Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hovring med fly!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hovring med fly!!

    Hallo. Har akkurat gått til innkjøp av en Edge 540T med moki 22ccm bensin motor (95 blyfri motor altså) Dette er en modell som jeg endelig kan begynne å øve meg på hovring med.
    Så før jeg går ut å gjør dette så hadde jeg likt noen gode råd på hvordan å gjennomføre dette (har gjort det på simulator, men er sikkert ikke helt det samme) Har modellene noen spesielle tendenser til å stikke til skogs under hovring? Hvordan starter jeg? Sakte fart og nesten fullt høyderor å drar på igjen eller?? Staller ikke den da?? Mye spørsmål her ja..
    Hadde satt pris på litt hjelp uansett...


    Her er modellen. Ca 2m.vsp.
    Attached Files

  • #2
    Hei fra mine sider på : http://home.online.no/~ofremmi/3D_fl...e_hovering.htm

    When one starts to learn the art of hovering with a plane, it's hard to know what's right and wrong in model setup and flying technique. From my limited experience, here are my findings :

    Fly smooth, rapid changes in throttle setting makes it very hard to hover, since the torque and control sensitivity changes all the time.

    Try in dead-calm air, it's much easier then.

    Fix your eyes on the front part of the model, not the tail.

    The lower and closer is easier (but more dangerous), you see better what's going on.

    Engine thrust must be offset quite a lot to the right, and if needed also some up. By fine-tuning the thrust one reduces the workload during hover. Work on this until it hangs stable in dead-calm air without any control-input.

    If you have problems of getting enough up-thrust some elevator should be trimmed in for hovering.

    CG, move the CG as far back as you can while still being able to fly it. My TopCap was a pig to fly straight and level with, but who uses a TopCap to do this ? When on approach I had to push, to keep the nose down and maintaining some forward speed.

    Try different propellers, I tried several, and ended with APC-12x6 and/or 13x4. To pull these (at least the 12x6) you need a 50 size engine, a normal 46 will not do.

    Use several flight-modes, to optimize settings for different kinds of flying. I use a Graupner MC-24 transmitter, the big bulky European style, similar in functionality to JR PCM10-SX. On left stick (thr. & rudd.) I have a 3-position switch to select the 3 flight-modes that I use.


    Center, normal : for normal type of aerobatics, take-off's and landings.

    Down, hover : Max deflection on ailerons, more than normal on elev. & rudd. Apply a suitable amount of expo to be able to fin-adjust while still having max available for 'crisis'.

    Up, insane : Max on all surfaces, to do all kinds of crazy stuff. In this mode models usually are more or less hopeless to fly straight.

    A tendency to roll right (against engine torque) is probably because of uncontrolled descent. I noticed this, when I first tried to back down to lower altitude, it's because of the ailerons getting air from behind and changes direction of force (check in static mode, and think). In normal hover small 'blips' of right aileron should be sufficient to avoid torque.

    Best entry : A slow and low close pass at idle. Start pulling up, while smoothly and gradually increasing power. When properly done, one should end up with needed power and zero forward speed in 3-4meters (or less) altitude.
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Når jeg skulle begynne å trene på hovring med min 3x3 meter Votec, fant jeg ut at det var lettest å legge buken mot vinden. Så var det bare å finne rette turtallet på motoren, og da hang den der nesten av seg selv. Da slipper man i tillegg at flyet torquer så mye, da vinden er med på å holde det rett. I vindstille, torquer modellen mye lettere, og har man da lite øving med siderorsbruk, blir det bare frustrasjon hver gang flyet snur og du får buken mot deg selv. Men det er kun en ting som gjelder, og det er trening, trening og atter trening.
      En lang propell med lite stigning er også med på å motvirke torquen.
      Begynn å hovre et stykke oppe i lufta, slik at du har nok høyde til å ta igjen modellen når den bikker over. Prøv å unngå å stå rett under, det er lettere om flyet er 10-15 meter unna og et stykke opp. Etterhvert som du finner ut hvordan flyet ditt reagerer når det faller ut av hover, kan du ta det lavere, da det er lettere å hovre da, av en eller anen grunn. Motoren din må også ha en god respons, får når du kjører lenge på samme turtall og plutselig må gi gass, bør ikke motoren begynne å hoste, da kan det lett gå galt. Så nettopp en filmsnutt der Bill Hemple knuste en diger Edge pga dette.

      Lykke til, gøy er det iallefall.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment

      Working...
      X