Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valg av ny radio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til valg av ny radio

    Etter at jeg nå har fått mer og mer taket på dette med 3d flyving, har jeg lyst til å kjøpe noe større og bedre. Selvfølgelig dumt å kjøpe et fett fly og ha en radio som suger… Har foreløpig bare en 8ch hisky som fulge med et helikopter jeg kjøpte. Jeg skal i løpet av helga gå til innkjøp av en extremeflight 48" MXS- EXP, og vil med dette og kjøpe en radio. (krasjet parkmasteren min pga. radiosvikt, så vil ha noe som er solid og driftssikket) Tenkte på JR XG8, men vet ikke om det er for lite med 8 kanaler? Burde jeg heller gå for en xg11 eller 14? Hvor mange kanaler trenger man egentlig? Det den vil bli mest brukt til er acro fly. Kommer vel inn noen droner etterhvert og kanskje noen helikoptre en gang i fremtiden, men foreløpig er det flybasillen som har tatt meg. Pris har jo en del og si, men skal jeg først ha noe så vil jeg ha noe skikkelig



  • #2
    Hei
    Uten å bli merke-spesifikk, vil jeg si flg: Hvis du i hovedsak regner med å fly elektro, bør du gå absolutt gå for et system med telemetri hvor det finnes strømsensor som kan logge og gi alarm etter at en angitt mengde mAh er tømt ut av batteriet. Ellers bør senderen ha mulighet for fly-faser (flight-modes på nynorsk) og en 3-4 frie miksere, da gjerne med kurvefunksjon. Ofte er det slik at mengden 'features' går parallelt med antall kanaler, når det er sagt finnes det flere alternativer med 8-9 kanaler som har tilstrekkelig med 'bells and whistles' for de fleste.
    Det kan også være lurt å se på hva det koster med tilbehør, som mottagere og telemetri-sensorer, det er til dels store forskjeller mellom de ulike merkene/forhandlerne. Servoer går jo stort sett om hverandre mellom merkene så det bør ikke påvirke valget.

    Hvis jeg skal driste meg utpå med et forslag fra mitt ståsted; så ta en titt på MX-serien til Graupner/SJ, og hvis du ikke må handle NÅ, så er det også en MZ-serie på gang med touch-fargeskjerm etc. (Rc-seilfly.no - Modellflysport)
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Du vil klare deg leeeenge med 8 kanaler
      JR, futaba, spektrum osv har veldig bra 8 kanalere. Futaba sin kan vel også lett brukes/utvides til 14 kanaler. Visst du har lyst på den JR radioen så er den helt sikkert meget bra til det du skal bruke den til

      Comment


      • #4
        Både JR og Futaba er bra radioer. Jeg har hat begge merker men bruker nå JR da jeg synes den er greiest å programmere. 8 kanaler bruker du fort opp når flystørrelsen øke på. Men det er ikke så farlig blir du skikkelig bitt av RC basillen skifter du radio på ny om et par år

        Comment


        • #5
          Tenke på JR, hovedsakelig pga av at jeg har hørt at den er lettest å bruke med telemetri og sånn Det er egentlig JR xg8 jeg har hatt mest lyst på, men er utsolgt veldig mange steder nå. Men har jo planer om å få mere og større etterhvert, så lønner det seg å f.eks kjøper en JR dx14 med engang? koster jo bare 1000-1500 mer enn dx8. Burde jeg kjøpe den i Norge eller fra utlandet?
          Takk for mange svar!

          Comment


          • #6
            Da er en JR xg8 bestilt fra hobbyking!

            Comment

            Working...
            X