier smått da, har alt bortsett fra rotomaxen og servoer, kommer til å prøve 12s da i første setup, kan jo lage 5300 og lignende når jeg tenker meg om med 4stk 2650. Ender sikkert med en hacker eller lignende.. men da har jeg prøvd

                            HW120 har kjøleribbe, tenkte montere den i eksostunellen og optimalisere flowen igjennom, men kan også kaste på en vifte, skal snurre full mah/A/v/temp/turtall telemetri mot dx18 her, så tenkte feste på motor, og esc for test, da får jeg også realtime ned til sendern når man prøver prop.

                            Finnes det egentlig noe alternativ til hitec 7955tg? surfer som en helt og det ser veldig begrenset ut? mye av alternativene er jo ofte dyrere, synd hk er utsolgt, de har de til 87 usd. BMS-35A ser jo muligens bra ut? men skeptisk til såpass dyr alternativ vare, kan jo nesten handle org da.


                            Bruker dere elektrisk xoar, eller vanlig?
                            Last edited by andersand; 24-05-13, 23:04.

                            Comment


                            • #15
                              Savox 1256TG er meget bra og yter 25kg på 6.6v

                              Comment

                              Working...
                              X