Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips i forbindelse med 3D?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips i forbindelse med 3D?

    - Hvordan bør jeg sette opp radioen mtp. ulike flightmodes og i hvilke sammenhenger kan/bør jeg bruke de ulike formene for miksing etc?
    Tenker da generelt, ikke nødvendigvis spesifikt på mitt utstyr (Mini Funtana og Hitec eclipse 7 = begynner forsiktg, neste fly blir større).

    Har lyst til å prøve ut det her litt mer. Sytes det er digg å prøve ulike manøvre som dere "store" gutta flyr selv om det ikke blir like pent alltid...

    - Hvor kan jeg finne beskrivelse av stikkebevegelser til de ulike manøvrene?


    Noen som vet om noen greie oversikter eller vil ta seg bryet med å gi en liten innføring i 3D flyging?

    Alle tips mottas med takk da dette er helt funtastisk å drive med.... Begynner å bli trygg på flyet nå...
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Jasså Espen... begynner å bli tøff i nebbet nu? Da kommer de feite crashene fort

    Er ikke så mye du bør lage av mixing og triksing på radio-oppsettet, du skal bare ha NOK utslag til å få flyet til å reagere når vingen ikke flyr (3D) og en mulighet til å roe sakene ned for trimming, takeoff og landing. For mye moduser forvirrer deg bare.

    Først av alt: Expo. Her må du finne hva du liker, begynn med f.eks. 40% på balanseror og sideror og 50-60% på høyderoret. Ikke vær redd for å forandre hvis du ser at der blir misforhold mellom responsene i forhold til hva du liker.
    Dual-rate: Når du har satt opp maxutslagene så langt som anbefalt og litt til må du sørge for at DR er tilgjengelig. Gjerne med ca. 30% av maxutslagene. Så er det opp til deg om du vil ha all DR av/på på samme switchen eller om du skal hvert ror for seg. Egentlig er ikke DR veldig viktig på sideroret, og du kan gjerne ha DR av/på på samme bryteren for balanse/høyde.

    Begynne å fly: Lær deg grunnleggende ting først. Noe jeg syntes er grunnleggende er å klare recovery fra alle slags posisjoner, og det betyr spesielt å ikke dra høyderor hvis det er nedror som er vegen til å berge flyet!!! Henger du i hoover lavt og flyet ramler på rygg skal du selvsagt ut med nedror... Her er det maaaange som haler høyderor og knuser tingene fra ryggstilling.
    Hovring er et must å kunne, og når du trekker opp er det greit å bli kjent med maskinen. Trekk opp i hover uten å korrigere, når flyet ramler ut av øvelsen flyr du rundt og prøver igjen og igjen. Kanskje faller det ut på samme måte hver gang? Nu er det på tide å møte denne tendensen med motror og prøve å få det til å henge noen sekunder... Så begynner du å legge inn korreksjoner for å stoppe torqueingen som kommer etter ei stund i hover, begynne å klare å korrigere rett veg med sideroret også når du ser flyet fra siden og fra buken...
    Alt er lettere å se og korrigere når flyet er rett foran nesen på deg, og alt er "tryggere" når du er høyt oppe... Begynn i ganske safe høyde og beveg deg lavere når ting begynner å sitte. Ultradumt å begynne 3D-læringen i knehøyde, men jeg kan love deg at alt er lettere å se og korrigere når du er særs lavt. Men da bør du ikke nøle med å ta recovery til knife-edge om saken ramler sidelengs.

    Når du kjenner flyet og har kontroll på stikkene kan du begynne å kombinere øvelser så dem henger sammen, starte med en blender med transisjon til hover som du drar ut av til high-alfa roller osv.


    Trene 3D: masse sider og tips ute og går på webben. Mine erfaringer:
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for mange tips! Nebbet og hodet (ikke nødvendigvis fingrene ) syntes dette går riktige veien... Men jeg trenger som sagt info om hvilke retning stikkene bør peke for at ting skal være 100%... Å fly som en full sjømann kan vel de fleste klare men... Flere filmklipp som de Odd S. aka. Supra25 har lagt ut på hjemmesiden sin er av stor nytte!

      Problemet med dette flyet er at litt vind er alt som skal til før ting begynner å dra seg til... Men desto mer utfordrende selvfølgelig.

      Har blitt en god del timer foran PC'n (ikke bare forumskriving...men simulator ) På simulator har jeg ikke problemer med å hovre, rollingcircles, knifeedge, ta det inn etter diverse manøvre. Fordelen med sim er at jeg tør fly lavere å da er ting som du sier enklere å korrigere. Legger også inn masse turbulens og vind for å kompenserer for 1-0-0-0-1-1-1-1-0 språket til PC'n som jeg syntes gjør det hele litt for "urealistisk".

      Ute på åkeren blåser det, er turbulens +++ som spiller inn I TILLEGG TIL det faktum at jeg ikke vil gi modellen til moder jord enda... Dette sammen med størrelsen på flyet og høyden jeg flyr på pr. i dag gjør ting ca. 100% vanskeligere på jordet enn på skjermen... Men som sagt utfordrende.

      Nå har jeg makset ut alt jeg får av utslag(!) og flyttet vingen til det fremre feste. Var en tur ute tidligere i kveld og prøvde "det nye flyet" for det var det det var! Ihvertfall en ganske markant bedring av manøvrerbarheten. Det eneste jeg trenger nå er å få tak i en større prop med litt mindre pitch.

      Jeg har lagt DR på hver sin bryter for hvert enkelt ror. Fungerer greit. Har såpass mye utslag på høyderoret at jeg har lagt inn 80% expo, resten av rorene ligger på 30-50% expo med unntak av sideroret som har 0%. Skal legge inn 20% før neste flight, er litt følsomt når jeg prøver å hovre. Med de minste utslagene er den bortimot like enkel å fly som cessnaen min, med de største gjør den det jeg klarer å be den om.

      Grunnen til at jeg nevner miksing er tendensen til å ville dra til den ene eller andre siden ved kraftig høyderorsbruk. Går ut i fra at dette er "normalt" under slik flyging og at jeg bør merke meg hvilke vei det drar og korrigere deretter.... Fint å kunne mikset vekk dette, men på en annen måte så er vel det litt juks... Vet ikke om det går an å mikse bort slikt jeg?

      Noe annet jeg har merket meg er at den har en tendens til å starte å vugge når jeg flyr sakte. Etter det jeg har forstått er dette fordi sideroret ikke får luft å jobbe med pga. turbulens fra vingen. Stemmer dette? Dette skal etter hva jeg har forstått ikke være så kritisk når en flyr inverted siden sideroret får "renere" luft...riktig?

      Jeg jobber en del i helgene og siden folk i området stort sett møtes på lørdagene for å fly blir det litt lenge mellom hver gang jeg kan spørre folk om tips er jeg redd. Det hører med til historien at jeg nettopp meldte meg inn, men jeg tror faktisk jeg har flere turer nedpå der på to uker enn andre har ila. hele sommeren. Regner med at det blir hjelp å få etter hvert da det finnes noen bra flygere der bl.a. Nils Øystein Bossum.

      Tar forstsatt i mot flere tips/info om 3D flyging

      EDIT: En annen utfordring er at jeg ikke vet hva alt av manøvre heter... Jeg har drevet en del år med kampsport bl.a. som instruktør. Når folk spør om de kan lære kampsport ved å lese en pappeske med bøker sier jeg selvfølgelig at det går kun til ett visst punkt... Slik føler jeg det med det her også. Filmklipp med utsnitt av senderen i tillegg hadde vært midt i blinken!
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Originally posted by esmel
        En annen utfordring er at jeg ikke vet hva alt av manøvre heter...
        Her er noen av de mest vanlige øvelse med tanke på 3D:
        Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb. Nå begynner de å bli noen år siden den artikkelen ble lage men alikevel føler jeg at disse er "basic"

        Når stikketreningen begynner å sitte, at du har en pålitelig motor, og du redder deg ut av de fleste situasjoner så er det på tide å flytte tyngdepunktet på flyet bakover... sakte med sikkert. Nesten alle 3D-øvelser gjøres best og lettest med et håpløst baktungt fly. Men vær forsiktig... det skjer ting når rumpa begynner å henge....

        Løkke te!

        Comment


        • #5
          Takker igjen for info
          Motoren er så pålitlig som du får det (elektro) og når det gjelder stikkebevegelser prøver jeg å stille meg selv som "krav" at flyet ikke skal miste mere høyde når jeg faller ut av de ulike øvelsene. Det går stort sett greit nå, selv om det ikke ser så "rent og overbevisende" ut. Tyngepunktet ligger på bakre anbefalte CG. Kan kanskje flytte det enda litt etter hvert men nå flyr det level eller stiger når jeg flyr inverted...

          Prøver å få til minst 30 min med flyging/stikketrening hver dag og det ser ut til å gå greit siden jeg ikke MÅ på flystripa for å gjøre det. "Heldigvis" er jeg så dårlig enda at jeg merker en viss progresjon fra dag til dag og det er jo morro

          Dette ble postet i en annen tråd tenkte det kunne vært nyttig for evnt. andre som følger denne tråden:
          Originally posted by Samsung
          www.flyingcirkus.com er det lagt ut noen videoer der de har filmet både flyet og stikkebevegelsene til han som flyr. I tillegg fortelles det hvordan øvelsene skal gjøres.
          Dette finner man under kategorien "3D University". Man må være innlogget for å få tilgang.
          Begynner å bli bra med grunnlag for å få trent litt mer seriøst her nå
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Originally posted by Herjetreet
            ....Nesten alle 3D-øvelser gjøres best og lettest med et håpløst baktungt fly.
            Beklager, men dette er feil. Et "3D" fly vil fly alle øvelsene i boka helt fint med CG på anbefalt sted. Det er en feilaktig utbredt myte at CG helt baki halefinna er glimrende for 3D.
            Ja..man kan få fordelaktige effekter ved å flytte CG bak, men som oftest vil en god pilot ikke trenge dette for å fly de forskjellige øvelsene. Det vil medføre større flyegenskapmessige bakdeler enn det vil fordeler.
            Hvis modellen er satt opp til å fly rent og pent vil CG mest sannsynlig ligge i fremre delen av CG området på modellen. I slike fall vil man høste fordeler ved å flytte den til det bakre del av CG området (de fleste fly har som kjent et visst slingrinsmonn for CG), men IKKE way bak.

            Det viktigste er å ha nok utslag, nok motor og nok nerver...
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Er det greit å ha det slik jeg har det nå med at den flyr level inverted? CG ligger nå nøyaktig på bakre anbefalte CG. Den flyr ganske så presist med low-rates selv om den har en liten tendens til å kjøre litt berg og dalbane innimellom. Er ganske ømfintlig når vinden kommer inn bakfra men...
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Se hva jeg fant...hehe
                Fint om dere f.eks kunne lagt det dere fant av linker, enten her på forumet eller ute i den store internett verden, i denne tråden så kanskje vi kunne lagd en liten linkesamling etter hvert... Eller som starten på en liten HOW TO / FAQ om 3D flyging.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Det var dette med tid da.....
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Supra25
                    Originally posted by Herjetreet
                    ....Nesten alle 3D-øvelser gjøres best og lettest med et håpløst baktungt fly.
                    Beklager, men dette er feil.
                    Helt feil er det ikke... Det hele kommer det nok ann på modellen. Tror nok dagens "Funtis'er" og lignende fly gjør en god 3D-jobb slik som de er, men et par år gamle "3d-modeller" slik som Kabriolin, Diablotin o.l. som alle hadde/har i en periode, trenger godt med vekt i baken. Har selv hatt en del av disse 3d-modellene og de kan nesten ikke hovre eller flatspinne rett ut av eske uten modifikasjoner... selv med store utslag og plenty med motorkraft.

                    Comment

                    Working...
                    X