Announcement

Collapse
No announcement yet.

Comp Arf 2,6 Prototype

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Comp Arf 2,6 Prototype

    Da har jeg fått ferdig min nye Extra. Dette er min andre Extra av denne typen, og jeg har gjort noen forandringer som forhåpentligvis vil reflekteres i lavere vekt og bedre flyegenskaper. Jeg bygget ikke min første modell selv, men synes den fløy veldig bra, selv om vekta var noe høy på den. Vekt på min nye er på 11,4 kg komplett med alt, uten bensin. Motor er den vanlige 3W 106ccm, servoer Hitec 5945 på alle ror. Smart Fly Powerexpander Pro, med 2 stk Smart Fly Equalizer II til balanseror. På siderorservoene har jeg en Futaba MSA-10 Multiservo Syncronizer. Batteri er GP 2700mah Nimh AA 6 volt x2 og samme for tenning x1. En batteripakke veier 124 gram, dette er betydlig lettere en Sub C cellene jeg tidligere har brukt. Til sammenligning veier en 2400 Sanyo Nicad 6 voltpakke 347 gram. Kan selvfølgelig ikke måle mine batterier opp mot Fromeco 4800 som veier 187 gram, men jeg er ikke langt unna. Liker ikke helt tanken på Lipo/ Liion på mottakersiden i fly. Har en Yak fra Fagernes friskt i minnet. 3W røykpumpe og 5 dl oljetank. Bensintank 7,5 dl. Fargeskjemaet er jeg veldig fornøyd med, heter Prototype Scheme, og har ikke sett noen andre som har det. Er faktisk dyrere enn de andre skjemaene av en eller annen grunn. Litt mer omfattende å lakke kanskje. Jomfrutur i morgen, om været holder seg, er ikke kresen på vind, men regn kan jeg styre min begeistring for. Foreløbig propell er 3W 28x10 Wood. Sikkert ikke en populær propell i IMAC sammenheng, men på stripa min er den lov. Tror dessuten at man skal ha en ganske liten propell for å komme over Imac sine bestemmlser ang dB. Skal legge ut en filmsnutt etterhvert, så får vi se hvordan dette funker. I løpet av januar blir det vel å begynne på Xtreme Comp sin nye Extra 260 på 3,1 meter. Det blir spennende. God helg.
    Attached Files
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Da er jomfruturen historie. Alt fungerte perfekt, bortsett fra motor, som stoppet etter 5 min, med påfølgende "nød" landing. Helt ukritisk, bortsett fra at jeg antakelig har knekt tommeln min Hadde litt stor fart d flyet landet, og bestemte meg for å stoppe det med hånden, så det ikke skulle ende i elva, som skjærer av stripa vår i ene enden. Spinneren traff akkurat leddet til tommelen i håndbaken, i sikkert 50 km/t. Etter litt telefonering og testing, viste det seg at L nåla var innskrudd 1 omd for mye i forhold til fabrikk instillingene. (Kjøpte motor brukt.) Nye flyturer i morgen, om været tillater det.
    Over og ut.
    Attached Files
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #3
      Grattis med ny doning!

      11,4kg var veldig lett! Har de letta de nye setta i forhold til de gamle? Min Extra (som nå er solgt) veide 12,2kg tom uten røykpumpe og røyktank...og det var jo lett!

      Vi har ikke satt noen støyregler for Imac her til lands enda. Forløpig så prøver vi å holde det så lavt som mulig, samt ta hensyn til de enkelte klubbers bestemmelser og begrensninger. Vi har hatt få fly som har støya voldsomt, men de som har vært har blitt ordna ved hjelp av anne proppellering eller bedre eksosløsninger.

      Extra 260..?!?! Hadde ikke du en svææær Yak i ankomst for en kort tid tilbake også!?!
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Heisann. Joda, 11,4 kg ble den, men nå har jeg måttet legge inn 360 gram bly i halen, da modellen lå i det fremste sjiktet ang CG. Er mulig jeg må inn med litt til, siden jeg balanserte den med halv tank. Tanken ligger stort sett rett over CG, men allikavel, skal gjøre det en gang til. Kan hende jeg må ha i mer bly uansett, da jeg liker haletunge fly. Yak'en fra statene lar vente på seg, Mr Bill Hatcher har ikke fått inn den jeg vil ha ennå, så i mellomtiden får jeg kose meg med en Extra 260. Den er ikke min, skal demofly/teste den for importøren her til lands.
        Skal innrømme at jeg stusser litt over den lave vekta på Extra'n, så jeg kommer til å kontroll veie den på en annen vekt etterhvert. Den hvite og grønne jeg hadde, la jeg inn 400 gr bly i halen på, og den hadde batteriplassering helt forran og jeg har min langt bak, og mye lettere pakker, så jeg synes det er rart at det skal skille bare 40 gram på disse to. Men uansett, det flyr jævlig bra enten de er 12 eller 14 kg, så jeg bryr meg ikke så mye om hvor jeg havner til slutt. Spinneren min er rimlig tung, skal bytte den ut med en carbon spinner, kan hende kan jeg redusere litt på vekta i halen da. For de som har dette flyet kan jeg si at min balanserer nå et sted mellom 13-14 cm fra forkant, målt på vingetippen. Hvor ligger dere i løypa?
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          aha...er det Xtreme Composite sin 260?

          Min C-ARF lå omtrent der det var anbefalt, noe som nok var hårfint foran det jeg ideelt kunne tenkt meg. Men nå er'n solgt og da er det jo ikke noe å gjøre med det..hehe..fløy bra gjorde'n nå uansett.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Joda, det er Xtreme sin 260. Tror den er fin, men det gjenstår å se. Har vært litt kunstnerisk idag, siden det ikke ble flyvær, og lagt noen dekorstriper på Extraen. Syns det ser greit ut.
            Attached Files
            Last edited by Eagle; 18-12-06, 18:29.
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #7
              spider man
              var stilig det der
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment

              Working...
              X