Unconfigured Ad

Collapse

Tigershark EDF

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Tigershark EDF

Siden jeg allerede skulle sende en bestilling til Advantage Hobby i USA, tok jeg likesågodt med en liten EDF-sak, en Tigershark.
    Review og video: http://www.rcuniverse.com/magazine/a...article_id=811. Dette ser ut til å passe som en førstegangs edf.
    Det medfølger en 400 børstemotor, men jeg skal sette inn en børsteløs. Var veldig i tvil om min motor (en Mega 16/15/3) ville passe, så jeg bestillte heller med en børsteløs som advantage anbefalte (også samme som brukes i reviewet på rcuniverse.com). Denne er oppgitt til 3700KV. Bilde vedlagt.
    Nå har jeg sammenliknet sånn ca (den sitter fastmontert på en sliten stryker) størrelsen på Mega-motoren og den medfølgende 400-motoren, og det ser ut til at det er samme dimensjoner.
    Er det noen som vet om mega 16/15/3-motoren er brukendes til dette flyet? Hvordan vil isåfall ytelsen være i forhold til den børsteløse 3700kv-motoren jeg kjøpte med?
    Attached Files
    Last edited by TapZ; 22-01-07, 21:52.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Etter en hektisk kveld/natt på hobbyrommet er nå Tiger shark'en ferdig. Satt meg ned og åpnet esken ved 21-tiden og ble litt opphengt i å få den ferdig før morgengry. hehe.
    Blir jomfrutur i morgen hvis det er opphold. Skal se om jeg ikke får lagt ut en videosnutt i morgen.
    Her har den ihvertfall hatt en liten "pose" på kjøkkenbordet.
    Attached Files
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Grattis med kult fly!
      Så en slik i aksjon på Einaisen tidligere i vinter. Den gikk fint den
      Ikke sett for store utslag... Vet ikke hvor store utslag det var på den jeg så på isen men piloten slet litt mener jeg å huske, med at roll utslagene var litt for store (om jeg ikke husker feil da).
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Haldor
        • Nov 2004
        • 499

Var innom LHS'n og registrerte den modellen der, så veldig kul ut
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• TapZ
          • Oct 2005
          • 711

Hmm.. I det reviewet på rcuniverse som jeg linket til i den første posten står det at han flyr på full rates og 70%(!) expo. Hørtes vanvittig mye ut, må da føles litt sirup? Tror det meste jeg har fløyet med er 40%.
          Jeg har temmelig små utslag på høyderorene, men ser at balror-utslagene er store. Skal sette litt lavere rates og satser på rundt 40% expo all over.
          Oppholdsvær idag, så da blir det ut å fly etter "frokost".
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Tøft fly må få høre hvordan det flyr. Er det ikke det samme de har på greatwings?
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• TapZ
              • Oct 2005
              • 711

Jeg kan ikke finne det hos greatwings. Mulig jeg er dårlig til å legte da men.
              Ser de har en "red-arrow ducted fan" men det er ikke samme flyet.

Forøvrig ble dette en billig morromaskin:

$99 for flyet (hos advantage hobby)
              $40 for børsteløs motor (hos advantage)
              $9.90 pr servo (3 stk, hos UH)
              $27 for en 8-kanals mottaker (hos UH)
              $29 for en 30A ESC (hos UH)
              $30 for et 3s 2250mAh lipo (hos UH)

Totalt $255, og da har jeg seff batteri som kan brukes i de andre modellene jeg har også. Er vant til å ikke betalt mva fra UH (hysj hysj), men pakken gikk faktisk rett forbi fra advantage også.

I underkant av NOK 1900 inkl frakt for hele sulamitten med andre ord.
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hvis du går inn på greatwings trykker på fly også teller du nedover til nummer 8. heter Tiger Shark 400 Fan jet. Er blå den som er bilde av. men hvis du trykker på flere bilder så kommer det op en rød/hvit
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• TapZ
                  • Oct 2005
                  • 711

Der ja. jepp, det er samme modell.

Jeg må bare si: WOW! Det gikk fælt! vannvittig morro å fly lowpasser med denne. Fantastisk hastighet og veldig stabil og fin i lufta. Litt vanskelig å se i overskyet vær på lang avstand.
                  Jeg gikk ned til 60% rates på balanserorene og 40% expo. Tror jeg burde gå ned til enda lavere rates på balanserorene, den hadde MEGET kjapp rollrate.
                  Desverre slet jeg med glitching og fikk tilslutt en skade på flyet. Stod godt plantet rett ned i snøen. hehe.
                  Skal se om jeg ikke får limt litt så jeg får den opp igjen.
                  Hvis skaden er altfor omfattende må det bli en ny en. hehe.
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

Comment

• TapZ
                    • Oct 2005
                    • 711

Her er vraket..
                    dvs resultatet av dagens jomfrutur. hehe.
                    Attached Files
                    Frank Thingelstad
                    2050 Jessheim

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Utrolig kjipt når slikt skjer pga. glitch, å så attpå til på flyets første levedag!
                      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• TapZ
                        • Oct 2005
                        • 711

Og her er skuta etter litt restaureringer. Epoxy og pakketeip gjør susen.
                        Om enn ikke like aerodynamisk som tidligere, så skal den ihvertfall i lufta igjen. :P
                        Attached Files
                        Frank Thingelstad
                        2050 Jessheim

Comment

• TapZ
                          • Oct 2005
                          • 711

Rip

Jeg fikk ganske mange fine turer med dette flyet. Det er veldig stabilt og fint i lufta, og går som ei kule. Vannvittig stilig i raske lowpass'er.
                          Her om dagen klarte jeg desverre å gjøre en pilotfeil. Jeg hadde satt opp modellen uten sideror, noe jeg egentlig ikke er så veldig vant til. I en lav, heftig og rask lowpass la jeg inn en slowroll for "å toppe heile driden". Dette endte selvfølgelig på trynet i gresset. Venstre vingetupp hektet gresset, som endte med at hele venstre vinge, venstre horisontale stab og vertikal stab ble revet av tvert. Spektakulær krasj. Det som er genialt med dette flyet er at både vinger og staber har et lag med kanalplast utenpå og er svært svært holdbare. Vingene ble revet av i limfugen inntil kroppen, og kroppen hadde utrolig nok ingen skade. Bare å finne fram epoksyflaskene og lime på igjen.

Neste flydag skulle jeg få demonstrert viktigheten av forsterkninger i vinger...
                          I utgangspunktet har modellen en glassfiber-plate som er limt fra vinge til vinge, gjennom kroppen. Denne knakk selvfølgelig i den forrige krasjen. Når jeg nå limte på igjen vingen og stab, tenkte jeg ikke videre mye på denne glassfiberforsterkningen. Hadde ingen karbonstenger eller liknende for hånden heller, så jeg lot det stå til med kun epoksy ved vingerot. Modellen kjentes fin og stiv ut.
                          Vel, neste flytur: Kaster opp, tar et par rolige runder på halv gass. Henter bra høyde, og legger inn et svakt stup, svak bank, øking av throttle og kommer inn for en meget kjapp lowpass. Så kommer den mest spektakulære krasjen hittils i min "rc-karriere". Venstre vinge rives av like før jeg skal rette opp modellen, modellen roller hardt rundt og treffer bakken i en vannvittig fart. Vinger, servoer, mottaker og 120 små isoporbiter spruter over et område på 30-40 meter. Heftig! DESVERRE klarte ikke kameramannen å få med seg styrten på tape, det hadde vært morro å sett denne i saktefilm.
                          Vel, vel. Bare å finne frem søppleposen og plukke deler. Ny Tigershark skal snart bestilles, fikk litt dilla på denne modellen. Blir vel en svart en neste gang. Tror jammen jeg skal putte inn en siderorservo også, så kan jeg tilogmed klare slowrollene.
                          Frank Thingelstad
                          2050 Jessheim

Comment

• Haldor
                            • Nov 2004
                            • 499

Kikka på den i den lokale hobbysjappa - stilig liten sak
                            ----------------
                            Haldor
                            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• LN-8PV
                              • Feb 2006
                              • 49

Originally posted by Haldor
                              Kikka på den i den lokale hobbysjappa - stilig liten sak
                              Hvilken sjappe ??

Noen som har gjort noen hastighets målinger på denne ?
                              Eller vet hva den er god for ?
                              Stryker F-27 (med E-Flite 2000KV, 40A ESC og 7x6 APC)
                              Hyperion Yak 55 SP 25e-class
                              Superzoom fra www.el-fly.dk
                              T-Rex 450 SE V2

Comment

Working...