Unconfigured Ad

Collapse

Første turer med U-Can-Do 3D 60

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Første turer med U-Can-Do 3D 60

Da har jeg bygget og fløyet de første turene med min nyinnkjøpte U-Can-Do 3D 60 size, fra Great Planes (via www.elefun.no).

Førsteintrykket er at dette er en STOOOR lekker 3D modell som er lettflydd og med enorm vinge, og enorme rorflater. Mine to første turer har imidlertid vert et lite hyggelig kapittel pga noe jeg mener må være en feilkonstruksjon ved flyet. Leggene er laaaaange, men er allikevel limt på bunnen på kroppen på en liten del foran vingen som er ca. 3-4 cm lang. Innfestningen er rett og slett så latterlig dårlig at det kan se ut som det er meningen at den skal brekke ved litt hard landing. Jeg har landet modellen 1 gang hvor understellet holdt, og det var vel noe i nærheten av en harrier landing. De 2 gangene jeg har landet med litt fart har understellet klappet opp bakover.

Vel - at understellet slår opp på en modell er vel knapt noen sensasjon, men på denne modellen følger det med glassfiber hjulkåper. Disse er spisse og fine på baksiden, slik som pene hjulkåper skal være. Det er bare at dersom leggene smekker opp bakover spidder disse hjulkåpene vingene noe så til de grader.

Nå har dette skjedd meg 2 ganger på 2 dager. Begge gangene har de faktisk klart å spidde seg HELT gjennom vingen. Mao - STORE (20x20cm) hull gjennom hele vingen (under og overside) på begge sider av flykroppen, fordi leggene slår opp.

På siste turen i dag kan jeg mildt sagt nevne at hjulkåpene gikk i tønna.

Om noen har samme erfaringer og har funnet en måte å forsterke leggene's innfestning på tar jeg i mot tips med STOR takk!

AndersH
    Attached Files
    Last edited by andersh; 19-03-06, 18:40.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

står masse tips om understellet her i hvertfall http://www.rcuniverse.com/product_gu...fm?kit_id=1906
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Ben_E
      • May 2003
      • 621

Originally posted by andersh

På siste turen i dag kan jeg mildt sagt nevne at hjulkåpene gikk i tønna.

AndersH
      En bra permanent løsning!!

Ben_E
      Ben-Erik Ness
      Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
      http://www.jetsofbergen.no

Comment

• Minibønna
        *****istrator
        • Oct 2005
        • 390

Dette problemet løste jeg enkelt og greit ved at jeg tok ut den plata som stod der og erstrattet den med skikkerlig flyfiner som jeg i tillegg gjennomborret og monterte carbonstaver igjennom. En annen mod jeg gjorde var at jeg limte kull/kevlar matte på innsiden av hjulkåpene siden disse har litt lett for og sprekke opp rett utenfor treklossene som monteres på innsiden.
        Dette har medført at jeg har et understell som et stødig som fjell, tåler alle typer landinger. Dette flyet er forresten til salgs, topp stand.
        Tor Henrik Hernes

Comment

Working...