Announcement

Collapse
No announcement yet.

funtana 40 s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • funtana 40 s

    kjøpte en brukt funtana 40 s for en tid siden. sitter saito 72 i den. Etter litt testing med proppel og CG begynner jeg å bli fornøyd... Har ikke fløyet så mye med det enda, men har prøvd noen ganger...

    Men når jeg skal prøve å hoovre med den tipper fort over til venstre og har ikke sjangs til å rette den opp igjen. Har ballansert den begge veier, og cg ligger helt på maks av det som er annbefalt (14,5cm). Mistenker at det er litt for lite høyre trekk på motoren? Den flyr kjempe fint når den flyes og klatrer vertikalt, men bikker elegant over når jeg prøver å hoovre med den.

    Noen syns punkter på dette?

    Hadde ikke du noe av det samme problemet Supra 25?
    -Maximuz-
    Johnny Rosenlund
    -------------------------------
    Helgøya Modellfly klubb
    Rena Modellfly klubb

  • #2
    Tror heller det er en treningssak, eller kanskje du bare må bli kjent med modellen. Jeg har hatt samme problem med flere modeller og det kommer seg når man lærer riktig inngang til hover.
    Jeg har ikke flydd .40en men har flydd .90 funtanaen mye og det er ikke plagsomt effektivt sideror på den, så det kan være vanskelig å hente inn når du faller ut av hovring.


    Jarle
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

    Comment


    • #3
      Ja, kan ikke si jeg er så veldig kjent med modellen, men syns jeg begynner å kjenne den litt... det er sikkert mye med piloten og gjøre

      Men den tipper til samme siden gang på gang selv om jeg er klar over det og holder litt sideror til høyre, slipper jeg drar den rett til venstre...

      Men har nok mye med det du sier jarle, for den flyr helt utmerket ellers.

      Men tenkte kanskje jeg skulle chimse litt under motorbukken på den ene siden

      Får vel bare prøve meg fram litt til før jeg chimser kanskje...

      Men jeg mener at supra 25 sa at han hadde det samme problemet og hadde chimset litt, mulig jeg tat helt feil nå, men mener å ha hørt det.
      -Maximuz-
      Johnny Rosenlund
      -------------------------------
      Helgøya Modellfly klubb
      Rena Modellfly klubb

      Comment


      • #4
        det kan være at den ikke er i balanse sidelensgs, latheral balance tror jeg det het. prøv å holde i propellakslingen og en plass bak på flyet å se om vingen tipper til samme side flere ganger, hviss den gjør det må du legge noen vekter på motsatt side
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          den er i ballanse
          -Maximuz-
          Johnny Rosenlund
          -------------------------------
          Helgøya Modellfly klubb
          Rena Modellfly klubb

          Comment


          • #6
            Det samme gjør min. Prøvde flere ganger i dag og hver gang ramler den til venstre. Og når den først har begynt er det umulig å holde den tilbake.
            Sitter en YS63S i min.

            mvh
            Ola
            Ola
            Elverum Flyklubb Modell
            www.efkm.org

            Comment


            • #7
              Det kan nok hjelpe å justere thrust vinkel. Jeg har lagt inn mer oppover thrust på min 90, men selv om vinkelen er feil bør det være mulig å få den til å henge. Mulig dere bør legge modellen litt mot høyre i hover, det er ellers normalt at man må holde litt sideror og høyderor.

              Jarle
              It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

              Comment


              • #8
                Takk for sist Maximus.

                Detta her ække jeg ekspert på...men prøver alikevel

                Utifra tilsvarende problemstilling med en Laser3D så vil jeg anbefale og teste mer høyretrekk. Med løs motorbukk er det ikke store jobben og teste litt uansett. Har enda tilgode og se ett fly som er uflybart pga for mye høyretrekk

                Fly i level og dra den opp i en lang vertikal og se om den drifter av til venstre. Det skal den iallefall ikke gjøre. En slik tendens vil være enda mer utpreget i hover
                Vil tro du trenger mer høyretrekk med en Saito 72 enn med feks en 46fx.
                Sjekk også at utrimmet sideror ikke er kamuflert med ett par balanserors knepp motsatt vei.
                Har den en tendens til og gå sidelengs som ei elgbikkje på grusvei så kan dette være årsaken.
                Ola Fremming har satt opp noen hint vedr hovring på sin hjemmeside.
                http://home.online.no/~ofremmi/3D_fl...e_hovering.htm
                mvh MM

                Comment


                • #9
                  jo takk for sist micromac =)

                  Når jeg drar den vertikalt så går den snorbeint opp... ingen problemer der.

                  Jarle: det er ingen problem å få den til henge, nå er jeg obs på at den stikker rett til venstre så jeg holder litt høre sideror når jeg går opp i hoover. Men slipper jeg tipper den over. Litt vet jeg at jeg må holde, men denne er ekstreme i forhold til min katana 3d.

                  Micromac: trimmen min syns jeg er bra... får bare prøve meg fram litt med mer høretrekk...
                  -Maximuz-
                  Johnny Rosenlund
                  -------------------------------
                  Helgøya Modellfly klubb
                  Rena Modellfly klubb

                  Comment


                  • #10
                    Cg

                    Dette er ikke mitt felt, men følger med her for å lære.
                    Spiller CG noen rolle i dette tilfellet?
                    Det gjør i hvertfall det på sim'en min når jeg leker med CG i oppsettet.
                    CG for langt bak så tipper modellen lettere sidelengs.
                    Eller er det bare motortrekk som bestemmer i hoover?
                    Acro
                    Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

                    Comment


                    • #11
                      CG spiller noen rolle i hover. i teorien skal det bli litt lettere å hovre med et baktungt fly, men om det har noen innvirkning sideveis vet ikke jeg
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Tror ikke Cg har noe med dette å gjøre. det du beskriver er vel det samme som at modellen flikker... Men hos meg så drar modellen til venstre.

                        Cg skulle egentlig ikke ha noe å si i hoover uansett da modellen henger i proppelen og ikke får løft i fra vingene...

                        Dette er nok et forum du kan lære mye av Det har jeg gjort.
                        -Maximuz-
                        Johnny Rosenlund
                        -------------------------------
                        Helgøya Modellfly klubb
                        Rena Modellfly klubb

                        Comment


                        • #13
                          næi det er sant at det ikke er noe løft over vingene men en baktung modell hovrer som regel bedre en en framtung modell. kommer ikke på noe bra eksempel. jeg tror jeg ville ha lagt inn litt mere høyretrekk for å se om det er bedre. men det er jo litt rert at den går rett opp i vertikalen, mens i hover detter den til venstre...hmm
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

                          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                          Comment


                          • #14
                            jo er klart den henger lettere med baktung modell. men ikke noe med at den drar til siden.... syns dette er veldig rart selv jeg. får bare prøve med mer høyre trust å se om det hjelper. skader jo ikke å prøve
                            -Maximuz-
                            Johnny Rosenlund
                            -------------------------------
                            Helgøya Modellfly klubb
                            Rena Modellfly klubb

                            Comment


                            • #15
                              vært ute å flydd litt i dag. Flyttet CG 2cm lenger bak i dag, bare for å prøve. Har ikke lagt til mere trust enda. Med cg enda lenger bak så ble den bare verre. dro til siden med en gang. Og dro jeg den vertikalt en stund så begynte den så vidt å dra til siden... for lite trust må vel være grunnen til dette?

                              Skal eksprimentere litt i morgen.
                              -Maximuz-
                              Johnny Rosenlund
                              -------------------------------
                              Helgøya Modellfly klubb
                              Rena Modellfly klubb

                              Comment

                              Working...
                              X