Announcement

Collapse
No announcement yet.

Negative erfaringer med Kill-switch ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Kato View Post
    Da har det så langt vært 323 visninger på denne tråden. Ingen som har påviselige feil på kill-switch. William's kutt høres faktisk mere ut som justering.

    Føyer seg inn i den erfaring jeg selv har. Feil på slike anlegg er uhyre sjeldne.
    Bare for å presisere. Det var ikke jeg dom hadde motorkutt, det var bare et eksempel
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #17
      Kill switch

      Jeg har mistet en modell fordi jeg ikke hadde kill switch og reddet 2 fordi jeg hadde!
      Den første var en GP Patti Wagstaff Extra med en 3w50i. Jeg trente intermediate øvelser og en av de første var en snaproll på en 45 grader opp linje. Det krever endel motor og pådraget var ca.80%. Etter øvelsen skulle jeg dra av motor men ingenting skjedde. 3w50 er i overkant av motor på denne modellen (2m) men ok med riktig bruk av throttle , men uten throttle respons og så mye pådrag er "rådyra gode". Det ble kontinuerlige krappe svinger for å holde farten nede, og jeg måtte regne med det i ca. 12- 15 minutter til tanken var tom. Etter ca. 8 minutter ble det nok for varmt i motoren som igjen skapte støy til radioen. Resultatet ble mye glitcing og til slutt failsafe. Total havari! Throttle overføringen var intakt etter havariet så jeg mistenker servoen. Motoren var de eneste som det var verd å gjøre noe med. Den kom tilbake fra 3w med ny veiv,lagere,råde, forgasser etc. Den hadde gått varm med lagere som roterte som resultat. Electro Dynamics killswitchen lå i posen sin hjemme! Trenger ikke en sånn , eller?
      Den neste hendelsen var med Sukhoien. Samme motor og flyet er fra x-treme comp. Jeg hadde akurat fløyet fjorårets sportsman sekvens. Den ender høy og sakte. Jeg skulle lande etter denne og trakk av til tomgang på vei ned til medvindsleggen. En annen pilot kjørte gressklipperen så jeg hørte ikke motoren min. Jeg synes det var vanskelig å få av farten og ga på for å gå rundt, men ingen ting skjedde. Ingen throttle respons. Etter en lav og sakte landingsrunde med motoren litt over tomgang kuttet jeg motoren med killswitchen på finalen og landet normalt uten motor. Servo med karbonite drev. Servohorn stammen var røket tvers av inne i kassa like over drevet!
      Den siste var på NKM på Rena i år. I den andre konkuranse flighten i sportsman mistet jeg throttle respons på 2,5 m Raven. Jeg kuttet motoren (ZDZ80rv) med killswitchen og landet uten problemer. Spjeldet roterte på akslingen i forgasseren.
      Det er de hendelsene jeg har hatt. Jeg vil også nevne at killswitchen er god å ha på korte baner og på asfaltbaner hvis du ikke har lav nok tomgang noe som gjør at motoren trekker modellen videre( motor ikke helt innkjørt, ferdig innstilt etc). Bare å kutte motoren!
      Jeg har Electro Dynamics fiberoptisk killswitch i alle mine bensinmodeller og vil ikke fly en uten. Jeg har alldri hatt problemer med den og kjenner heller ikke noen som har hatt det.

      Mvh Molf Meum
      Last edited by Rolf Meum; 15-10-07, 13:28.

      Comment


      • #18
        Et meget enkelt alternativ til kill-switch er servo på choken. Det stopper også motoren umiddelbart. Denne blir også funksjonstestet hver gang du starter motoren.

        Mvh
        Tor Heine Bossum
        Last edited by Heine; 23-10-07, 13:59. Reason: sign.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Heine View Post
          Et meget enkelt alternativ til kill-switch er servo på choken. Det stopper også motoren umiddelbart. Denne blir også funksjonstestet hver gang du starter motoren.
          ...men da bør man vel i tillegg ha fjær på gass-spjeldet og en throttle-servo som løper lett slik at motoren også stopper ved evt. strømsvikt.

          mvh.
          Ole André

          Comment


          • #20
            Har brukt SMart-fly sin killswitch nå i snart 2 år og aldri hatt noe problem, det man må huske på med denne kill-switch er at den kutter motoren med en gang man får en liten glitch....noe som ikke alltid er like heldig ved type lav flyging f.eks..
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #21
              Da kan man vel kanskje diskutere hvorvidt det er positivt med en motorstopp ved en liten glitch, som man kanskje ikke hadde oppdaget engang, bortsett fra at motoren stopper da. Og da er det kjedelig om man ikke treffer stripa og må lande i skauen, eller som du sier, kutter i lav høyde, eks i hover. Jeg hat SmartFly sin switch liggende, men har ikke fått meg til å montere den ennå, nettopp pga at jeg har hørt om diverse tilfeldige motorstopp. Jeg fikk motorstopp pga defekt tenningsanlegg 2 uker etter Fagernes i år, og det kosta meg en modell. Men det er en helt annen diskusjon.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #22
                Vet ikke hvordan Smart-Fly sin fungerer. Men med Electrodynamics sin kill switch og PCM mottaker så vil den gå til hva man enn programerer av failsafe posisjon ved glitch. Dvs motoren stopper ikke om man ikke programmerer det da.

                Jeg setter alltid tomgang og lar motoren gå ved failsafe. Bremser modellen bedre slik. Motorkutt ved glitch er dermed umulig.

                mvh
                Ketil
                Last edited by Kato; 23-10-07, 21:25.

                Comment


                • #23
                  Det blir selvsagt akkurat det samme med Smart-Fly og PCM. Jeg kutter heller ikke motoren ved failsafe, men går ned til tomgang. Enig med deg Kato.

                  Tror flypilot refererte til PPM. Der kan man jo oppleve "glitch" og man har således ikke kontroll på hva killswitchen vil foreta seg.

                  Comment

                  Working...
                  X