Announcement

Collapse
No announcement yet.

U-Can-Do 3D 60 høyretrekk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • U-Can-Do 3D 60 høyretrekk

    På en brukt U-Can-Do 3D 60 jeg kjøpte brukt, ser jeg at det ikke er høyretrekk på motoren, den sitter snorrett.
    Har ikke så veldig lyst til å ta av motorbukken og justere, da senne er lakkert sammen med bakveggen.
    Det jeg lurer på hvor mye dette har å si for en sånn modell??
    Tenkt jeg skulle sette den i stand å ta jomfruturen med den i helgen.

    Kjell Arne

  • #2
    Mener denne modellen har innebygget sidetrekk i kroppen, kan være vanskelig å se i forhold til en motorbukk som er skimset.
    Hvis du kan og fly et det ikke noe problem å fly en tur for og finne ut hvordan flyet flyr, du kjenner jo fort om flyet har riv ruskende galt sidetrekk. Et annent poeng er at, hvis flyet ikke er skadet, og han som eide flyet tidligere ikke har nevnt noe så må man nesten ha som utgangspungt at det er godt flybart.
    Tor Henrik Hernes

    Comment


    • #3
      Jeg har samme modell. Den har høyretrekk i "torpedoveggen", så om motoren står "beint frem" må den nesten være montert skjevt på motorbukken.....

      Men en slik modell skal flyes seint og "herjes" med, så det er heller ikke så nøye.. Jeg flyr sjelden i mer enn gangfart med den..
      Anders Hauge

      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

      www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

      Comment


      • #4
        Hei..

        Har samme modell..
        Anders har nok rett der..
        Denne modellen er så pass snill, at det er ikke noe problem. ..

        Du må nesten fly å teste om den dra til siden..!
        M.V.H
        Kim-Andrè
        Kimvag@hotmail.com

        Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

        Comment


        • #5
          Takk for svar!

          Ser vel kanskje, som dere sier ikke ut til å være så kritisk med høre trekk på denn modell. Prøver den som den er..

          Vet ikke hvordan dere måler høyretrekk, men jeg gjorde som følger:

          Monterte en rett lekt i stedefor propellen, brukte så en vinkel langsetter kroppen (denne modell har rette sider), og måler vinkelen mellom lekten og flykroppen, vinkelen er nøyaktig 90g, altså ingen høyretrekk.

          Kjell Arne

          Comment


          • #6
            Har nå fått prøvd flyet lørdag og søndag.
            Ser for meg ikke ut som høyretrekk eller ei betyr noe særlig, i hvertfall ikke på mitt nivå.
            Lørdag var det vindstille, flyet var snillt som et lam, store vingeareal gjør den også sakteflygende, ingen flikk tendenser, gjør akkurat som jeg ber den om!! Landet nesten uten fart, var bare å "sette" den på bakken.
            Virkelig et flott kosefly!!

            Men, søndag blåste det opp, men vi måtte jo prøve en tur da også, etter takeoff, i motvind brukte flyet 2 m før det var i luften.
            Etter noen minutter kom det kraftig kastvind, flyet var ikke så snillt lengere..
            Skulle gå inn for landing, kom en vindkule akkurat idet fluet skulle ned, falt litt for fort siste halve meteren, langt ifra noen hard landing, men nok til at understellet knakk.

            Har lest AndersH sine erfaringer med flyet, så jeg hadde heldigvis fjernet hjulkåpene, sparte dermed vingen, takk Anders!!

            Har kikket litt rundt og sett forskjellige forslag bla annet at en legger inn rør karbon eller lignende, forsto ikke helt hvordan dette ble gjort, noen som vet?? gjerne bilde!!
            Kan vel muligens bare forsterke bunnen med finer også + legge på litt duk.

            Uffda... Ble litt offtopic dette her...

            Kjell Arne

            Comment


            • #7
              Flott at mine hardkjøpte erfaringer kommer til nytte...

              Om du har revet av denne platen som understellet er festet på, så ser du at du har en relativt dyp "brønn" med vegger på alle 4 sidene under den platen. Jeg har spikket til en trekloss som passet akkurat nedi den brønnen. Treklossen er ca. 3 cm "dyp" og er limt inn med epoxy på alle sider. Så er leggene skrudd til klossen med gjennomgående skrues. Jeg skrudde leggene fast før jeg tredde klossen på plass med lim på.

              Har forsøkt å tegne dette ned på vedlegget her. De som har modellen skjønner forhåpentligvis hva jeg mener...

              Etter at jeg gjorde dette har jeg hatt noen harde landinger, men leggene har vert krøllet bakover uten at de har løsna fra flykroppen!

              Click image for larger version

Name:	understell.jpg
Views:	1
Size:	9.3 KB
ID:	549526
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #8
                Jeg bytta enkelt og greit ut den treklossen som var der med god finsk flyfiner som jeg boret igjennom fra vingesalen fram mot motoren og tredde i to carbonstaver, stødig som fjell.
                Tor Henrik Hernes

                Comment


                • #9
                  Da skal jeg forsterke som dere beskriver, må skaffe meg noe litt tykk finer.
                  Ser ut som sjappene jeg handler på ikke har tykkere enn 6mm, men e kan jo alltids lime sammen å få tykkere om nødvendig.
                  Veldig bra å få tilbakemeldinger fra dere som har maken modell og vet hvor "skoen" trykker. (eller hvor ting brekker )
                  Skal ikke være så modig neste gang, får se an vinden litt bedre.

                  Kjell Arne

                  Comment


                  • #10
                    Har nå fått forsterket understellet, ser ut som det holder, foreløpig..
                    Fått en del turer med modellen, liker den bedre og bedre! Akkurat passe for mitt nivå, stor å fin i lufta, veelldig manøvrerbar.
                    Men den har definitivt ikke høyretrekk, merker det spesielt om jeg flyr sakte for så å gi gass for å dra vertikalt, da vil den veldig til venstre.
                    Må gjøre noe med dette.. om jeg korrigerer dette med motorbukkfeste mot brannveggen, vil vel motoren vri seg såpass mye at cowlingen ikke vil passe lengre?? Er vel også en mulighet å forskyve motorbukken til venstre slik at motorakslingen blir i senter der propellen festes, men dette er myye mere jobb, selv om det vel er det mest korrekte..
                    Kan vel også korrigere med sideroret, det blir vel en jukse løsning..

                    Kjell Arne

                    Comment

                    Working...
                    X