Announcement

Collapse
No announcement yet.

3D / Fun for OS FS 52

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3D / Fun for OS FS 52

    Har en OS FS 52 liggende, og tenkte å få brukt den i et 3D el Fun fly. Hvilken maskin passer til denne? PS: Det MÅ hovre..

  • #2
    Hei...
    Du må velge et fly med lav vekt for å kunne få til å hovre med såpass liten motor, under 2 kg, helst rundt 1,5kg....

    COUGAR 2000 fra weston eller Limbo dancer er et alternativ, men det finnes mange..... Fun fly er ikke så lette å hovre med som et 3D fly med litt lengde på kroppen, så kansje en flip 3D 25 size er noe for deg? Har selv en i .40 size med irvine .53, meget fin kombinasjon
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Enig med Sportive her. Jeg har selv en Limbo Dancer ( med OS .32 SX ) Den hovrer helt greit og den dras lett ut av vanskelige situasjoner.
      Vil anbefale Flip 25. Hadde jeg visst om Flippen hadde jeg nok kjøpt den heller enn Limbo Danceren.

      mvh
      Kjartan
      mvh Kjartan

      Comment


      • #4
        Jeg har nettopp kjøpt meg en Super Diablotin fra JR Models. Denne er meget lett i forhold til størrelsen. Vingespenn 155cm og vekt ca. 1,7kg. Jeg har sett denne hovre med en OS 32SX. Min ligger fortsatt i esken men jeg skal også prøve en OS 32 først. Diablotin finnes i mange utgaver men det er Super med prod.nr. JR64 som er den letteste.
        Drogerie JR Modely

        Lars Erik Arntsen
        Mvh
        Lars Erik Arntsen

        Comment


        • #5
          firtakter til funfly..?

          Hei!

          Hensikten med et funfly er jo så lav vekt som mulig, og så stor power-to-weight-ratio som mulig...

          En firetakters motor strider mot begge disse prinsippene, de er tyngre, og de har færre krefter enn en totakter...

          Selg den og kjøp en OS .50!

          Jeg kan på det varmeste anbefale Kabriolin fra www.el-flight.dk som et ypperlig hovrefly... Ellers har vi i klubben gode erfaringer med Laser 3D, og Extreme Lite.

          Flyr selv en Kabriolin med OS. 46 med 12,25x3,75-propell... Prøvde først med en 13x4-propell, men motoren var for svak til å trekke dette ordentlig rundt. Nå hovrer jeg på 70-80% gass, men synes ikke det er noe særlig å kjøre motoren så hardt, uten flyfart i lengre tid... Men en OS .50 eller Irvine .53 ville løst dette rimelig effektivt...(må spare!!) En firetakter tror jeg neppe hadde vært noe å sette på her...

          Å hovre er egentlig ikke noe annet enn å få flyet så baktungt som mulig, øve på å observere flyet fra alle mulige merkelige vinkler, og ha en smule is i magen! :P

          -Alexander

          Comment


          • #6
            Enig med de skeptiske her dessverre
            Sjekk review på Xtreme Lite her: http://www.modellhobby.org/nyheter.p...ory=all&id=139
            Som du ser så satte jeg i en større OG tyngre motor enn maskinen skulle ha... dermed var den umulig å få til å gjøre noe i nærheten av god hoovring! Vekten og tyngdepunktet er viktig, og en 4-takter er dessverre på feil plass på skalaen her..
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by joo
              Enig med de skeptiske her dessverre
              Sjekk review på Xtreme Lite her: http://www.modellhobby.org/nyheter.p...ory=all&id=139
              Som du ser så satte jeg i en større OG tyngre motor enn maskinen skulle ha... dermed var den umulig å få til å gjøre noe i nærheten av god hoovring! Vekten og tyngdepunktet er viktig, og en 4-takter er dessverre på feil plass på skalaen her..
              Joo, jeg bare lurte på en ting; hvor er denne modellene nå

              Comment


              • #8
                Hahh!
                Den ligger på boden, skal KANSKJE repareres.....
                Det var ikke flyet som feil at jeg fløy den i bakken på rygg....
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Angående 4-t vs. 2-t, så har jeg inntrykk av at YS og Saito'er (begge 4-t) er det hippeste innen 3d flyging for tiden.

                  Sammelign vekten med lyddemper så blir forskjellen mindre ( 4-t potter pleier vistnok å være ganske mye lettere enn 2-t potter).

                  mvh
                  Kjartan
                  mvh Kjartan

                  Comment


                  • #10
                    Ser aerobatic.alex nevner Laser 3d lengre opp i topicen.....den skulle komme som ARF. Dette er etter sigende nå skrinlagt grunnet prod kost i europa. Er en smule frustrert har hatt ordre inne på en slik siden mai juni. Nå blir det bygging skal ha en Laser 3D okkesom
                    mvh MM

                    Comment


                    • #11
                      2 takter vs 4 takter:

                      Hvis vingebelastningen tillater det så bruk heller 4 takter fremfor 2 takter. Definitift mer stabilt på hovre og gjøre vertikale øvelser med

                      Alf
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Det er sant at 4 taktere er bedre enn 2 taktere ang 3D, men en 52os er ikke av de sprekeste og blir fort for liten til 3D fly, det må være meget lett byggd fly om kombinasjonen skal være vellykket....

                        Os 52 er helt klart for svak for bruk i Laser 3D og det andre som er nevnt her......om det skal hovre......
                        Low and slow with power to go !!

                        Comment


                        • #13
                          Fullstendig enig, tanken var mer generell. Saito har jo evt gode alternativer.....
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Ja....skjønte det, men skal en os52 brukes i et fun/3D fly er det noe begrenset med fly som vil fungere bra. Ellers er både Saito og ys kjempe motorer som egner seg godt til 3D, med tanke på effekt/vekt .
                            Low and slow with power to go !!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Sportive
                              Ja....skjønte det, men skal en os52 brukes i et fun/3D fly er det noe begrenset med fly som vil fungere bra. Ellers er både Saito og ys kjempe motorer som egner seg godt til 3D, med tanke på effekt/vekt .
                              Pluss OS sin nye 70, 70 ULTIMATE. Her snakker vi greier ja... Denne motoren er OS sin utforder mot SITO og YS i omtrentlig samme størrelse (høy ytelse og lavere vekt). OS kommer nok med flere i denne serien.

                              Men enig at 4-taktere ikke er så lett å plassere i slike flytyper

                              Comment

                              Working...
                              X