Unconfigured Ad

Collapse

er denne imac legal?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ChristianAustenå
    • Feb 2006
    • 257

er denne imac legal?

har en flair sukhoi... 175 vingespenn... og lengde 165.
    har sett at china modell ett eller annet har de nå. flair har vel gitt opp ser det ut til.

men vet noen om denne tidligere flair modellen er imac legal eller?
    jeg har ikke sukhoi-ens fullskale mål, så jeg aner ikke hva jeg skal måle for å finne det ut selv..

er rød, hvit og grå...står waec99 på siden.

håper noen klarer å skjønne hvilken modell jeg mener...
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Fullsize Su31 har målene: Vingespenn: 823cm, lengde: 692cm.
    IMAC-reglene sier noe slik som at man kan strekke kroppen 10% og minske bredden på kroppen med 20% ut fra målene på originalen. Skalaen settes altså ut fra vingespennet. Modellen har vingespenn på: 174cm, altså blir 823/174= skala 1:4,73. Lengden skulla da ha vært 145,3cm lang, men Flair Sukhoi`n er 165cm. Da er den strekt over 12%, men jeg tviler på at du blir nektet adgang av den grunn

Du kan jo uansett fly Basic-klassen med den. Der har man ingen regler for skala-likhet. Flair Sukhoi`n ser slik ut:
    Attached Files
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Er det ikke 10% på alle mål? Regner med at dette også gjelder bredde på kroppen, eller?

ref Rolf Meum:
      Originally posted by Rolf Meum
      Jeg snakket lenge med Fred Johnson frdag kveld.Han er visepresident i IMAC USA og sjef for regelverket og bedømningskriterier.
      10% regelen er som følger. Vingespennet definerer skalaen. Alle andre mål må være innenfor 10% av den skalaen. Av det følger at kroppen kan være 10% lengere eller kortere, vingen kan flyttes 10% opp eller ned, frem eller tilbake, haleflatene kan variere 10% i størrelse og plassering, kroppen kan være 10% høyere,lavere, bredere, smalere og så videre.
      Jeg har som sagt spesifikt spurt om C-arf 2x2 Extra. Den er "disqualified" eller ikke godkjent for IMAC . 2,3 og 2,6m C-arf er godkjente. mvh Rolf Meum
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Dette var noe av det jeg fant av info:
        "IMAC's rules regarding scale state that the plane's "percent of scale" is determined by its wingspan. Once the percent of scale is known, you can stretch the fuse up to 10 percent and reduce the width as much as 20 percent from scale; this makes legal nearly every Ultimate and Extra kit sold at the hobby shop."

Men, om dette er 100% korrekt må det være andre her på forumet som kan svare bedre på!
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

klippet til esmel er vel sakset fra siste side i denne tråden http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=12305 og der kommer det vel ganske tydelig frem hvordan skalaen defineres.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• OAK
            • Jul 2002
            • 863

Originally posted by Tom Erik
            Dette var noe av det jeg fant av info:
            "IMAC's rules regarding scale state that the plane's "percent of scale" is determined by its wingspan. Once the percent of scale is known, you can stretch the fuse up to 10 percent and reduce the width as much as 20 percent from scale; this makes legal nearly every Ultimate and Extra kit sold at the hobby shop."

Men, om dette er 100% korrekt må det være andre her på forumet som kan svare bedre på!
            Hvor fant du denne infoen? Neppe på de offisielle IMAC-sidene. Dette stemmer hvertfall ikke overens med det som står i de offisielle reglene. Der er det maksimum 10% avvik som nevnt i tidligere poster.

mvh.
            Ole André

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

Fant den på Model Airplane News sine hjemmesider. 10% på alle mål høres mer fornuftig ut. Kan være at artikkelen er gammel?
              Svaret til "Christian-trådstarter" er uansett at flyet er litt for lang i kroppen til å være IMAC-Legal.
              Last edited by Tom Erik; 28-08-06, 08:04.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• Rolf Meum
                • Dec 2005
                • 83

IMAC sine regler finner dere på www.mini-iac.com Klikk inn på rules.
                Viser til inlegg i dette forumet som forklarer tolkingen, samt Melbye's sitat av dette. Hvor man får 20% fra hvet jeg ikke, men det står ikke i IMAC rules.
                mvh Rolf Meum

Comment

Working...