Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yak 73"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Yak 73"

    Da er yak'n bestillt. Den kommer fra Just a moment.... 185cm vingespenn, ca 5kg og en Saito 180... Putter i noen futaba 9252.. Holder de tro?

    Tror det blir en fin kjerre til litt acro på stripa.
    Yngve Sekkenes

    http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

  • #2
    Gratulerer,nytt fly igjen?.....gleder meg til å se og høre den på knappen - så kjapt igjennom manualen, og mener det er en servo per ror. Da vil 9252 være nok på balanse- og høyderor, men jeg er litt usikker på om det holder til sideroret. Manualen så ut til å være god - hardwarepakken likeså.
    Så til det store spørsmålet - hvor mange lapper kommer den på hjem til deg ?
    Last edited by Laserboy; 25-11-06, 06:28.
    Lars Petter Eriksen

    "the essensials are invicible to the eyes"
    Saint-Exupéry

    Comment


    • #3
      9252 går fint på bal og høyde. Den vil nok også funke på side, men jeg vil nok anbefale en 9155 eller 9153.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Ja, har tenkt på om jeg må ha litt mer futt i sideroret.. Blir nok en litt vassere servo der.

        Ang. lyden så tror jeg det blir en grom-lyd. Tanken skal stå i CG så jeg lurer litt på pumpe. Formeninger om det? 4-takter'ne suger jo bra med fuel...

        Kostnaden vet jeg ikke ennå siden jeg ikke har fått det hjem. men motoren fikk jeg for 380$ og flyet for 500$ inkl. frakt. så blir det vel litt moms på det hele...
        Yngve Sekkenes

        http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

        Comment


        • #5
          hva pris fikk du den for?jeg fikk kjempepris på min 102" betalte 1150$ levert på døra og da fikk jeg hardware pakka gratis..
          Last edited by lpriis; 25-11-06, 10:21.
          Lars Petter Nesse

          Votec 322 40% 3W170cs
          Extra 330 40% 3W212cs

          Comment


          • #6
            Motoren er nå kommet. Den var stor gitt. Setter den i benk mens jeg venter på flyet.. Greit og ha motoren innkjørt før jomfrutur...
            Yngve Sekkenes

            http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

            Comment


            • #7
              Pumper kan bli et problem, regn med å justere litt.
              Mange bruker Perry-pumper, men jeg tviler på at de klarer å levere nok mengde til din motor. Ta en titt på Cline-pumpen: ADSCHEAPER.COM - Best online advertising, affordable internet advertising!
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                PerryPumpe

                Hvi man setter på ett Tstykke på veivhusluftenippelen, samt en restriktor på
                luftinga, går det fint med Perrypumpe. Bruker det på Webra 180, og det er en
                tørst krabat. Ville nok klare enda større motor.

                Karl H.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment


                • #9
                  Noen som sa jeg ikke trenger pumpe. selv om tanken står i cg.. Noen som er enig?
                  Yngve Sekkenes

                  http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                  Comment


                  • #10
                    Perrypumpe kan du jo montere etter å ha prøvd motoren vertikalt med tanken
                    så langt under under som i flyet, så ser du om det går med trykktank. Du må
                    bare justere så den ikke går mager i vertikal, som kan resultere i at den går
                    litt fet i horisontal, og ennda fetere i stup.
                    Pumpe er imidlertid den beste løsningen, da motoren får samme mengde
                    fuel (eller trykk) uansett. Det er bare å justere i horisontal posisjon.

                    Karl H.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

                    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                    Comment


                    • #11
                      Den cline-pumpen ser ganske genial ut. Har du testet den Joo? eller noen andre som har? Fant ikke noe review på den...
                      Yngve Sekkenes

                      http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                      Comment


                      • #12
                        Cline

                        Cline er ikke en pumpe, men er regulator. Er utmerket til bruk sammen med
                        Perry pumpe. Da slipper man justering av pumpen. Er faktisk det beste du
                        kan installere, men koster litt mer.

                        Karl H.
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment


                        • #13
                          Det ser jo ut som man ikke trenger pumpe da. En enveis ventil holder trykket i tanken oppe. Kikka litt rundt, og Iron Bay har også en. Den var billigere også..
                          Yngve Sekkenes

                          http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                          Comment


                          • #14
                            Hvis trykket fra exhaust er innenfor det området som regulatoren arbeider på,
                            så skal det gå. Det er bare en ting å gjøre, måle trykket på full gass og på
                            tomgang. Kanskje kan det være en ide å montere en tilbakeslagsventil på trykkslangen. Clineregulatoren virker på samme måten som flottøren i en vanlig
                            forgassermotor. Walboroforgasserene som brukes på bensinmotorer i fly, har
                            også en regulator istedenfor flottør.
                            Jeg vet ikke hvorfor det er en viss motstand mot Perrypumper, for etter min mening og erfaring, er Perry det beste alternativet.

                            Karl H.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

                            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                            Comment


                            • #15
                              Er ikke imot perry-pumpe men hvis det kan holde med en regulator, så er jo det veldig greit. (mindre "mikk-makk" ombord).

                              Det får bli en runde i benk for og teste med regulator. Og tanken montert under motoren med den samme avstand som det vil bli i flyet. Blir vanskelig og beregne g-kreftene da...
                              Yngve Sekkenes

                              http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                              Comment

                              Working...
                              X