Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seagull Edge 540 60 size

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seagull Edge 540 60 size

    Er det noen som har erfaring med Seagull Edge 540, 60 size ?
    Har lyst på denne som min første akrokjerre. Trenger hjelp til valg av motor og propell. Skal brukes til rolig akroflyging, hovring osv. Tenkte på Rossi 60 2T 3,5 HK eller YS 110 4T. Hvilken av disse bør jeg bruke ?
    Og hvilken propell bør jeg ha på de respektive motorene for å få flyet til å hovre ? Og til slutt: er dette flyet et bra valg som inngangsport til denne klassen ?
    Erling Svegre
    Vangsvik
    Senja Modellflyklubb

    ____________________________________
    Futaba 9C super
    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
    Mustang P-51 - OS 25FX
    SIG Ninja
    Blue Phoenix
    ArtHobby Colibri-V
    Reichard Grob G103C Twin Acro III

  • #2
    Hei...
    Kan gi noen tips ang motor....
    Rossi er en motor jeg ikke vil velge på et fly som skal hovre, da jeg ser på en rossi som en racing motor. Det gjelder å ha en motor som er sterk i mellomregisteret. Ys er nok et mye bedre valg, pga det er en 4 takter og har høy effekt i forhold til størrelse. Propell er litt vanskelig å si, men det gjelder å ha en stor propell med liten pitch, kansje noe rundt 16x4w (w= wideblade). Må gjerne prøve litt forskjellige propeller.
    Når det gjelder hovring/3D er det stort sett 4 taktere som gjelder, har selv en Irvine53(2takt, men oppfører seg mere som en 4 takter pga porting osv....) på en flip 3D, en skal byttes ut med en ys63 eller saito72.
    Kjenner ikke til seagull sin 540, men en kompis hadde Edge 540 i annet merke og størrelse(195-200cm) Helt greit fly !
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Er man opptatt av hovring, så er det stabilt turtall på stor propell med liten stigning som gjelder (jmfr rotorblad på heli). Ofte er høyt turtall stabilere (prosentvis) enn lavt turtall. Dvs hvis du har en turtallsvariasjon på +/- 100 rpm så merkes det mer hvis propellen går med f.eks. 9000 rpm eller om den går med 15000 rpm. Men det går en øvre grense da store propeller har lett for å bryte lydmuren i tuppene hvis turtallet blir for høyt. F.eks en 12 " propeller som nærmer seg 20000 rpm vil bryte lydmuren og da egner den seg ikke til å hovre med. Grunnen til at 4 taktere gjerne velges til hovring er at de fleste opplever de som stabilere og mer til å stole på enn 2 taktere. Men nesten alle helikopter er utstyrte med turtallsvillige 2 taktere (rotoren er nedgiret) noe som støtter oppfatningen at høyt turtall gir stabilitet.

      Comment


      • #4
        Re: Seagull Edge 540 60 size

        Originally posted by r-ling
        Og til slutt: er dette flyet et bra valg som inngangsport til denne klassen ?
        Vel, jeg ville nok satset på noe litt billigere. Ikke bra dersom man er alt for redd for flyet, da er sjansen stor for at man ender opp med å fly sirkler høyt oppe.

        mvh
        Kjartan
        mvh Kjartan

        Comment

        Working...
        X