Unconfigured Ad

Collapse

Hover-motor til Katana 40

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tore
    • Jan 2006
    • 337

Hover-motor til Katana 40

Hei!
    Noen her inne som har noen erfaring med Katana 40? Vil ha en motor som lett kan holde denne i hover. Er Saito 72 nok? Eller må jeg opp i en 91 størrelse som han på denne videoen: http://media.putfile.com/Katana-40-July-05 ?

Har forresten en Magnum 52 2-takter nå, kan dette holde?
    Last edited by Tore; 10-02-06, 18:54.
    Tore

www.skalamodellflyklubb.no
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

Min flip3D er vel i samme størrelse.....
    Min hovret med Irvine 53, men var veldig treg ut av....
    Byttet til Ys63, det ble da mere rakett ut av
    Blir den bygget lett, rett propell, god fuel, godt tunet er saito72 sikkert nok.
    På 3D er 4takter normalt mye greiere enn 2 taktere. Bedre å kontrollere.
    Low and slow with power to go !!

Comment

• GRENADER
      • May 2005
      • 67

Optimal Katana-motor

På div. utenlandske nettsteder som RCU og RCModelflyers står det at Saito FA-82 er en bortimot optimal 3d motor for Katana 40/50. Nok power til å hovre på et rimelig turtall og så dra den kjapt oppover, samtidig som denne motoren er lett. 52 4-takt holder neppe mer enn til å fly litt rundt med
      Attached Files
      Last edited by GRENADER; 10-02-06, 21:53.

Comment

• Tore
        • Jan 2006
        • 337

Takker for svar. Nå er det jo en 2-takt 52 motor jeg har, men det spørs om jeg må finne meg noe brukt av 4-takt. Hover er jo et must på en slik modell
        Tore

Comment

• tomasjo
          • Sep 2005
          • 573

Har vel hørt at en SC 52-size ABC 2-takts skal være veldig bra for dette flyet. Har planlagt kjøp av dette flyet med det første. Da skal jeg sette inn en SC 52 motor ja, tror jeg. Synes det blir for dyrt med kr. 3000 for en motor til dette flyet. Men hvis jeg hadde hatt masse penger, så.......
          -----------------------------------------------
          Tomas
          Trondheim modellflyklubb
          www.heltpropell.com

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Nå er det ikke mer enn ca. 1600kr for en 91. 4-takt hos elefun da men....
            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• airbatix
              • Dec 2001
              • 51

jeg har en OS50sx i min , den er litt for svak etter min mening. Den er holder til std. flygning, men til 3d er den for liten.

Knut D
              --
              Knut Dahl
              Getting High By Flying Low

Comment

• tomasjo
                • Sep 2005
                • 573

ohh.. sorry.

Jeg kikket på denne her jeg: http://www.rc-flight.com/catalog/pro...eed0ce997a2046

Hva er forskjellen på denne og den til Elefun?

Originally posted by esmel
                Nå er det ikke mer enn ca. 1600kr for en 91. 4-takt hos elefun da men....
                -----------------------------------------------
                Tomas
                Trondheim modellflyklubb
                www.heltpropell.com

Comment

• Tore
                  • Jan 2006
                  • 337

Originally posted by tomasjo
                  ohh.. sorry.

Jeg kikket på denne her jeg: http://www.rc-flight.com/catalog/pro...eed0ce997a2046

OS og Saito er jo mye dyrere enn billigmerket ASP, men testen av ASP'en på elefun så jo virkelig bra ut! Noen som har gode eller dårlige erfaringer med disse?
                  Tore

Comment

• GRENADER
                    • May 2005
                    • 67

sc/asp/magnum kontra saito

Største forskjell er vekten, nesten 200 gram!! Det er hele 4 tunge standardservoer det....myye på en mindre og lett 3d kjerre som Katana..
                    Saito 82 har samme dimensjoner som forgjengeren 72 og veier bare 465 gram. Kina-motorene Asp, Magnum, SC FS91 (som er fra samme fabrikk) har en vekt på 640 gram.
                    Ytelsen er ca. den samme, nemlig 1.5-1.6 hk og mye dreiemoment, samt propellmuligheter mellom ca. 13x6 og 14x6.
                    En annen stor forskjell er kvalitet, dvs. presisjon i maskinering, materialvalg, forgasser og ikke minst en konsistent produksjon. Dette går også på toleranser, f.eks. at motor nr. 1 er helt lik motor nr. 1000 i en produksjonsserie. Hvis forholdet pris-ytelse er helt avgjørende kan man jo heller gå for en sprek og god 2-takter. Men uttrykket "You get what you pay for.." gjelder ..
                    Misforstå meg rett: ASP/SC osv. er greie nok på "tur" og sportsfly - mens f.eks. Katana 50 er mer av et rasedyr. Man setter jo ikke Lada-motor i en Ferrari..

Originally posted by tomasjo
                    ohh.. sorry.

Last edited by GRENADER; 11-02-06, 14:12.

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Jeg har den asp motoren og er godt fornøyd. Flyr med en 15x6 på den og ting fungerer som det skal. Greit nok å sammenligne den med lada motor, men nå er det slik at en del av oss ikke har råd til å investere i ferrari med det første...

Syntes den motoren er et billig og greit alternativ når det gjelder innkjøp av første 4-takter. Lav pris, helt greie prestanda, noe høyere vekt enn f.eks saito men men...

Jeg har hatt min i en arc cessna 177 og nå sitter den i Fliton Extra'n min. Fungerer helt greit på alle mulige måter

Ikke bruker den mye fuel heller.

Men når det kommer til stykket er det pengepungen som avgjør. Hadde jeg hatt råd ville jeg kjøpt en sa-82 eller en ys. Helt sikkert mye bedre kvalitet og mindre variasjon mellom motorene.

Om den er egnet til "tur" eller "råe ræser fly" er vel kanskje litt mer opp til piloten(?) Om en skal fly 30cm over bakken med kostant utstallede vinger så vil en kanskje gå for noe en ihvertfall tror er bedre enn noe annet...for å være på sikkre sia. Men jeg må legge til at jeg enda ikke har hatt en eneste motorstopp i lufta med min motor...
                      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• bengtern
                        • Oct 2005
                        • 313

Nå driver jo Saito og peller ut de beste delene i produksjonen og lager Golden Knight utgaver som yter mer og koster mer. Det burde bety at produksjonen ikke er så jevn som det påstås her.
                        -----------
                        Bengt

Comment

• GRENADER
                          • May 2005
                          • 67

Saito GK

Saito "regulær" og GK utgavene har identiske ytelser. Forskjellen er noe dyrere finish, GK kommer med sorteloksert blokk og forgylte ventilhus/sylindertopper. Noen påstår at sortbehandlingen gir litt bedre kjøling, men dette er neppe vitenskapelig bevist. Har hatt begge utgaver, og har egentlig ikke merket noen forskjell. Men sort motor med gull på toppen er berre lækkert da!
                          Attached Files

Comment

• Tore
                            • Jan 2006
                            • 337

Tror dere en Saito 91 4-takt blir for tungt i et sånt fly? Ser det er 82 som er anbefalt brukt..
                            Tore

Comment

Working...