Announcement

Collapse
No announcement yet.

Møkkalei bensin motorer trenger litt hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Møkkalei bensin motorer trenger litt hjelp

    Har prøvd bensin motorer hele denne sesongen og har vel kommet frem til at bensin motorer kan brenne en viss plass,
    I dag måtte jeg deadsticke flyet i harrier fra en 50-60 meters høyde, gikk greit bare karbon understelket som røyk.

    Så hvilket elektro oppsett skal jeg kjøpe til flyet mitt?
    Det er en pilot rc extra 330sc 72" som det nå står en dle 30 motor i.

    Har sett at hacker A60-6XS skal funke greit
    Ser for meg et greit powersetup til ca 3000kr

    Hvis jeg kunne klart meg med 6s oppsett hadde det vært flott

    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

  • #2
    Vel jeg har kommet til at bensinmotorer under 50cc bare er og droppe. Gutungen min har et fly i samme størrelse med en Q60 i og til og være noe elektrotjafs fungerer det greit. Selv ville jeg nokk ha valgt en YS 175 CDI

    Comment


    • #3
      Elektro tjafs er bra greier,

      Jeg har sett litt på en motorfly motor
      Eller en hacker A60 6Xs

      Da blir det 6 eller 8s oppsett
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #4
        hva veier den med bensin?

        ecalc er fin

        i denne "lille" klassen er det myeeee å få tak i.

        Comment


        • #5
          Hva slags motorer har du prøvd?
          EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
          EF Yak-54. 110"
          EF MXS 83"
          GB Yak-55 2,2m

          Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
          Takk til:
          Autopartner.se
          http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

          Comment


          • #6
            En mintor 38
            2 stk DLE 30 motorer

            Den siste DLE motoren går greit på bakken, men hoster og kaver veldig i lufta også dauer den typisk når den går på tomgang og du gir full fyrings.

            Den hoster endel når den er i lufta, men som det er sagt så er jeg mongo når det kommer til og stille inn disse bensin flya, Jeg har alltid flydd elektro og er kanskje dømt til og fortsette med det.
            Min Hjemmeside..

            http://sveininge.iflogg.com

            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by sveininge View Post
              En mintor 38
              2 stk DLE 30 motorer

              Den siste DLE motoren går greit på bakken, men hoster og kaver veldig i lufta også dauer den typisk når den går på tomgang og du gir full fyrings.

              Den hoster endel når den er i lufta, men som det er sagt så er jeg mongo når det kommer til og stille inn disse bensin flya, Jeg har alltid flydd elektro og er kanskje dømt til og fortsette med det.
              ja det kan være litt jobb med justering, men det kan være lurt å få litt hjelp der om du er usikker...
              EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
              EF Yak-54. 110"
              EF MXS 83"
              GB Yak-55 2,2m

              Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
              Takk til:
              Autopartner.se
              http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

              Comment


              • #8
                åssen fuel bruker du? .. min første tanke
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Jeg bruker miljø bensin, klarer ikke lukta av vanlig bensin på flyet.

                  Funker fint på motorsager/kant klippere og annet bonde verktøy, så jeg tviler på at det er det som er problemet.

                  Jeg har funnet elektro motoren jeg vil ha men de vil ikke sende til Europa

                  Motorfly 4325 motor med en 390kv det på 8s og 19x10 xoar prop skal få kjerra til og flytte på seg, vil få rundt 7-8 min på 5000 mah pakke.

                  Motrolfly Motors

                  Noen som har kjennskap til disse motorfly motorene ?. De kan også lage motorer på bestilling så du får perfekt vikling i forhold til propell du vil ha på flyet .
                  Min Hjemmeside..

                  http://sveininge.iflogg.com

                  Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by sveininge View Post
                    Jeg bruker miljø bensin, klarer ikke lukta av vanlig bensin på flyet.

                    Funker fint på motorsager/kant klippere og annet bonde verktøy, så jeg tviler på at det er det som er problemet.

                    .
                    Nå er det vel mange eksempler på at akkurat miljøbensin kan være problematisk (har selv 2 sånne motorer)
                    På noen modeller er det også nødvendig å la forgasseren få "driftstrykket" inne fra selve modellen.

                    Men det virker som du allerede har bestemt deg

                    Viggo

                    Comment


                    • #11
                      Motoren har en veldig tynn sjanse igjen. Det er en som skal hjelpe meg i morgen og justere litt.
                      Min Hjemmeside..

                      http://sveininge.iflogg.com

                      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                      Comment


                      • #12
                        Bensinmotorer er liksom nesten som et eget fag oppi denna hobbyen. Mange ting rundt den som kan gå galt, men har man først "kommet over kneika" og fått det til er det utrolig moro, synes ihvertall jeg!
                        Har selv slitt hele sesongen med flere både motorer. Har en Mintor 60 som oppførte seg mye som din. Gikk fint på bakken, men ikke i lufta, eller motsatt. Er sannsynligvis trykk i cowling som fører til det og har nå gjort den om. Mindre luft inn, helst bare akkurat over motoren, og minst 3 ganger ut igjen.
                        Ellers har jeg slitt med 2 DLE motorer. Den ene, en 111 gikk bare og gurglet i mellomregisteret, for så å komme som et skudd på full gass. Her var det reed ventilen som var problemet. Har også en ny DLE60 i år som et prøveprosjekt i en EF edge 88.
                        Den komboen er fin, men 60'n er noe lat og jeg har drevet å undersøkt litt på Bowman stempelringer til den for å øke kompresjonen. Har også stilt opp tenningen noe og bafflet den. For øker man tenninga (mer fortenning) Så øker også temperaturen drastisk.
                        Ellers så har man jo også forgassere på disse motorene som kan krangle litt.
                        Det står det mye om på nettet og på youtube og de er heller egentlig ikke særlig kompliserte og det finnes rep kit til de.
                        Jeg har fks akkurat lært meg hvordan å trykk teste de for å finne lekasjer og eller slitasje.
                        Mye greier å sette seg inn i og interessen skal nok være der om man skal gidde så jeg skjønner godt at mange heller velger elektro. Men fy flate å mye mer moro det er med en bensinmotor som virkelig trives i et fly!
                        (Mine erfaringer)
                        Last edited by lars_30; 09-09-13, 07:38.
                        Hangaren full av drit...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by lars_30 View Post
                          Bensinmotorer er liksom nesten som et eget fag oppi denna hobbyen. Mange ting rundt den som kan gå galt, men har man først "kommet over kneika" og fått det til er det utrolig moro, synes ihvertall jeg!
                          Har selv slitt hele sesongen med flere både motorer. Har en Mintor 60 som oppførte seg mye som din. Gikk fint på bakken, men ikke i lufta, eller motsatt. Er sannsynligvis trykk i cowling som fører til det og har nå gjort den om. Mindre luft inn, helst bare akkurat over motoren, og minst 3 ganger ut igjen.
                          Ellers har jeg slitt med 2 DLE motorer. Den ene, en 111 gikk bare og gurglet i mellomregisteret, for så å komme som et skudd på full gass. Her var det reed ventilen som var problemet. Har også en ny DLE60 i år som et prøveprosjekt i en EF edge 88.
                          Den komboen er fin, men 60'n er noe lat og jeg har drevet å undersøkt litt på Bowman stempelringer til den for å øke kompresjonen. Har også stilt opp tenningen noe og bafflet den. For øker man tenninga (mer fortenning) Så øker også temperaturen drastisk.
                          Ellers så har man jo også forgassere på disse motorene som kan krangle litt.
                          Det står det mye om på nettet og på youtube og de er heller egentlig ikke særlig kompliserte og det finnes rep kit til de.
                          Jeg har fks akkurat lært meg hvordan å trykk teste de for å finne lekasjer og eller slitasje.
                          Mye greier å sette seg inn i og interessen skal nok være der om man skal gidde så jeg skjønner godt at mange heller velger elektro. Men fy flate å mye mer moro det er med en bensinmotor som virkelig trives i et fly!
                          100% enig. Det er særlig forgasseren som er en gjenganger. I de senere år er markedet oversvømt med kina-motorer. Og forgasseren er gjerne kina-produsert også. Kineserne er ikke gode på toleranser, virker det som.

                          Det er ikke få motorer jeg har hatt, der forgasseren var problemet. Kjøpte akkurat en MT 70 fra HAB. Umulig å få til å gå bra. Jeg la merke til at selv om H-nåla var skrudd helt inn, så pøset den på med bensin.Kunne se bensinen komme inn, bare man kikket oppi forgasser inntaket.

                          Kjøpte en GT-80 forgasser og satte inn i stedet.Går som en klokke.Det var nok slik at toleransene for dyse-hullet var helt på bærtur.Da nytter det ikke med justeringer. Det er veldig givende å få til en motor,synes nå jeg da. Men frustrerende med kina-drit. Og kina-driten sniker seg inn overallt. Og det er jo vår egen skyld, som kjøper billigst mulig. hehe.
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment

                          Working...
                          X