Så ser dere at det er andre som er litt gale også...
Unconfigured Ad
Collapse
Funtana s90 flyging
Collapse
X
-
Litt gal må man værra iblant...
Joo..WM..vi må nok samles igjen snart og være litt gale sammen og sørge for å få festa det på film!Odd Sundet
http://www.imacnorge.noComment
-
Da er det dags for litt mer maintenance på min Funtis. Var på stripa igår for å lade opp litt til Arvika. Hadde to bra turer før lyset begynte å bli ekkelt, men når jeg sjekka høyderorshengslene viste det seg at de hadde begynt å gi seg. Den innerste på venstre ror sett bakfra hadde alt ryki. Da er det bare å stupe inn på hobbyrommet og hengsle for harde livet!!
I den forbindelsen må jeg nesten få komme med en oppfordring. Hvis man har planer om å fly dette flyet hardt (jeg flyr det hardt!) er det bare å skifte ut hengslene med en gang. Sett på Robart henglser og forsegl rora godt, og det burde holde mye mye lenger - med mindre man flyr som Joo og WM. Da spiller jo ikke hengslene noen rolle....heheOdd Sundet
-
Hah! etter den stabbeavrivende takeoffen min, så er rora mine festa med noen ordinære plasthengsler og masse araldrit! Holder i massevis det, alt fra harrier landings, til litt kornfrisering for å minske arbeidsmengden til oversubsidierte kønnbønder!Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".Comment
-
Kønnet begynner å bli sånn pass størrelse på Romeriket også nå, så det er vel på tide å ta med den gule kønnfreser'n oppover snart?!?! Få med deg han seilflyfrelste gærningen med depronstikkene også!Odd Sundet
-
Må nok drøyen litt. sengeliggende med lungebetennelse. Men så fort jeg slutter å se rosa reinsdyr i feberfantasiene mine, så dukker vi nok opp ja...Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".Comment
-
Uff da...hørtes litt leit du. Så vel ikke tilfeldigvis noen elefanter ute blant kønnet også, vel!?!?
Når helsa igjen er restaurert er dere såklart hjertelig velkomne til felles kønnfest!Odd Sundet
-
Du Odd, hvor får du tak i de derre "Deans" kontaktene du har montert i Funtana`n ?? Følger det med både hann og hunn kontakt?? Og hvis jeg skjønte artikelen din rett så må du ha to for å få til gløding og lading. Kan du forklare ordningen din litt ?? Og tilslutt, er det noen tilsvarende løsninger som finnes rundt med tanke på gløding og lading i slike pene kontakter.?Runar Isaksen
risaksen@bluezone.noComment
-
Både Small Size og Elefun (i hvert fall) fører Deans kontakter, men jeg veit ikke om de har de små på lager. Deans ultra er jo den mest vanlige, og som jeg bruker på f.eks Stryker med litt mer strømtrekk.
Jeg kjøper alle mine fra Tower Hobbies. De kontaktene som du ser sitter på kroppen er disse:
Det er jo egentlig en ladeplugg, men jeg tenkte - hvorfor ikke bruke til gløding også? Mye enklere enn å styre med hull i cowling og glowstick.
Mellom batteri og kontakter, både på glow, bensing og depron, bruker jeg disse:
En av fordelene, og grunnen til at jeg bruker de, er at jeg da kan bruke samme ledning til å gløde som jeg bruker til å lade alle flya mine.
Hvis du skal gjøre som meg så trenger du en kontakt til gløding og en til lading. Jeg satte de på hver sin side av kroppen slik at jeg ikke blander de..Dessuten er det begrenset med plass på Funtis'en til å montere slike kontaker. Der de sitter på min er vel omtrent eneste stedet med enkel tilgang.
På pluggsiden så tar jeg bare et karosseriklips (som man bruker til r/c bil), bøyer det litt og lodder på en ledning. Man får også kjøpt disse ferdig lodda, men det koster jo nesten ingenting å gjøre det sjøl. Det finnes også andre alternativer hva ledninger til å koble på pluggen angår. Den beste løsningen jeg har kommet over er fra Futaba, men er dyr. 80 spenn pr. ledning! Alternativt er jo onboard glow, men syns ikke det hører hjemme i en Funtis.
De fleste velger jo å ha direkte tilgang til pluggen for gløding, da enten via stick eller glødepanel. Det er jo helt klart den mest praktiske, men jeg syns det ser mye smoothere ut med en dedikert glødekontakt. Dessuten er det sikrere i den forstand at du ikke må ha finga så nære propellen for å fjerne gløding. Eneste minuset er hvis du gjør en dårlig jobb med å lodde til kar.klipsem, eller ledningene fra kontakt til motor ligger og gnisser et sted. Da risikerer du å miste kontakten. Dette har skjedd for meg bare èn gang, så jeg syns ikke det er noe problem.
For å svare på det siste du spør om så kan du jo bruke en hvilken som helst kontakt som er laget for å montere i kroppssiden. Jeg valgte Deans fordi jeg bruker det til alt anna.Odd Sundet
-
Supert, takk for infoen. Blir lekkert når en får gjemt gløding og lading under pene kontakter. Ekstra stili når en får gjemt fuelpåfylling i tillegg. Bruker du noen spesiell kontakt for dette ? Bruker en slik rund sak av ukjent merke som en trenger en spesiell plugg for å fylle med.Runar Isaksen
-
Akkurat som jeg kjører Deans over hele linja hva plugger angår så kjører jeg Slimline på fyllesiden. F1 heter systemet jeg bruker.
Her er et startersett:
og her er litt ting separat:
Odd Sundet
-
Oisann, det var stilie saker gitt.
Den bestillingen til tower blir bare større og størreTakk for hjelpa (så langt)
Runar Isaksen
-
Ha ha jiiiiipppppiii der var Ys`en i hus
Fikk den på lørdag så da tok det ca 10 dager fra OMP, ikke så værst.
Den ble selvfølgelig montert og startet OG prøvd på lørdag
Det er ikke noe tvil om at dette er en mere passe motor til Funtana 90.
Etter de første 20 min målte vi turtallet med 16x4w og 15-15 fuel
til 10300 rpm og det er ca 1800 rpm mere enn saitoen.
Enda er det mere å hente med ferdig innkjøring og mere nitro
Nå ble det power til å dra ut av hover med, tror jeg skal prøve en 16x6
apc på den for å få ned turtallet med.
Nå er det bare piloten det står på når det gjelder å komme "down on the deck"Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment