Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett av 3D på fly. Grader på rorene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett av 3D på fly. Grader på rorene

    Lurer litt på hvor mange grader utslag det er fornuftig å ha på rorene når en skal f.eks hovre/fly 3D med et fly. Er det noen grense hvor rorene ikke lenger virker som til tenkt, men bare går over til å bli brems/spoilere?

  • #2
    jeg pleier å sette opp rorene med det jeg får av utslag. maks utslag og expo på ca 40-50% med dette er individuelt så man må nesten bare prøve å feile. også kjekt å legge inn dual rates, men når jeg tenker meg om så har jeg DR på alle mine fly, men flyr bare på high rates
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      rorutslag

      Originally posted by kimkaa
      Lurer litt på hvor mange grader utslag det er fornuftig å ha på rorene når en skal f.eks hovre/fly 3D med et fly. Er det noen grense hvor rorene ikke lenger virker som til tenkt, men bare går over til å bli brems/spoilere?
      jeg vet ikke hva andre gjør,men jeg bruker å sette flyene mine snilt opp di første turene(etter produsenten sine anbefalinger)
      når jeg da kjenner flyet etter hvert justerer jeg opp utslag,
      når det gjelder grader på rorene flyr jeg med min 27% extra når jeg skal fly 3d ca 40 grader opp og ned og ca 30 grader på balanserorene og ca 45 grader på side ror men dette er ikke en 3d modell men ett acrofly med 3d egenskaper ,ellers når det gjelder fin flyging så justerer jag ned utslagende.
      men dette er ikke en fasit men sån flyr jeg med mitt fly og den hovrer ,flyr herrier,osv.
      når det gjelder hvor mye man kan juster før di mister sin effekt ja si det?

      mvh geir
      Last edited by extracap; 04-12-06, 19:14.
      Mvh Geir Mogstad
      ---------------------------------------
      slapp av det kommer helt sikkert ned!

      Comment


      • #4
        Som nevnt her så er det ingen fasitsvar på akkurat det. Men typisk så bør man ha 45 grader+ på høyde og sideror. Hva balror angår så vil utforming spille en stor rolle, men 30-35 grader er ikke dumt. Glem nå ikke at selv med en god del Expo så blir de fleste kjerrer KILNE med utslag som dette. En annen sak er jo at Expo'n påvirker oppløsningen på stikka som igjen påvirker følsomheten.

        Det er dog flere faktorer som spiller inn. Det aller viktigste er å ha et fly som er satt opp riktig og som ikke har leie tendenser. Med riktig tenker jeg på CG (tilpasset DIN flystil og dine ønsker), motortrekk, propell, at ror går likt med sin motpart (blir vel strengt tatt medpart..hehe)m.m.

        Hvis flyet er satt opp 100% riktig så trenger man ikke mye utslag for å hovre. Selve hovringa er ikke problemet, det er nå kjerra begynner å skli ut at man begynner å jobbe med stikkene. Det er ikke uvanlig (dog ikke vanlig her til lands) at man har en egen flightmode for hover/torque roll hvor man har har positiv (Futaba) Expo. Altså mer følsomhet rundt senter. Dette kan også med fordel brukes i flere andre øvelser som f.eks. rolling harrier hvor timming og rorhastighet er essensiell.

        Hva slags fly snakker vi om her?

        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment

        Working...
        X