Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mye havari i IMAC i år ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hei
    Litt off topic, men jeg har laget en tråd på dette med senderantenne.
    Sjekk og vedlikehold av radioutstyr! - (MFN) ModellflyNytt.no
    Ser ikke ut som den har noen særlig interesse desverre.


    RS
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment


    • #17
      Kan ikke annet enn å sukke oppgitt, da jeg akkurat har kjøpt Li-ion batterier fra Fromeco, sammen med spenningsregulatorer. Hadde tenkt å ha dette i min SD extra 260 33% sammen med Hitec 5985, men nå vet jeg søren meg ikke om jeg tør..

      Utrolig flott med Weatronic da, som er til stor hjelp ved problemer som dette
      Geir


      3D plane - 1D brain

      Comment


      • #18
        JJ;

        Nei. Mener LiMn. Se How To Store Batteries

        Har prøvd å finne mere om kjemien i disse. Finner lite på nettet. Mulig dette er noe liknenede med a123 kjemien. Vet ikke. Egenskapene høres noenlunde liknende ut. Apogee selger også LiMn. Tror muligens Tadrian produserer cellene.

        mvh

        Comment


        • #19
          Kato:
          I toppen står det "High charge rates up to 10c" men på hver pakke står det "Charge Rate: 1AMP"..... Hva nå enn de mener. Ser ut som den innvendige "stay balance modulen" stopper på 1A. Var lite info synes jeg.
          Fant en .pdf fil ( How To Store Batteries ) som sier om Lithium Manganese at : "Temperature range over which the batteries may be charged is 32° F (0° C) to 113° F (45° C)." og "Charge rate not to exceed 400 mah or .4 of an amp"

          Nei, jeg mener nå at det er så enkelt at en kan kjøpe 4 eller 5 celler NiCd eller NiMh og lade med det en har jeg. Finnes massevis av billige pakker der ute (feks en sub-c bilpakke som man tar av en celle på) som er både sikre i alle temperaturer, klarer høy ladestrøm / utladestrøm (i alle temperaturer), er i utgangspunktet ikke tyngre enn andre pakker (inkl. regulator og tøffe brytere), man trenger bare en pakke, sikker gjennomtestet teknologi.
          Ok jeg vet jeg tråkker masse mennesker på tærne... Og ja, jeg har massevis av Lipo og A123 pakker som jeg bruker jevnlig, men ikke til mottagerpakker.
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

          Comment


          • #20
            Ser diskusjon dreier seg mest om batterier. Er det ingen som ser at problemet kan ligge i servoene og det utømmelige behovet de etterhvert har for å få nok strøm? Er det ingen som har testet ampere-trekket på forsjellige servoer?
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #21
              Litt av cluet du nevner der ja

              Jepp, det var noen tråder her med litt forskjellige data. Men det kommer veldig ann på bla. hvor store ror man har, brukt utslag og hvor tregt de går.
              Som en veldig generell regel kan man ta antall kilo en servo trekker og dele på 4, så får du ca. ampere ved maks kraft.
              I min 2meter går det rundt 5A på maks i lufta og over 8A på bakken ved full rorbruk (3D fly). Selv synes jeg man bør ha mulighet for å trekke gjennom systemet det man kan oppnå hvis man bruker den kraften som er tilgjengelig (da snakker vi batteri, kabler, bryter, event. regulator, kontakter).
              Så om jeg har feks. 40kg servokraft tilgjengelig bør alle komponentene fra batteri til fordeling servoer takle 10A
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment


              • #22
                En idè det. Noen burde belaste diverse moderne servoer med 5,7,og 10 kilos last og måle strømspikene ved rorbruk.
                Er det slik at en 5995 bruker mer strøm enn en 5645 på å flytte ei last på f.eks 5 kilo? Burde ikke være det, men kanskje man kan bli overrasket?

                Man får en del spenningsfall (mye gjerne) i kablene til servoene. Man burde gjort ei måling som viser hvor mye spenningen over servoen endrer seg ved en viss last og kabel-lengde. Kabel-kvadrat og evt kontakter underveis har selvsagt også mye betydning, osv osv.

                Som jeg selv har nevnt noen ganger ble det dessverre de dårligste kontaktene av alle som vant "format-krigen"... så i dag er det meste basert på de dårlige UNI-kontaktene. Jo har mange ganger sagt at dem strengt tatt er speccet til 3A. 3A er ikke mye i en stor modell.
                Hvor mange kjenner hva RX-produsentene anser som max strømtrekk gjennom mottakeren? Jeg vet MPX sier 4A konstant og 16A i korte perioder for de "ordentlige" sakene. (Ordentlige betyr normale fullrange saker).

                Er det slik at når servoer av den programmèrbare typen får for lav spenning går dem i failsafe uten at brukeren har spesifikt programmert det? Og går dem i "hard mode" eller "soft mode" da? Høres ut som der er for mange programmeringsmuligheter og sikkerhets-innstillinger som i praksis kan være en årsak til havari, eller tar jeg feil?
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #23
                  Batteri til Ultimate 2,55 m.

                  Hei JJ

                  Jeg skal sette sammen en Ultimate på 2,55 m og ca 20 kg.
                  Skal bruke til sammen 10 Hitec 5559TG servoer på bal.ror og h.ror
                  pluss en mindre en på throttle. På sideroret kommer det en Seiko PS 050.
                  Den skal fores med en egen pakke. Til opplysning kan jeg si at Seikoen drar
                  1814 oz/in @ 12v, se link, Error 404 - Not Found.
                  Har da ett spm, hvilke strømforsyning ville du ha brukt på dette flyet???

                  Mvh
                  Svein Erik
                  Svein Erik Riis
                  Ikkje Noko Problem
                  Sent from a Jeti DC 16

                  Comment


                  • #24
                    Litt franskt for å si det mildt, men det har blitt testet mye servoer i programmet dere kan laste ned på denne siden:
                    http://www.teaser.fr/~osegouin/aeromode/servos.phtml

                    Svein Erik:
                    Jeg kjenner ikke disse servoene nok, da må jeg surfe for å finne mer data....
                    Men uansett ville en 5 cellers sub-C fra feks Sanyo kunne drive alle dine 10 5559Tg og siden en av brukerne på websiden til "seiko" bruker 6,2v på sin 42% ville jeg ha koblet denne også inn. Dessverre har ikke "seiko" målt strømtrekk på maks og det er litt synd (og veldig data som er utelatt når man skryter av kraft)
                    Jeg ville ha samlet alle + og - og laget en felles kabel til mottagerbatteriet med gode 4mm gullplugger og brukt dette som bryter og ladekontakt. Dermed går strømmen direkte fra batteri til servoer. Jeg ville også ha tatt vekk alle UNI-kontakter og erstattet de med andre bedre "kniv-plugger" for de delene på flyet som skal demonteres. Inn i mottageren bruker du selvfølgelig UNI-kontakter, da det her ikke vil gå noe strøm.
                    Om du fremdeles er usikker bruker du 2stk 5 cellers sub-c pakker i paralell (lades hver for seg, men brukes i paralell)
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by joo View Post
                      En idè det. Noen burde belaste diverse moderne servoer med 5,7,og 10 kilos last og måle strømspikene ved rorbruk.
                      Er det slik at en 5995 bruker mer strøm enn en 5645 på å flytte ei last på f.eks 5 kilo? Burde ikke være det, men kanskje man kan bli overrasket?

                      Man får en del spenningsfall (mye gjerne) i kablene til servoene. Man burde gjort ei måling som viser hvor mye spenningen over servoen endrer seg ved en viss last og kabel-lengde. Kabel-kvadrat og evt kontakter underveis har selvsagt også mye betydning, osv osv.

                      Som jeg selv har nevnt noen ganger ble det dessverre de dårligste kontaktene av alle som vant "format-krigen"... så i dag er det meste basert på de dårlige UNI-kontaktene. Jo har mange ganger sagt at dem strengt tatt er speccet til 3A. 3A er ikke mye i en stor modell.
                      Hvor mange kjenner hva RX-produsentene anser som max strømtrekk gjennom mottakeren? Jeg vet MPX sier 4A konstant og 16A i korte perioder for de "ordentlige" sakene. (Ordentlige betyr normale fullrange saker).

                      Er det slik at når servoer av den programmèrbare typen får for lav spenning går dem i failsafe uten at brukeren har spesifikt programmert det? Og går dem i "hard mode" eller "soft mode" da? Høres ut som der er for mange programmeringsmuligheter og sikkerhets-innstillinger som i praksis kan være en årsak til havari, eller tar jeg feil?
                      Jepp, godt poeng Joo.
                      UNI er maks 1A kontinuerlig og 3A i peak og da snakker vi de med gode kontaktplater innvendig.
                      Gode og riktig dimensjonerte kabler til servoene er ett must og de aller fleste fly i litt større format jeg har tittet på har latterlig tynne kabler som sikkert gjør at spenningen går under de nevnte verdier bare pga spenningstap i kablene.
                      Jo Grini
                      http://vimeo.com/jojoen
                      http://www.youtube.com/jojoenno
                      http://www.jojoen.no/

                      Comment


                      • #26
                        Trenden går mot at servoer skal være både raske og sterke. Mekanisk sett løses det med kraftigere motor og en raskere gearing, noe som selvfølgelig medfører ett høyt strømtrekk. Tidligere så kom de beste servoene til de mest kjente produsentene i to utgaver, en rask men svak og en sterk men treg. Begge utgavene med samme motor.

                        Min lille paranoide teori er at: for å få markedsandeler i dag så produseres det servoer som både er sterkere OG raskere enn alt annet. De minste produsentene/leverandørene (nevner ingen navn....) skal ta markedsandeler og utvikler derfor servoer som er både raskere og sterkere enn det som er fornuftig. De vet jo så alt for godt at aller aller fleste brukerene aldri er i nærheten av å nærme seg de grensene der det høye strømtrekket kan bli ett problem....
                        Tom Erik Smedal
                        www.artistic3D.net
                        www.photopia.no

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Tom Erik View Post
                          Trenden går mot at servoer skal være både raske og sterke. Mekanisk sett løses det med kraftigere motor og en raskere gearing, noe som selvfølgelig medfører ett høyt strømtrekk. Tidligere så kom de beste servoene til de mest kjente produsentene i to utgaver, en rask men svak og en sterk men treg. Begge utgavene med samme motor.

                          Min lille paranoide teori er at: for å få markedsandeler i dag så produseres det servoer som både er sterkere OG raskere enn alt annet. De minste produsentene/leverandørene (nevner ingen navn....) skal ta markedsandeler og utvikler derfor servoer som er både raskere og sterkere enn det som er fornuftig. De vet jo så alt for godt at aller aller fleste brukerene aldri er i nærheten av å nærme seg de grensene der det høye strømtrekket kan bli ett problem....
                          Det er vel litt at det noen sliter med nå? At strømtrekket er blitt større enn systemet takler (det komplette leveringsnettet fra batteri til servo). Vi har jo en vanvittig mengde STORE modeller her i Norge og det er ikke sikkert at alle vet hva de bygger, men kjøper seg til det som kanskje er bra ved å høre på hva leverandøren tror trengs.
                          Ett eksempel er å jobbe som elektrikker å legge en kabel gjennom huset. Det er ikke en type kabel fordi sikringen er 16A, men en kabel dimensjonert i forhold til lengde av kabel... da hjelper det ikke at en 2,5kvadrat takler fint 16A i seg selv.
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

                          Comment


                          • #28
                            da er vi vel inne på strømføringsevne; for 1,0mm2 er 6A og for 1,5mm2 er 14,5A kansje det er på tide å rekne litt på den og siden servoledninger blir lengre og lengre.Når man først er inne på strømtrekk,kan man ta en dc strømtang utfra tx batteri å få en nøyaktig strømåling?
                            Lars Petter Nesse

                            Votec 322 40% 3W170cs
                            Extra 330 40% 3W212cs

                            Comment


                            • #29
                              Strømtang: Ja, det kan du gjøre.
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

                              Comment


                              • #30
                                PS en mangeleder har bedre strømføringsevne enn en enleder...
                                Jo Grini
                                http://vimeo.com/jojoen
                                http://www.youtube.com/jojoenno
                                http://www.jojoen.no/

                                Comment

                                Working...
                                X