Unconfigured Ad

Collapse

forskjell på noen fly typer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stein Arne
    • Jun 2006
    • 213

forskjell på noen fly typer

Heisann folkens

Har nå da drevet å fløge et ukjent antall timer min trainer og har rota litt med en kammerat sin 2m edge 540 og synes det var veldig tøft!! men....

Hva er forskjellen på de forskjellige flya jeg ser som svirrer rundt i markedet, noen som er bedre enn andre? hvem er best til hva? noen modeller som er bedre som stor eller liten?

Edge 540
    Yak
    Pitts
    Katana
    cap
    extra

Noen som har noe gode råd til en som har lurt seg litt inn på det å kaste litt mere på flyet i luften?
    Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
    Graupner cherokee 1,6m "Brick"
    Multiplex Gemini
    Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

Medlem av innherred modellflyklubb
    www.innherredmodellflyklubb.ning.no
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

De fleste/alle flya du nevner der er vel å regne som acro/3D fly
    Alf Surdal
    Hovsherad

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Store rorflater og lav vekt er jo ganske vesentlig dersom en vil fly f.eks 3D.
      De fleste fly flyr vel bedre jo større de er... men er sikkert avhengig av produsenten / konstruktøren også. Det finnes jo drøssevis av produsenter som lager de nevnte flyene.

Det kan kanskje være en fordel om du spesifiserer litt mer hva du er på utkikk etter mtp. størrelse og kroner og øre, dersom du er på utkikk etter noe spesielt da vel å merke
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Stein Arne
        • Jun 2006
        • 213

joda, sant nok....

Jeg tenkte å starte ut med en modell på rundt 2meter... jeg hadde satt meg ei øvre grense på rundt 15k totalt for alt som skal til på modellen (servo, motor, osv) det skal være en bensin inni der, ikke glow.

Håper det hjelper litt på tipsene dere har
        Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
        Multiplex Gemini

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Rc-flight.com har jo en del modeller i det segmentet. Nå har de jo tilbud på 2m Katanaen også Er en i klubben som skal sette sammen en slik i høst, med en roto35 hvis jeg ikke husker feil, og den burde det vel være mulig å få komplett til under 15k uten at jeg kan si jeg har regnet veldig på det....

Med under 4 for modellen og like mye i servoer så er en oppe i 8k + roto35 til f.eks 3500 hos Martinsen så bikker du så vidt 10k + evnt ting som mottaker og det du måtte ønske av smådeler.

Det finnes jo også en del andre modeller på markedet også. Elefun har jo også noen fly i den klassa. Det samme har sikkert andre også, smak og behag...
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Stein Arne
            • Jun 2006
            • 213

Jah, det er sant, tenkte på en edge 540 selv med en 3w 28ccm eller noe.... er litt skeptisk enda, driver å lurer rundt...

men er altså bare mer eller mindre kosmetiske forandringer på en si en edge og en extra? så jeg kan egentlig bare velge den jeg synes ser best ut..?
            Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
            Multiplex Gemini

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Extra og edge er ikke veldig ulike nei.

Blir jo opp til deg hva du vil ha. Selv er jeg extra fan, pene extramodeller vel å merke. Ikke alt ser like pent ut av modellfly. Noen er litt "kantete" i forhold til fullsizen osv. Liker du edge best så kan du nok trygt kjøpe deg en slik.

Kanskje noen andre som har førstehånds kjennskap til noen slike modeller kunne komme på banen å svare litt mer spesifikt?
              Espen Melby

Comment

• jarle
                • Feb 2005
                • 341

Jeg tror det er verdt å vurdere å hoppe rett opp på 50ccm klassen hvis du først snuser på 2meter+ og bensin. Koster ikke så mye mer, utvalg i modeller og motorer er mye større og du får gjerne litt mer vingeareal til å bære vekten. Hvis du sjekker litt så ser du at de fleste motorer på rundt 30ccm er opp mot vekten på en lett 50ccm og det er litt ekstautstyr som tenning og eksos som må være med uansett. Skal du under 50ccm må du ihvertfall være veldig OBS på vektbesparing synes jeg.

Jarle
                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Eagle
                  • Jan 2006
                  • 1299

Jeg har en Sukhoi 29 fra Xtreme-Composite, denne har 220 vsp, og er beregnet for 50-80 cc bensin. Fly og motor og servoer til denne modellen kommer på 15000,- da trenger du bare en form for powerbox og batterier. Jeg har hatt både Extra,Cap,Votec og fløyet Pittser og Ultimater og alle flyr bra. Men denne Sukhoien med tilbehør er veldig rimlig, og flyr ekstremt bra. Har akkurat fått satt den opp skikkelig, da jeg hadde satt den opp noe baktung tidligere. Den flyr hele Imac programmet, og hovrer og flyr 3D uanstrengt, med en 45 cc bensin. Men markedet er stort, og det er mye å velge i. Hadde det ikke vært så forbannet dyrt å få fraktet saker og ting over fra USA, så har de mye lekkert der også, i balsa og finer med betrekning. De har bla en Yak 54 på 3,4 meter med 3W 157 ccm til latterlige 23000,- Du får knapt nok motoren for det her i landet.
                  Tror du må finne deg en modell du har sansen for, og så la lommeboka bestemme resten. Husk bare en ting, har du råd til å kjøpe det, så må du ha råd til å kræsje det.

Lykke til
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

Comment

• Stein Arne
                    • Jun 2006
                    • 213

Nå begynner jeg å få de råd jeg var ute etter! Tusen takk folkens, jeg har mersom tenkt litt framtidig med å kjøpe gode servoer med engang som kan flyttes over på andre modeller om da jeg skulle kræsje denne og lignende løsninger. Tusen takk!!!
                    Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
                    Multiplex Gemini

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Comment