Announcement

Collapse
No announcement yet.

Harrier m UCD 60?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Harrier m UCD 60?

    Er ny med disse 3D greierne.
    Er det normalt at harrier er mye enklere å gjøre på rygg?
    Sliter litt med harrier og elevator med dette flyet rettveien,flikker lett,
    har tyngdepunktet 1cm bak anbefalt.Noen tips?
    Robin

  • #2
    Ja, ofte blir harrier mer stabilt på rygg enn rette vegen. Årsaken er at stabben kjappere havner under turbulensen fra vingen inverted og alt blir mer stabilt.
    Sannsynligvis vil harrierne gå bedre jo høyere du får nesa når du flyr "rett veg" siden stabben da kan komme under den samme turbulensen. Med nesa bare litt opp har rorene på halen bare kaos å bite i, lite laminære luftstrømmer!

    I elevator vil de fleste maskinene vinkle mye fra side til side, men uten å tippe rundt likevel. Dette kalles for Wing-rocking" og er kjent. Prøvde selv å flytte CG fram og tilbake på Funtanaen min, men fenomenet ble ikke vekk. Andre Funtiseiere meldte om det samme, og får det samme på andre 3D-modeller i større eller mindre grad.
    Last edited by joo; 23-07-06, 21:14.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Jeg har eksperimentert litt mer harriere og har funnet ut at litt opp på begge balanseroren gjør underverker. Det styrer turbulensen fra vingen litt oppover og gjør at den går klar av stabben. Jeg har dette som en flap mix på flap bryteren. Jeg har programert dette slik at vingen er normal i midt-stilling, og så går begge balanserorene opp når jeg vipper bryteren opp, og ned når jeg vipper den ned.

      Merk at jo mere utslag du programerer på denne "flaperon" mixen, jo mindre effektive blir balanserorene når du bruker funksjonen. Jeg hadde mer eller mindre fullt utslag oppover til å begynen med, men da ble det så liten effekt i balanserorene at jeg nesten ikke klarte å styre modellen.
      Anders Hauge

      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

      www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

      Comment

      Working...
      X