Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansevekt i spinner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansevekt i spinner.

    Ser ut som jeg må ha ca 700 gram ekstra vekt i nesa på min Fly-Fan Extra 330 S.
    Nå lurer jeg på om jeg kan dreie meg en form for svinghjul/vekt av stål som kan plaseres
    på motorakselen foran propellen, inne i spinneren, det er god plass der inne. Jeg får vekta så langt fram som mulig, samtidig som den ikke behøver å bli tyngre enn strengt tatt nødvendig.
    Vil gjerne høre hva andre mener om denne løsningen, og hvilke konsekvenser det vil føre med seg.

  • #2
    Originally posted by Razzle View Post
    Ser ut som jeg må ha ca 700 gram ekstra vekt i nesa på min Fly-Fan Extra 330 S.
    Nå lurer jeg på om jeg kan dreie meg en form for svinghjul/vekt av stål som kan plaseres
    på motorakselen foran propellen, inne i spinneren, det er god plass der inne. Jeg får vekta så langt fram som mulig, samtidig som den ikke behøver å bli tyngre enn strengt tatt nødvendig.
    Vil gjerne høre hva andre mener om denne løsningen, og hvilke konsekvenser det vil føre med seg.
    Nei og atter nei...Ingen vekt i / på et allerede belastet element. Husk at motoren,
    enten den er elektrisk eller fuel / bensindrevet allerede skal overvinne sin egen og flyets vekt. Monterer du vekt i spinner reduserer du ikke bare motorkrafta men, du står også
    i fare for og ruinere lommeboka for et ødelagt drivverk! Til nød kan du plassere vekt i
    cowling om den finnes. Ellers blir det forrest mot motorspant i skroget. Blyhagl og
    hvitlim gir den beste løsningen.

    Mvh Einar - "smarte" løsninger er ikke altid lurt..

    Comment


    • #3
      Da jeg balanserte min 40% Votec for noen år siden, måtte jeg inn med 1650gram bly, for å få den i balanse. Helt vanvittig. Jeg kjøpte blyremser hos dekkomleggeren i bygda, og limte de inn i cowlingen. Den ble totalt dekket av bly. Men etterhvert som jeg ble kjent med flyet, røsket jeg ut 2 og 2 strimler, og til slutt var det ikke ett eneste gram igjen, og flyet fløy perfekt.
      Jeg anbefaler deg å feste blyet i cowlingen, husk at det er litt vibrasjon der, men fest det på enn slik måte at det er enkelt å fjerne. Fly Fan Extraen er rimlig lik 3w Extraen, og i min Extra har jeg ingen bly i nesa, og balansepunktet er 1.8 cm bak det anbefalte. Det tror jeg går fint. Min skal balansere 130mm bak forkant, målt ved vingetuppen.
      Hvor skal din balansere?
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #4
        Har samme erfaring med min 25% YAK 54.

        Satte cowlingen med nesa ned på bordet og fyllte "vulsen" med epoxy. La deretter i "semsket bly" les søkke fra sportsforretningen. (Bly er plutselig ikke miljøvennlig) Fordelen er at fiskesøkke er ferdig veid.

        Jeg måtte også plukke ut det meste av vekten etter testflyging, CG var altfor langt fram iht tegningene.
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment


        • #5
          Originally posted by Eagle View Post
          Da jeg balanserte min 40% Votec for noen år siden, måtte jeg inn med 1650gram bly, for å få den i balanse. Helt vanvittig. Jeg kjøpte blyremser hos dekkomleggeren i bygda, og limte de inn i cowlingen. Den ble totalt dekket av bly. Men etterhvert som jeg ble kjent med flyet, røsket jeg ut 2 og 2 strimler, og til slutt var det ikke ett eneste gram igjen, og flyet fløy perfekt.
          Jeg anbefaler deg å feste blyet i cowlingen, husk at det er litt vibrasjon der, men fest det på enn slik måte at det er enkelt å fjerne. Fly Fan Extraen er rimlig lik 3w Extraen, og i min Extra har jeg ingen bly i nesa, og balansepunktet er 1.8 cm bak det anbefalte. Det tror jeg går fint. Min skal balansere 130mm bak forkant, målt ved vingetuppen.
          Hvor skal din balansere?
          Hei Knut Erik.
          Takk for svar. CG på Extraen skal ligge i senter av vingerøret for Showpilot, i forkant av røret for Cometition pilot og 20mm foran vingerøret for Standard pilot.
          Da vil det vel si at for meg, som ikke er standardpilot en gang, må det ligge omtrent i forkant av vingen he he.
          Får vel finne meg noe bly og lesse på.

          Comment

          Working...
          X