Unconfigured Ad

Collapse

Protech fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • askare
    • May 2002
    • 82

Protech fly

Har lenge gått å tenkt på å bytte ut min 13-14 år gamle Safir som er utstyrt med en OS 61 Hanno.
    Har sett litt på Flair Svallow, men jeg syntes den så litt liten ut. Har tenkt meg en model med ca 180 vingespenn.
    Har sett litt på Protech sine modeller, men jeg har ikke funnet noen tester eller lignende på nettet. Er det noen som har erfaringer med disse flyene.
    Tenker spesielt på GS600, Katana S180 og Giles 202.
    Vil gjerne høre om hvilken motor som er brukt på disse. Tenkte lenge på å sette inn en OS 160, men ble litt betenksom når jeg hørte om forbruket på en 160. Nesten en liter på 10 min aktiv flyging! En OS 140 syns jeg blir litt vel dyr, så da spørs det om det går med en OS 108 eller motor av et annet merke i 120 størrelse.
    På forhånd takk for tilbakemeldinger.
    askare
  • Jon Wold
    • Sep 2002
    • 949

RC Universe har laget review av GS600:
    http://www.rcuniverse.com/reviews.ph...ew&reviewid=19

Jeg har et RCM&E fra mai eller april hvor de har testet den også, der brukte de OS Gemini twin med godt resultat. Jeg har siklet på denne selv, prisen er rasende billig for et så stort ferdig-fly. Jeg ville ha satt inn OS 140 RX eller 160 FX dersom lommeboka tillot det, men Super Tigre G-23 er et mer realistisk alternativ. Dessverre er dette kun en drøm for meg, da jeg ikke har bil til å frakte det

Du finner en test av ST G23 i AMI, juninummeret: http://www.modelactivitypress.com/amifs-bimain.php Den drar APC 18x10 på 8000 rpm hvis jeg ikke husker feil, og det må da kunne dra 4,5 kilo Staudacher!

Jeg tror alle flyene fra Protech i denne klassen veier under 5 kilo, så de er lovlige i F3A men de er tett oppunder så sjekk motoren's vekt før du bestemmer deg. Og hvis du handler, så legg ut bilder! :P
    MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• askare
      • May 2002
      • 82

Takk for svar og linker, blir jo nesten litt mer usikker dess mer en leser om flyene. Men holder nå på å titter litt på Protech sin Nemesis 90. Den kan vel la seg fly Nordic-programmet, med en OS 108 i nesen. Ble litt skremt over forbruk av fuel på OS 160, så jeg synes det blir litt for høye driftskostnader.
      Rapport kommer når jeg har bestemt meg for fly og motor.
      Med litt usikkerhet i jobbmarkedet, gjør at jeg er litt avventende med kjøp av modell og motor, så det kan dryge litt før jeg bestemmer meg.

askare

Comment

• Jon Wold
        • Sep 2002
        • 949

Dæven, den har jeg ikke sett før!!

Fant et bilde på nettet, http://www.geocities.com/galaxia-il/protech.htm

Har du sett den i Norge? Hvor? Hvor mye koster den?
        En sånn skulle jeg nesten hatt!

En 108 er kanskje en litt slapp motor? Da vil jeg vel tro at en Saito 100 er vel så bra? Også slippe du styre med pipe...
        MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• askare
          • May 2002
          • 82

Jeg fant den på webshopen til Morten Loftet

Det står oppgitt vekt til ca 3800gr, så tror nok en 108 vil gjøre biffen. Men jeg skal høre med de "gamle" gutta i klubben, for noen av de brukte 108 tidligere. 108'en er jo oppgitt til 3 hk. Men teori og praksis er jo som kjent to forskjellige ting.
          Prisen for modellen er 2750kr.

Det er akkurat dette med pipe jeg tenker på. Syns det blir litt dyrt når en må kjøpe pipe.

askare

Comment

• oisf3a
            • Jul 2003
            • 39

Hei

Forstår ikke helt problemet med høyt forbruk på OS 160 FX. Benytter denne motoren med pumpe og pipe i en 2 m F3A modell.
            Forbruket mitt er på ca 0.5l for å komme gjennom F3A-programmet
            2 ganger dvs ca 17 minutter. Dette er et kraftkrevende program og krever vel det vi kan kalle aktiv flyging ?? 160 FX bruker mindre fuel enn 140Rx etter min erfaring (har begge)

Forbruket stiger selvsagt om en flyr på
            full gass hele tiden, men en slik flystil er vel ikke noe å trakte etter ..?
            Motoren er meget smooth og grei. Kompresjonen bør imidlertid senkes noe ved legge inn en ekstra toppakning hvis du bruker mer en 10% nitro.
            hilsen

ois

Comment

• askare
              • May 2002
              • 82

Det er godt mulig at forbruket på en OS 160 ikke er så ille som jeg skrev tidligere, men det er tall som jeg fikk oppgitt av en som skulle selge sin 160 motor. Siden jeg ikke kjenner mannen og ikke vet hvordan han flyr, så er det godt mulig at tallene ikke stemmer. Mulig at han har flydd med veldig rik motor.

askare

Comment

• Lofoten Airlines
                • Apr 2003
                • 50

Sjekk også synergy 90 3D fra ZN-Line, http://www.znline.com/produits.php?l...ata=1028892190
                kan bestilles hos. sveis og maskinteknikk på Sortland

Rebelove Acro

kan kjøpes for 3200 kr hos http://www.mamut.com/bekkumhobby

Jeg har selv kjøpt en spigas 90 og skal øve på nordic programmet til neste år.

Har noen prøvd U-can-do 3D. det ligger en på cirrus med en ny os91fx, 5 digiservoer og flyet ubrukt til 5000 kr. er det dyrt ?
                Espen Mortensen
                Spigas 90(Ola Fremming)
                Psykopat XL (Jack Farstad)
                Super Diablotin( JR)
                Edge 540 3d
                Lieraider
                Tragi 702

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Hei oisf3a: hva slags pumpe bruker du på 160?? Og hvor skaffet du den? Håper det blir Onyx med 160 neste år
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• oisf3a
                    • Jul 2003
                    • 39

Hei

Standard Perry pumpe med trykkuttak fra baklokket. Borret et av skrue
                    hullene i blokka helt inn til veivhuset og skiftet ut bolten med en med hull i. Fungerer problemfritt. Kjøpte pumpa hos Justengines i England.
                    hilsen

ois

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

takk for svar oisf3a Blir det Onyx må tanken langt bak. Skal finne justengines jeg....

Comment

• affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5877

Denne pumpa fra perry får du tak i hos www.nortrading.no , søk på perry eller bruk min link

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Takk for hjelpen affa også)
                          Blir vel pumpe i min Calypso også!

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Det ble Onyx.....

Comment

• aerobatic.alex
                              • Jul 2003
                              • 20

Mintor...

Har kjørt noen tanker med en 3M Mintor 140... Dette er godmotor! se www.mintor3m.it

De anbefaler å kjøre på 2 stk OS A5-plugger, men dette fungerte ikke. Byttet ut den bakerste med en OS #F, og alle problemer var som blåst vekk... Utrolig gøy!

-Alexander

Comment

Working...