Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ultimate 2,55 m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ultimate 2,55 m

    Hallo gutter

    Har anskaffet meg en Ultimate fra Elefun på 2,55 m.
    Lurte på om noen her har noen forslag ang servoer, batt og motor til kjerra?
    Vekt havner på ca 20 kg og jeg skal ha full 3D egenskaper på den.
    Regner med at det er en H9 modell eller at den er bygget etter samme tegninger og på samme fabrikk som H9 sine modeller. Ække så mange som har U på 2,55 m.

    Forslag??

    Svein Erik
    Svein Erik Riis
    Ikkje Noko Problem
    Sent from a Jeti DC 16

  • #2
    Hei Svein Erik.

    Litt artig at du kommer med denne forespørselen i disse dager, da akkurat dette emnet er heftig diskutert her på forumet. Siden ingen andre har skrevet noe ennå, drister jeg meg til med et par "råd".
    Denne Ultimaten har vel 2 servoer pr bal ror, og 4 balror. Så da ville jeg kanskje gått for 8 stk Hitec Digital HS-5645MG.
    Denne servoen er vel en erstatning for 5945MG, som visstnok har gått ut av produksjon.
    På 6/5,9 volt, skal denne trekke 12,1 kg, og det skulle vel holde med nesten 100 kg på bal rorene.
    Nå vet ikke jeg hvor brede rorene er, men uansett, jeg tror det skal gå fint.
    Videre kan du sikkert bruke enten 1 stk 5955TG pr høyde ror, eller 2 av de nevnt over.
    På sideroret ville jeg ha sendt en mail til Account Suspended, og bestillt en Seiko PS 050. Denne kan du mate med et 3 celler lipo av passende størrelse. Mer info finner du på linken.
    Batterier er et stort dilemma. Lipo eller Nimh/Nicd.
    Powerboxer flyter det av, bare å lese seg frem til en som egner seg til ditt bruk, og lommebok, men Smart Fly har en fin en, som har innebygget servomatching på alle kanaler.
    Regulator har jeg liten erfaring med. Killswitch oxo.
    Gleder meg til å se flyet ferdig, uansett hva du putter inni. Bare sørg for å ha den ferdig til Fagernes, så får vi se stasen der.

    Hva skal du trekke flyet rundt i lufta med da?
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #3
      Hei igjen

      5985MG erstatter 5945MG

      Morten

      Comment


      • #4
        Hei
        Kan dette vere ett bidrag.
        http://www.rcforumet.com/test_fly/ul...timate_arn.htm
        T-rex 450 V2
        X-Cell Gass
        Twister cp2
        JR 9X2
        E-Flite Ultimate FX 3D
        Yak 2,16
        CNC :Fers heimelagd i MDF ,Mach3 , Deskpoto, Solidworks

        Comment


        • #5
          Etter å ha lest den tråden, vil jeg tro at Hitec 5645 er et utmerket valg. Og rimlige er de også. Ser at en forhandler i Norge selger de for 495,- Så da er vel saken grei??
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #6
            ja og på ebay koster dem 280kr
            Lars Petter Nesse

            Votec 322 40% 3W170cs
            Extra 330 40% 3W212cs

            Comment


            • #7
              jeg bestilte mine på Ebay og det gikk veldig raskt og smertefritt tror det gikk på under en uke fra usa!
              T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
              Yak 54 m ASP65
              Depron vrak ;)
              masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

              "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

              -- Ronny --

              Comment


              • #8
                Som Morten poengterte;

                Det er IKKE 5645 som erstatter 5945. Det er 5985 som erstatter 5945. Dvs skal du bruke tilsvarende utstyr som i byggelinken må du bruke 5985 på balanseror.

                Har selv også prøvd 5645 og vil påstå de er for unøyaktige (sentreringsproblemer) og trege for et slikt fly. Men det er jo smak og behag.

                Comment


                • #9
                  Slenger meg på Ketil her, den erfaringen jeg har med 5645 er at det er en under middels dårlig servo, anbefaler ikke å bruke denne på dette store flyet....5985 derimot er en veldig god servo.
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by flypilot View Post
                    Slenger meg på Ketil her, den erfaringen jeg har med 5645 er at det er en under middels dårlig servo, anbefaler ikke å bruke denne på dette store flyet....5985 derimot er en veldig god servo.

                    Oki. Veldig greit å vite, tenkte kanskje å prøve denne servoen på min neste 2,6 meter, men da styrer jeg unna denne.
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • #11
                      Jeg hadde 5625 og 5645 i min H9 Ekstra 260 og må bare føye meg fint inn i rekkene når det gjelder akkurat 56 serien. Med strøm på servoen kunne jeg uten å ta i hardt dytte rorene opp og ned, servoene bare blei med på det....hmmm skeptisk... prøvde disse i heli også...håpløst...

                      59 serien er noe helt annet ja
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment


                      • #12
                        Servovalg Ultimate 46%

                        Grattis med nytt flyprosjekt!!!
                        Flyet du har kjøpt flyr som en våt drøm... Ser at diskusjonen går på servovalg til dette flyet. Jeg føyer meg til koret som sier at du ikke bør bruke HS5645 servoene. Min mening er at du til nød kan bruke disse på balanserorene dersom du holder deg langt unna 3D flyging.
                        Kjøp heller 8 stk. av HS5985 servoene som har bedre kraft, holdestyrke og en bedre sentring.
                        HS5955TG derimot gjør en bra jobb på høyderorene, men jeg anbefaler å forsterke kroppsidene rundt servoinnfestingen slik at du har en stabil og sterk base for disse servoene. Jeg bruker disse servoene på flere av mine fly og de er meget presise og har minimalt med slakk i girkasse.

                        Arnstein Jakobsen

                        Comment


                        • #13
                          Hei
                          Har du tatt et valg ang. motor og eksos til flyet ditt?

                          Comment


                          • #14
                            Ultimate 2,55m

                            Hei hei

                            Takker for alle svar jeg har fått på denne tråden. Det blir Hitec 5955TG på bal.ror og på h.ror. Kjøper de fra Troy Builts Models i USA. På sideror kommer jeg til å sette en Seiko PS 050 med egen 3cellers lipo. Motor regner jeg med blir en 3W 170 med canister og røyk.
                            Har nå strippet flyet for trekk og lakk, det var ikke helt i min smak. Fargeskjema og mønster kommer til å overaske de fleste her. Blir nok one of a kind
                            Skal ha kjerra klar til Fagernes neste år, med andre ord ett vinterproskjekt.
                            So long.
                            Svein Erik Riis
                            Ikkje Noko Problem
                            Sent from a Jeti DC 16

                            Comment


                            • #15
                              Hei

                              Har bynt å trekke flyet nå, blir kjempebra.
                              Åssen det ser ut, vil de som kommer på Fagernes showet få se.

                              So long
                              Svein Erik Riis
                              Ikkje Noko Problem
                              Sent from a Jeti DC 16

                              Comment

                              Working...
                              X