Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiosvikt på full throttle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radiosvikt på full throttle

    Etter en bitteliten pause, ble jeg igjen bitt av basillen og har fløyet endel i helga med mitt parkmaster 3D. Har kun et jordet jeg flyr på, og en liten gårsplass jeg lander på. Etter en del fine turer med flere fine landinger skjedde det noe helt uventet. Jeg fløy på full throttle, da jeg mistet helt kontakt med flyet. Prøvde å dra flyet opp, men ingenting nyttet. Det endte med at den fløy rett inn i i skogen på andre sida av jordet (har power oppsettet fra multiplex, så det gikk rimelig fort) Etter noen minutter og litt treklatring senere tok jeg ned ett fly der hovedvingene var totaltskadet og høyderoret fikk seg en smell. Rimelig kjipt, nå som jeg endelig begynte å få skikkelig "feelingen"

    Jeg var nærme flyet da jeg mistet kontakt, kun 50-70m. Aner ikke hva som kan være grunnen.. Kan det være at radioen er for ustabil? Har denne: http://www.hobbyeurope.com/docs/defa...s.pdf?sfvrsn=4

    Har jo tenkt meg på å kjøpe meg et nytt 3D fly, kanskje et balsa, men da vil jeg hvertfall ha en radio som fungerer perfekt.

    Takk for svar

  • #2
    Kanskje esc'en sviktet siden det skjedde med full throttle, men det er strengt tatt vanskelig å si. Det kan like gjerne være mottakeren, eller til og med radioen. Har mistet et fly jeg likte veldig godt på samme måte, har ingen anelse om hva det var og alt fungerte når jeg kom bort til det der det stod plantet så godt i jorda at jeg måtte bruke krefter for å få dratt det opp.

    Comment


    • #3
      Trøst deg med at den kan repareres med CA og kicker! Så lenge du har delene, så går det greit. Jeg snakker av erfaring, min første Parkmaster flyr som ny selvom den ser herja ut etter årevis med misbruk. Høres ut som om det kan være snakk om at du mistet signalet og ikke hadde stilt inn fail safe riktig. Det første jeg ville gjort, er å sjekke om motoren gir gass når du slår av radioen (å ta av propellen først pleier å være smart). Dersom det er tilfellet, så kan du være ganske sikker på at det er radiolinken som det var noe feil med.
      Last edited by bjeff; 28-10-13, 16:19.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Originally posted by bjeff View Post
        Det første jeg ville gjort, er å sjekke om motoren gir gass når du slår av radioen (å ta av propellen først pleier å være smart). Dersom det er tilfellet, så kan du være ganske sikker på at det er radiolinken som det var noe feil med.
        Testa det nå, og motoren stopper. Det virker ikke som om det er noe galt med escŽen. Det er jo denne:MPX-332652 Parkmaster Powerset Tuning - elefun.no - Radiostyrt hobby og den burde vel fungere bra? Vet jo at selv de beste escŽene kan svikte, men denne er og relativt ny.

        Comment


        • #5
          Hører du noen ulyder når dette skjer? Skjer det med flere batterier? Er batteriene fulladet? Har du en mindre propell du kan teste? Er det bare motoren som stopper, eller mister du kontakten med mottakeren?

          Comment


          • #6
            Jeg får kontakt og motoren stopper ikke, alt virker som det skal. Virker som om det skjedde en gang, sikkert bare at signalet ble brutt. Er det fordi senderen ikke er bra nok?
            Burde jeg heller bruke Wfly radioen jeg har, eller kan jeg bare bruke hiskyen?

            Comment


            • #7
              Du bør gå over alle ledninger og kontakter for å forsikre deg om at det ikke er dårlig kontakt et sted. Og så bør du foreta en avstandstest. Og prøv gjerne med en annen mottaker om mulig. Jeg har opplevd lignende og det har vært alt fra løse kontakter, dårlige batteri og mottakere.

              Comment


              • #8
                Jeg har foreløpig ikke funnet noen feil, men mistenger batteriet da det er ganske så gammelt. Brukte et fra et tidligere fly på akkurat denne turen. Flyet er nå nesten ferdigfikset og blir vel flydd i løpet av dagen/morgendagen

                Comment


                • #9
                  I og med at du sjekket at fail safe var riktig, så er ikke maks gass et symptom på at signalet blir brutt. Det har heller ikke noe å gjøre med dårlig batteri.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Vet ikke om du missforstod, men det var ikke sånn at etter at signalet ble brutt så ble det full throttle. Jeg kjørte på full throttle da dette skjedde
                    Hmm… da vet jeg faktisk ikke helt hva det var. Kan det bare være et engangstilfelle?

                    Comment


                    • #11
                      Da misforsto jeg. Forstår jeg rett nå: du ga full gass, og mistet kontakten med flyet. Motoren stoppet også (?). Dersom motoren stoppet, så er det heldigvis ikke så mange mulige feil, ved siden av feil på radiosystemet. Feks som Kyrre var inne på – løse kontakter. Eller brudd i en ledning. Det kan også være dårlig lodding på en batteriplugg, det har i såfall – kremt – hent flere enn deg. Jeg ville startet der. Det blir ren synsing, men jeg tror neppe det er radioen.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Helt nøyaktig så: Jeg ga full gass, mistet kontakten, men motoren stoppet ikke og flapsa reagerte ikke. Den fortsatte bare rett frem den retningen jeg fløy med full gass. I det den traff et tre, så var det et stort smell og motoren stoppa. Vel og merke, så traff det en gren på hver hovervinge, og motoren traff ingenting heldigvis, så den fungerer enda.

                        Comment


                        • #13
                          Men motoren stopper dersom du gir full gass og slår av radioen? Da er det noe mer alvorlig på ferde og ikke feilprogrammert fail safe.
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #14
                            Når jeg gir full gass og slår av radioen, da stopper den ja. Syns ikke d skjedde mens jeg fløy, men det kan hende det skjedde da og. Prøvde hvertfall i stua no (uten propell) og da stoppa den.

                            Comment

                            Working...
                            X