Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yak 54 ep 1.4 meter.. Litt lite flight time :? Oppsett ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Yak 54 ep 1.4 meter.. Litt lite flight time :? Oppsett ?

    Hei !

    Kjøpte denne fra TS.
    YAK 54 1.4m EPO Kit w/ Brushless Motor/ Servos (UK Warehouse)

    Kjører 5 cell 3700mah zippy compact 35c, 4250 KV840 motor med 14x7E prop og plush 80amp esc.
    Måtte slå ned noen vegger innvendig for og få batteri helt frem til motorfeste, samt liten ballast inni cowling, pga CG.

    Flyr bra, og fornøyd med flyet ! Men på "medium" harde flights, er det fritt for power etter 4-5min..
    Er det ikke mer og hente :?

    Esc er satt på low timing.

    Hva kan byttes/tweekes for litt mer flight time på 3D flight ??

    Takker
    - Ronni B

  • #2
    Jeg har hat og har flere av samme fly med lit forskjellige motoropsett det som fløy lengst hadde jeg montert en ASP 46 2t motor i og den kunne du holde oppe i ca 30 min. Har et slikt fly nå som jeg skal rive ut elektrodriten av og bruke til og kjøre inn 2 stk OS FS 62V motorer som skal i en tomotorsmodell vil sikert fly 45 min men den motoren

    Comment


    • #3
      jojo.. men jeg snakker om elektro da.

      Comment


      • #4
        bardp synes dessverre det er morsommere å poengtere at han synes elektro er noe dritt enn å faktisk hjelpe folk. Mulig det sitter andre og slår seg på lårene av latter, men jeg tror strengt tatt at han er ganske alene om denne form for "humor". I det minste klarte han å styre seg for å poengtere hvor femi han synes det er denne gangen.

        Angående selve problemet ditt så kan jeg ikke hjelpe deg så mye da jeg ikke har erfaring med så kraftige oppsett, men når du sier at det er fritt for power, betyr det at cellene har kommet under 3,7V, eller bare føles det som futten er borte? Det er ikke alltid Hk batterier klarer å matche den angitte C verdien, og jeg har opplevd flere ganger at batterier mister "futten" etter lengre bruk. Vet du forøvrig hvor mye strøm oppsettet ditt trekker? Det kan jo være så enkelt som at batteriene rett og slett har for liten kapasitet.

        Comment


        • #5
          skjønner..

          Har soft cut off på 3.3v, men kjenner det blir lite futt ja, og er som regel på rundt 3.7v da ja.
          Har hatt en hvor det bare ble heelt dødt (flight nr 2).

          Mulig hk batteriene ikke er 100% såklart. Annbefaling av andre eller ?
          Har ikke fått testet hvor mye motoren trekker enda, men skal få det gjort snart!

          Comment


          • #6
            Her er den med Glow og det fungerer utmerket. Jeg synes det er best med forbrenningsmotorer og det må jeg da få lov til. Så kan nå de som liker elektrotjafs styre med det. Men dette er da i høyeste grad relevant for dette flyet om en ønsker mer flytid.

            Click image for larger version

Name:	2012_09_.jpg
Views:	1
Size:	97.7 KB
ID:	602736
            Click image for larger version

Name:	2012-09-13-083.jpg
Views:	2
Size:	51.4 KB
ID:	602737

            Comment


            • #7
              At du liker glow best har jeg null problem med, men hvorfor skal du alltid være så nedlatende mot elektrodrift og brukere av det? Skjønner du ikke at folk ikke setter pris på å få høre at elektro er drit, tjafs og femi når de har kommer med et problem, selvom det bare er kommentarer fra en mann. Andre har reagert på dine kommentarer før, og nå klarte ikke jeg å styre meg for jeg synes faktisk du driter deg ut hver gang du føler trangen til å påpeke hvor drit, tjafsete og femi du synes elektro er. En ting er kommentarer mellom folk som tydelig kjenner hverandre, det forekommer jo tidt og ofte her på forumet, men kanskje du burde tenke tanken at folk flest ikke tar "humoren" din. Hva hadde du selv syntes om meg om jeg hadde slengt inn "glow er for gamle gubber som liker å skru mer enn å fly" e.l. hver gang noen kommer med et glow/fuel spørsmål? Trådstarter er også ute etter tips til lenger flytid med det oppsettet han har, og da er det ikke mye relevant å foreslå å bytte til glow.
              Last edited by Kyrre; 11-08-13, 11:37.

              Comment


              • #8
                Trådstarter er også ute etter tips til lenger flytid med det oppsettet han har, og da er det ikke mye relevant å foreslå å bytte til glow.
                Nå spurte jo trådstarter sist i sit første inlegg om hva som kan byttes for og få lengre flytid. Og da er det jo nettopp det og gå over til Glow som virkelig gjør susen.
                At han ikke vil gå vekk fra elektro sto det da ingen ting om i det inlegget.
                Forøvrig er jo mye av morroen her på forumet og trekke opp de mest ihuga elektrofrikene titt.

                Comment


                • #9
                  I mine øyne er det ikke relevant å foreslå glow i denne tråden, men om du hadde gjort det på en mer ydmyk måte hadde jeg ikke brydd meg, ei heller om dette var første gang. Du får bare fortsette å være forumets "morromann" da, så får du se hvor mange venner du får. Jeg takker for meg om dette temaet.

                  Tilbake til topic; det slår meg at jeg har samme oppsett i en Hyperion Yak, men jeg har brukt 4 celler. Jeg fikk vel omtrent 60A strømtrekk, så da må jo ditt ligge enda høyere. Nå skal batteriene dine klare å levere 130A (3,7A*35C), og det bør være mer enn nok, (hvis ikke hadde ESC din smeltet ) men som sagt så kan det være at batteriene ikke klarer dette etter at spenningen dropper litt. Jeg "så lyset" etter at jeg prøvde noen batterier fra rcbatteri.no, de ga tilsynelatende full pupp lenge etter at tilsvarende HK batterier hadde sloknet.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har et elektro oppsett hacker a30 12xl motor er vel 750 kv ca700w
                    Flyr på 4s 3000 mah lipo
                    Får ca 5 min flytid på middels/hard fyking .
                    Tror propellen er 14x7
                    Min Hjemmeside..

                    http://sveininge.iflogg.com

                    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                    Comment


                    • #11
                      I mine øyne er det ikke relevant å foreslå glow i denne tråden, men om du hadde gjort det på en mer ydmyk måte hadde jeg ikke brydd meg, ei heller om dette var første gang. Du får bare fortsette å være forumets "morromann" da, så får du se hvor mange venner du får. Jeg takker for meg om dette temaet.
                      Så så ingen grunn til og bli så fornermet bare fordi elektrotjafset ikke gir like bra flytid som skikkelig Glow

                      Comment


                      • #12
                        Takker for svar folkens.
                        mulig jeg vurderer andre batterier etterhvert da.

                        Og nei, glow var ingen poeng i og nevne her engang ... men er vel alltid noen, som bare må...
                        Så bare legg gløde-tråden fra deg Baard.
                        MEN info er info, så takker delvis for den

                        Kaaan forsåvidt nevnes at hadde jeg ikke hatt så mange andre hobbyer, som tar opp det meste av fritid, hadde kanskje glow blitt vurdert. men dette er en side hobby, å elektro er rimelig plugg and play da, for meg.

                        Comment


                        • #13
                          Ikke bare bare å finne et godt tilpasset elektrooppsett til en rimelig penge.

                          De fleste av disse billigsettene har en samlet effektivitet på under 50%.

                          Unntak finnes:

                          (MFN) ModellflyNytt.no

                          ModellflyNytt.no - 30cc Yak 54 / 6S LiPO oppsett fra Throttlestore

                          Ser ikke ut som det mangler noe på effektiviteten (utnyttelsesgraden) på disse oppsettene.

                          LiPo batteri som avviker kun 0,02 volt pr celle og yter like mye etter 50 ladinger er vel ok også?

                          Bare synd at disse settene ikke blir å oppdrive mer, siden de forsvinner med ThrottleStore.Coms avvikling.

                          Alle komponentene I disse powersystemene ble produsert kun for TS.Com, og termineres ved TS.Coms avvikling.

                          Men markedet bestemmer, dvs kundene, hva som er hot eller ikke. Ikke pris og kvalitet.

                          RCModeller

                          Comment


                          • #14
                            okei, takker for svar..!

                            Er det noe "thrust angle" på motorfeste på disse ?
                            Tenker om det er mulig og snu motor å gå cw istede for ccw.. Fikk jo såklart noen nye propeller, som var sent feil.. altså cw propeller..

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by the_dragon_no1 View Post
                              okei, takker for svar..!

                              Er det noe "thrust angle" på motorfeste på disse ?
                              Tenker om det er mulig og snu motor å gå cw istede for ccw.. Fikk jo såklart noen nye propeller, som var sent feil.. altså cw propeller..
                              Motorvinkel endres enklest ved å legge skiver (stoppskiver) mellom motorbrakett og motorbukk i et antall til man har oppnådd ønsket vinkel. Hvor mye vinkel man ønsker er oftest individuelt.

                              Hvis jeg ikke misforstår så bruker du et motoroppsett som ikke er levert av TS.Com. Tør derfor ikke uttale om dette vil skade motoren eller ikke. Generelt kan man si at man bør ikke endre rotasjonsretningen etter at motoren er "kjørt inn". Dvs "slitt" til. Ønsker man likevel å endre den, så er det bare å bytte om (plugge om) to av de tre ledningene (vilkårlig hvilke) som går mellom ESC og motor.

                              RCModeller

                              Comment

                              Working...
                              X