Unconfigured Ad

Collapse

CG på U can do 3D 60?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RAS
    • Jun 2006
    • 57

CG på U can do 3D 60?

Har kjøpt en U can do 3 D i dag.

Er det noen her som har noen anbefalinger angående tyngdepunktet?

Brukte å ha pattern/acro modellene temmelig baktunge før i tiden når jeg var aktiv..
    (10år siden).
    Robin
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Heisann!

Jeg har samme modell med en ASP 91 4t motor i. Når jeg hadde trekt batteri og mottaker bak til det bakerste rommet i flykroppen måtte jeg fortsatt ha en del vekt helt bak. Jeg har rett og slett skrudd fast 7 kronestykker helt bak på undersiden av halen i mangel på noe bedre. Da er den litt baktung, men det er først da modellen våkner til live.

Jeg har vel nå logget en 30-40 turer med den og det er en helt fantstisk Fun/3D modell. Den hovrer lett, flyr stort sett likt opp/ned som rett vei (uten korrigering), og flyr ekstremt sakte med litt høy nese. Det er kun 2 ting den ikke vil for meg, det ene er skikkelig flatspinn, og det andre er knife-edge. Knife-edge går an, men den er grusomt levende og må korrigeres hele tiden.

Har du forresten kjøpt den brukt, eller nytt kit? Jeg har noen tips til ting som bør forandres på modellen om det er kit du skal bygge...

Det kommer etterhvert en mer utfyllende artikkel om denne modellen på mine sider http://rc.andersh.com
    Last edited by andersh; 07-07-06, 10:51.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• kim_andre
      • Jan 2006
      • 144

Hei Anders:

Lurer på en ting..
      Har en exstra 300s 60 size, har en 2-takt 61 i den.
      men er litt lei av den.. hehe.
      vet du om en 91-4 takter drar den vertikalt?
      vet en 120 -4 takt gjør det..
      Hva anbefaler du i den modellen av de to motorene..?

M.V.H
      Kim-Andrè
      Kimvag@hotmail.com

Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

Comment

• stg
        • Dec 2005
        • 390

Originally posted by andersh
        Heisann!

Jeg har samme modell med en ASP 91 4t motor i. Når jeg hadde trekt batteri og mottaker bak til det bakerste rommet i flykroppen måtte jeg fortsatt ha en del vekt helt bak. Jeg har rett og slett skrudd fast 7 kronestykker helt bak på undersiden av halen i mangel på noe bedre. Da er den litt baktung, men det er først da modellen våkner til live.

Jeg har vel nå logget en 30-40 turer med den og det er en helt fantstisk Fun/3D modell. Den hovrer lett, flyr stort sett likt opp/ned som rett vei (uten korrigering), og flyr ekstremt sakte med litt høy nese. Det er kun 2 ting den ikke vil for meg, det ene er skikkelig flatspinn, og det andre er knife-edge. Knife-edge går an, men den er grusomt levende og må korrigeres hele tiden.

Har du forresten kjøpt den brukt, eller nytt kit? Jeg har noen tips til ting som bør forandres på modellen om det er kit du skal bygge...

Det kommer etterhvert en mer utfyllende artikkel om denne modellen på mine sider http://rc.andersh.com
        Har avlivet en slik nylig og har kjøpt ny sammen med RAS som startet tråden,
        kom med dine gode tips....Har brukt OS91FS tidligere,vurderer OS 108???
        Hva tror du?
        Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
        Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
        Sbach 342 DA 50
        3dhs Slick 89 Elektro
        Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
        Jet Legend F-15 (simjet 3000)
        Retrojet 75 (Simjet 1910)
        Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
        Byron Corsair

Comment

• RAS
          • Jun 2006
          • 57

Originally posted by andersh
          Heisann!

Har et Nytt arf sett jeg skal sette sammen i dag.Hva er tipsene dine?
          Robin

Comment

• andersh
            • Apr 2003
            • 1734

Originally posted by RAS
            Har et Nytt arf sett jeg skal sette sammen i dag.Hva er tipsene dine?
            1. Forsterk innfestningen til understellet! Det er festet til en tynn plate som bare er limt på kanten på sidene i flykroppen. Det tåler nada og ingenting. Jeg har smidd ut en kloss i tre som akkurat passer ned i den firkanta åpningen hulene er montert over, slått inn islags-mutre fra baksiden, og limt den ned med epoxy. Etter det har understellet holdt.
            2. Vurder om du skal droppe hjulkåpene. Dersom du "mot formodning" skulle rive av understellet går de rett opp gjennom vingen. Hjulkåpene er så lange at de tar vingen både på undersiden OG oversiden. Avvent i det minste hjulkåpene slik at du ser at du blir kjent med flyet og landinger før du monterer de.
            3. Halehjulet er ikke sterkt nok for modellen. Når denne modellen er balansert "riktig" (les: baaaktungt) lander du stort sett alltid med halen først.. Da ryker halehjulet på et øyeblikk. Jeg har droppet hele hjulet og festet inn en 3mm pianotråd som går ca. 1 ca ned og bakover. På den måten kommer også halen lavere, noe som er en stor fordel ved take-off på denne modellen. Har du får høyt halehjul blir take-off lengden laaang pga liten angrepsvinkel. Det er ingen problem å styre modellen på bakken med en fast pianotråd med dette store sideroret.
            4. Vurder hvordan du vil montere motoren. Modellen passer godt til inverted montert motor, men ikke alle motorer liker seg inverted. I manualen til min ASP 4t står det faktisk at man skal unngå å montere den inverted.
            5. Med feks. en typisk 4-takt med forgasseren bakpå, kommer forgasseren veldig lavt i forhold til tanken. Jeg måtte ta bort trykket på tanken for å få min til å gå rent. Med trykk i tanken, og lavt montert forgasser (høy tank?) ble motoren fludded hver gang jeg tro på litt.
            6. Standard råd ved 3D modeller, hold vekten lav. Modellen hovrer helt greit med en 91 motor, og du drar deg helt greit ut av hover. Mer trenger du ikke. Ja, den går fortere oppover med stooor motor, men også MYE fortere nedover. Denne modellen kler VEELDIG godt lav vekt med fantastiske sakteflygings egenskaper og en fin høy nese i spaser-fart over stripen!
            7. Modellen har STOORE rorflater som får stor belastning i en del øvelser. Bruk servoer som klarer å holde på utslaget. Jeg bruker 6,2kg servoer (0,08sek/60) fra Waypoint (W-1631MG) som koster latterlig lite fra feks. Moss Hobby (239kr). Man kunne sikkert også brukt 1621 som koster 179,-og er noe sterkere (7,2kg), evt 1620 som er 10,6kg, og 0,13 på 60 grader, og som også koster 179,-. Unngå standard servoer.

Det var egentlig de tingene jeg kom på i farten. Det kommer sikkert mer etterhvert som jeg tenker, og da får jeg putte det inn i denne posten.

Dette er en liste over "pepper"... Glem for all del ikke at dette er en ufattelig morsom maskin og kanskje ett av de morsomste flyene jeg har! Det er ufattelig hva denne modellen kan gjøre, og hvordan den kan gjøre det. Nylig var det en i BMFK som skulle selge en brukt en, og jeg var på pletten. Denne modellen er så morsom at jeg tenkte det kunne være greit å ha en delemodell, evt en hel i reserve om uhellet skulle være ute...

Det ligger i modellens natur at her skal du tøye, og ikke minst flytte grensene. Da gjør det underverker for nærvene og motet å vite at du har en helt komplett og fin en hjemme om det skulle gå galt. Da går det overraskende nok også mye sjeldnere galt..

I punktene over var det selvsagt også mye "common sense" og ikke minst, egne meninger som jeg ikke forventer at alle skal verken adoptere, eller vere enig med... Så la ikke dette bli en tråd om hva som er best av utstyr, men en tråd om denne fantiske modellen!
            Last edited by andersh; 07-07-06, 20:02.
            Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• RAS
              • Jun 2006
              • 57

Takk for fine tips.
              Har du noe mål ang balansepunkt?

Flere med tips til U can do 3D?
              Robin

Comment

• RAS
                • Jun 2006
                • 57

Har test montert alt nå med en OS 61 Hanno Spesial.Ble veldig lett foran.
                Ser ut til at jeg må flytte siderorservoen fram i flyet,for å få tyngdepunktet dær dem anbefaler.
                Robin

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Det er jo gjerne naturlig siden den motoren nok er MYYE lettere enn en 91 4t som de fleste bruker i denne modellen. Men klarer du å få den i balanse uten å legge til vekt får du en ekstremt lett modell som nok kommer til å fly som et aspeløv!

Har du sett på hvor mye løftekraft du får? Får du hovrekraft med en så liten motor?
                  Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Comment

• RAS
                    • Jun 2006
                    • 57

Denne motorn drar 12,5x11 apc til 10000rpm i ei pattern kjerre på 3.8 kg
                    Disse gamle pattern motorene er nok det sterkeste (torque) du får i fårhold til sylindervolum.Var snakk i 2.0hk på 10000rpm tror jeg.

Tenkte å ha på en apc 15x4w regner med ca10500rpm
                    og flyet ser ut til å lande på 3000g....

Måtte flytte batteri og trottle servo helt fram til firewall.
                    Havner muligens 10mm bak anbefalt tyngdepunkt.
                    Har også flyttet tanken bak til tyngdepunkt for å få mere stabil CG. under flyving.
                    Robin

Comment

• RAS
                      • Jun 2006
                      • 57

Hvor mye RPM drar dere med 90 4t? og vilken Prop?
                      Robin

Comment

Working...