Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radio for IMAC og 3D?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radio for IMAC og 3D?

    Har ikke fløyet RC på over 15 år og vil kjøpe utstyr igjen. Har som mål å fly en 2.3m Composite Extra 300D etter ett års trening med en Jupiter.

    Er det noe spesielt jeg burde tenke på når jeg kjøper radio? Har sett på både Futaba og JR - begge 9 kanaler men ikke sikker på hvilken som er best for acro.

    Eller er en Eclipse/Laser radio 'nok'?
    Are Barstad

  • #2
    Graupner sin mc-22 eller mc-24 er to knallgode radioer til det. Hvis du i tillegg kjøper senderpult og kryssreim så er du i "himmelen".
    Har selv dette og det er helt nydelig å fly med.
    Les hele denne testen å bli overbevist : (MFN) ModellflyNytt.no
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Det finnes ca. 6 milliarder mennesker og 12 milliarder hender og 120 milliarder fingre.. (Pg.a. sharialover etc. enkelte steder så er det muligens litt svinn på antall fingre/hender)...
      Det morsomme er at flesteparten av disse fingrene/hendene er forskjellige...
      Og ikke alle hender/fingre passer til alle radioer...

      Sålenge du velger en moderne computerradio som har alle de funksjonene du vil trenge (samt noen ekstra), vil jeg anbefale deg å snoke litt rundt og prøve ut hvilke aktuelle radioer du synes er
      gode å holde i
      ...

      Skal mye jobbing til før du greier å utvikle gode flyferdigheter med en radio du ikke trives med, rent ergonomisk..
      Knapper og brytere må sitte på steder som er logisk for deg!

      Noen hater pølsebrett, andre bare MÅ ha det, noen liker å klemme på pinnsvin, andre liker nuddelbokser...

      Kort sagt.. Snok litt rundt og tafs på forskjellige radioer... Kjenn på vekten, balansen, "plasticfantastic-factor" etc.. Rot rundt i menyer og finn en radio DU liker.. Velg en som "kjennes riktig" i hendene..
      Kjøper du et anerkjent merke er du stort sett trygg mht. kvalitet.

      Av denne grunn vil jeg ikke anbefale deg et spes. merke, da det etter min mening blir feil...
      Ingen vits å selge deg en spade hvis det et et greip du trenger, liksom...

      Comment


      • #4
        Olav-olav da... Bare gi opp å få folk til å forstå hva som er gode radioer og hva som er Korea-junk... la dem bare handle synkeminer med mp3-spillere. Dem har ikke behov for kryssreimer siden dem flyr så lite at dem klarer seg med nakkestropper. Man må ha mer enn 10 minutter i lufta i løpet av dagen for å bli sliten i nakken vet du Og hva er viktigere enn å ha et bilde av flyet du flyr i displayet på radioen??? Det er vel der enkelte nistirrer hele dagen.

        Best? MPX Profi 4000 seff. Siden 3030 går ut...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Takk for svar. Hadde aldri hørt om MPX men fant den på webbet. Ser bra ut! Det gjør også Graupners radioer... så da er det bare å ta tid til hjelp å få prøveholdt noen.
          Are Barstad

          Comment


          • #6
            Cancuck: Både JR og Futaba sinec 9 kanalere (9x og 9C) vil fungere til formålet helt utmerket. Det vil forsåvidt også MX 22 gjøre som er i samme gata.
            Hvis du har tenkt å henge det på i Imac miljøet (hvilket jeg jo selvfølgelig håper!!) så kan det være noe å ha i bakhodet at det er i stor grad dominert av Futaba og JR piloter. Grunnen til at jeg nevner dette er at når (og jeg sier ikke hvis..hehe) du er med på Imac samlinger fremover og kanskje trenger litt hjelp til gjøre noen justeringer vil dette bli mye enklere hvis du har en radio som mange andre har. Dette gjelder forøvrig ellers også.

            Alfalfa har kloke ord i sitt innlegg, og jeg er enig i det han sier også.
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              ....dette har jeg også lurt på. Driver å overbeviser meg selv om at JR 3810 er god nok i massevis (sett i forhold til prestasjonsnivået mitt )
              Det eneste som bekymrer meg er at det ikke ser ut som om jeg kan programmere inn throttle curve når jeg har radioen i acro-mode?
              Finnes det noen vei rundt dette?
              Mvh

              Olav Lund

              Comment


              • #8
                Last ned manualen og pløy igjennom den. Sammenlign så med andre aktuelle modeller og se om det er noe du savner. 3810 mangler vel bl.a. "ailevator" miks?! Den er kjekk å ha hvis man har to servoer på halen og de er montert i kroppen.

                Det er mange som kjøper radio "over evne" og har en masse brytere, funksjoner og dilldall (ingen 14MZ kommentarer takk... ) som de aldri får brukt for...meeen...det er, i mine øyne, alltid bedre å ha for mye enn for lite. Plutselig en dag får man bruk for akkurat den funksjonen eller den miksen og da ligger den klar til bruk og man trenger ingen mellomløsninger.
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Tror jeg har manualen på en pdf et sted. Man finner jo alltids noe man har lyst på og ditto mangler med det man har.
                  ....planlegger jo selvfølgelig å kjøre to servoer på høyderoret
                  Hva går ailevatormiksen ut på? Er det diffrensiering av utslag mellom de to servoene for å kompansere for rolltendenser i opptrekk?
                  Er det vanskelig å få to servoer til å gå heeeelt likt....jeg regner med at det er det som er poenget. Hvis flyet har rolltendenser i opptrekk så må man vel se på andre ting også...eller?
                  Mvh

                  Olav Lund

                  Comment


                  • #10
                    Med ailevator miks så kan du også bruke høyderorshalvdelene som balanserror - slik som på deltaving. Men det er ikke poenget. Selve ailerondelen settes som oftest til 0%. Cluet er at du med denne miksen (som kan hete andre ting hos andre merker - ailevator heter det i Futabaverdenen) er at trimmen funker på begge servoene!! Det er litt viktig. Bruker du en frimiks for å få med høyderorsservo nr. 2 så vil trimmen mest sannsynlig kun funke på det ene roret. Litt kjedelig. Løsningen da blir jo å samle servoene på samme kanal og bruke Y-kabel som reverserer. Litt unødvendig det også hvis man allikevel vurderer ny radio.

                    Å sørge for at begge rorflatene går likt er viktig uansett hvordan man vrir og vender på det, men ikke alltid like lett å få til. En ting er sånn rent utslagsmessig, men noe helt annet er responstiden på signal fra mottaker. Forskjellige utslag og forskjellige timing kan såklart også føre til rolltendenser i opptrekk. Men nå begynner vi å drifte litt off topic, så vi nøyer oss med radiospørsmål for denne gang..

                    En annen viktig ting er mulighet for flight modes. Det "må" radioen ha. Dagens radioer i Futaba 9C/JR 9x/Graupner MX22 sjiktet har selvfølgelig dette. Mulighet for throttlekurver som du nevner er viktig. Ikke bare når man skal fly 3D, men til normal flyging også. Alternativet blir jo å knote til en eller annen form for mekanisk kurve som man er fornøyd med.
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

                    Comment


                    • #11
                      ...hmmm. Etter det jeg leser i manualen så virker trimmen på begge servoene hvis man bruker høyderorsmiks på tilleggskanal....
                      ...flightmodes er en annen historie. Det får du vel bare i helimode.
                      ...flightmodes MÅ man ha for å switche mellom 3D utslag/oppsett og litt mer humant oppsett når det er på tide og få fuglen ned igjen?
                      Mvh

                      Olav Lund

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Lumbajack
                        ...flightmodes MÅ man ha for å switche mellom 3D utslag/oppsett og litt mer humant oppsett når det er på tide og få fuglen ned igjen?
                        Nei..strengt tatt ikke. Man kan sette opp dual rates også. Med disse er veldig begrensende, og virker jo bare på selve rorutslaga. Vel...er ikke det nok tenker du?!? Kanskje ikke...tenk deg at du vil ha andre expo innstillinger på normal, 3d og kanskje til og med akro modus! Eller du trenger en liten throttle-elevator miks for downlines i normalmodus. Kanskje du ønsker en modus hvor du har spoilere mikset sammen med høyderoret. I stedet for å vippe brytere frem og tilbake og om hverandre hele tida så er alt sammen samla på en to- eller tre trinns bryter.
                        Hva med KE miks?! Den vil sannsynlig se en del anderledes ut fra flightmode til flightmode avhengig av utslagsmengde. Und so weiter...
                        Odd Sundet
                        http://www.imacnorge.no

                        Comment


                        • #13
                          ....POFFF!!!...og det var lyden av hode mitt som exploderte
                          ...jeg skjønner. Ser helt klart fordelene her, men jeg har en lang vei å gå.
                          Tror jeg skal la kravene til radio vokse proposjonalt med mitt ferdigehetsnivå. 3810n må nok duge en stund ennå. Får jobbe med flyet og sette dette opp så godt det lar seg gjøre...så får vi se hvor jeg ender opp.

                          Takker å bukker....

                          PS: Ikke meningen å kuppe tråden din canuck...sorry!
                          Mvh

                          Olav Lund

                          Comment


                          • #14
                            Takk til alle for svar! Da lærte jeg mye så det er aldri noe problem å kuppe trådene mine...

                            Så da ser det ut som at jeg kommer til å kjøpte Futaba's 9 kanalers PCM boks. Men... jeg har lest så mye om foskjellige mottakere og servoer... burde jeg kjøpe senderen uten motttaker og servoer?

                            Jeg prøver å tenke langsiktig. Hvs jeg allikevel kommer til å kjøpe eventuellt spesielle servoer for el. fly og andre spesielle servoer for en større Extra er det kanskje bortkasted å kjøpe alt på en gang... hva med mottaker? Er den som følger med bra nok (PCM 1024) - eller er det noe som jeg helt klart burde oppgradere til?

                            Are
                            Are Barstad

                            Comment


                            • #15
                              Den 9 kanaler'n, 149'n, er mer enn god nok, men oddsen er at det vil være lang tid før du får brukt for alle kanalene. Jeg ville heller går for 136'n som er 6 kanals PCM. Jeg har..hmmm...5-6 (?) av disse og en 3-4 av 9 kanaler'n. Funker knallgodt for meg!

                              Når det gjelder servoene som kommer med en 9c, gjerne 3001, så er det helt greie i trainere og opp til 60 size, litt avhengig av flytypen og bruksområdet. Men har du ikke umiddelbart bruk for de, så kan man like greit droppe å ta de med. Jeg bruker de litt her og der i mindre kjerrer, samt som throttleservo.

                              Happy shopping!
                              Odd Sundet
                              http://www.imacnorge.no

                              Comment

                              Working...
                              X