Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jeg trenger en god UBEC.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg trenger en god UBEC.

    Etter en dag med motortrøbbel så er avgjørelsen tatt.
    Jeg må ha et elektrofly!

    Jeg har funnet flyet og det meste av utstyret jeg trenger, men jeg trenger råd om UBEC.
    Den skal tåle fire medium sterke servoer.

    Jeg vet at Griffin har solgt KoolFlight sin UBEC, men jeg kan ikke finne den hos han nå (kanskje Ken kan svare på det?)
    Er det kanskje noen som vet om noen andre bra UBECer.
    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

  • #2
    DNS points to prohibited IP | www.koolflightsystems.com | Cloudflare

    Comment


    • #3
      Originally posted by jossv
      Etter en dag med motortrøbbel så er avgjørelsen tatt.
      Jeg må ha et elektrofly!

      Jeg har funnet flyet og det meste av utstyret jeg trenger, men jeg trenger råd om UBEC.
      Den skal tåle fire medium sterke servoer.

      Jeg vet at Griffin har solgt KoolFlight sin UBEC, men jeg kan ikke finne den hos han nå (kanskje Ken kan svare på det?)
      Er det kanskje noen som vet om noen andre bra UBECer.
      hehehe Så du ble lei av å ikke få skikk på "strikken" i dag... hehehe

      Jeg har en slik sak fra Koolflight i Fliton Extraen min, har ikke fått testa den enda. Det må da være andre som har noe lignende...

      Hva slags fly har du bestemt deg for forresten??
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Griffin har dem nok inne selv om websidene hans ikke er helt komplette for tida.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Originally posted by esmel
          hehehe Så du ble lei av å ikke få skikk på "strikken" i dag... hehehe

          Jeg har en slik sak fra Koolflight i Fliton Extraen min, har ikke fått testa den enda. Det må da være andre som har noe lignende...

          Hva slags fly har du bestemt deg for forresten??
          Jeg har egentlig gått å siklet på en Hyperion YAK-54 40e i lengere tid nå, så det blir vel en slik en.

          Originally posted by joo
          Griffin har dem nok inne selv om websidene hans ikke er helt komplette for tida.
          Takk. Jeg får sende han en mail og spørre.
          Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
          http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

          Comment


          • #6
            Originally posted by jossv
            Etter en dag med motortrøbbel så er avgjørelsen tatt.
            Jeg må ha et elektrofly!

            Jeg har funnet flyet og det meste av utstyret jeg trenger, men jeg trenger råd om UBEC.
            Den skal tåle fire medium sterke servoer.

            Jeg vet at Griffin har solgt KoolFlight sin UBEC, men jeg kan ikke finne den hos han nå (kanskje Ken kan svare på det?)
            Er det kanskje noen som vet om noen andre bra UBECer.
            FlightPower have just introduced a new UBEC which are just now in transit from the UK - these are preferable to the Koolflight product
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              Her er et par alternativer:

              Medusa Research
              Dimension Engineering - R/C, Power Electronics, Sensors

              Når det gjelder UBEC fra Koolflight har jeg personlig hatt litt dårlig erfaring (sjekk showtime-tråden), men det er jo veldig mange som bruker disse uten problem så det kan hende jeg bare hadde uflaks. Derimot det som jeg synes er synd er at Jeff Meyers som driver Koolflight-systems nekter å svare når jeg konfronterte han med at UBEC'en min hadde kapitulert. Har forsøkt gjentatte mail og også PM på rcgroups hvor han er aktiv men ikke noe svar. USERIØST!

              Nå har jeg bestillt en variant fra medusa så får vi se om jeg har bedre lykke denne gang

              mvh.
              Ole André Knutsen
              Last edited by OAK; 04-02-07, 07:41.

              Comment


              • #8
                Originally posted by OAK
                Her er et par alternativer:

                Medusa Research
                Dimension Engineering - R/C, Power Electronics, Sensors

                Når det gjelder UBEC fra Koolflight har jeg personlig hatt litt dårlig erfaring (sjekk showtime-tråden), men det er jo veldig mange som bruker disse uten problem så det kan hende jeg bare hadde uflaks. Derimot det som jeg synes er synd er at Jeff Meyers som driver Koolflight-systems nekter å svare når jeg konfronterte han med at UBEC'en min hadde kapitulert. Har forsøkt gjentatte mail og også PM på rcgroups hvor han er aktiv men ikke noe svar. USERIØST!

                Nå har jeg bestillt en variant fra medusa så får vi se om jeg har bedre lykke denne gang

                mvh.
                Ole André Knutsen
                Kan du for enkelhets skyld bare kort forklare hva som var problemet? Har lite lyst til å gå på snørra pga. teknisk svikt som kunne vært unngått...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Det som skjedde var at den helt plutselig sa takk for seg og sluttet å fungere (med vraket showtime som resultat). Den hadde da fungert problemfritt i ca. ett år(?). Husker ikke nøyaktig.

                  Synlige feil på UBEC'en var at kondensatoren på inngangssiden hadde blitt veldig varm (krympeplasten på utsiden hadde smeltet).

                  Dette tyder på at kondensatoren på inngangssiden er av for dårlig kvalitet. Det er generelt kritisk at denne er av god nok kvalitet (lav ESR) på switche-regulatorer. Dvs. den overopphetes, tørkes gradvis ut og er da inne i en ond sirkel og til slutt tar regulatorkretsen kvelden pga. manglende buffer på inngangen.

                  Som en kuriositet sees ofte samme problem på tilsvarende regulatorer på pc-hovedkort.

                  Nå regulerte jo min UBEC fra 10s lipo og flyet hadde 6 digitale servoer så jeg opererte jo forholdsvis nærme yttergrensene på regulatoren men jeg mener jeg var rimelig godt innenfor. Har målt strømtrekk på servoene og var ikke i nærheten av 3A kontinuerlig.

                  Et søk på diverse andre utenlandske forum viser at jeg ikke er alene. Flere andre som rapporterer om nøyaktig samme symptomer.

                  mvh.
                  Ole André

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har den samme Yaken på byggebordet nå jossv. Fikk tak i en med "R2"-fargene. Den er jo behørig reviewet her som du vet, av Håvard og Per.

                    Ikke bare UBECene, men også ESCene vi bruker har elektrolytter på inngangen, og dette er komponenter som blir merkbart dårligere med årene. Overspenninger tar også fort rotta på dem. Derfor bør vi begynne å følge nøye med slike gadgets som begynner å bli et par år gamle. Elektrolytter er billige og enkle å skifte selv. Helst før dem lager trøbbel...
                    Bytter man setter man inn samme kapasiteten, husk polariteten og hvis man får tak i så sett gjerne inn noen som tåler mer spenning hvis sakene er marginale.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Så da tolker jeg det dit henn at det i utgangspunktet vil fungere greit men overbelastning/lang tids bruk vil til slutt ta knekken på den. Da tolker jeg det også dit henn at jeg ikke risikerer all verden med å fly med koolflight saken min, i hvert fall en stund til jeg evnt. får gått til innkjøp av noe anna...?
                      Da skriver jeg meg på lista over folk som vil ha gode anbefalinger til UBEC!
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joo
                        Jeg har den samme Yaken på byggebordet nå jossv. Fikk tak i en med "R2"-fargene. Den er jo behørig reviewet her som du vet, av Håvard og Per.

                        Ikke bare UBECene, men også ESCene vi bruker har elektrolytter på inngangen, og dette er komponenter som blir merkbart dårligere med årene. Overspenninger tar også fort rotta på dem. Derfor bør vi begynne å følge nøye med slike gadgets som begynner å bli et par år gamle. Elektrolytter er billige og enkle å skifte selv. Helst før dem lager trøbbel...
                        Bytter man setter man inn samme kapasiteten, husk polariteten og hvis man får tak i så sett gjerne inn noen som tåler mer spenning hvis sakene er marginale.
                        Ja, jeg har lest testen på den. Jeg leste der at det er litt problemer med å få 3D utslag på høyderoret. Har du noen erfaringer der? Jeg vurderer å bestille runde rorbart hengsler, da det er enklere å få bedre utslag med de enn med superlim-hengslene jeg regner med at følger med.

                        Når det gjelder kvaliteten på elektronikk komponenter så kan det være et problem nå for tiden. Fra 1 juli 2006 så innførte EU RHOS direktivet. Det vil si at ingen elektronikk som selges i Europa skal inneholde miljøskadelige stoffer. Dette har skapt en del problemer da det meste av elektronikk har vært miljøskadelig. For eksempel så er bly miljøskadelig, og loddetinn inneholder 60% (eller var det 40%) bly. Nå må produsentene bruke blyfri lodding. Noen komponenter er også blitt dårligere. Dette er bare en overgangsfase så jeg regner med at elektronikken blir minst like bra som før innen kort tid.
                        Kanskje det er det som er problemet med kondensatorene?

                        Takk for mange tips
                        Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                        http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

                        Comment


                        • #13
                          Tja, Esmel. Man burde kanskje dissekere sakene litt nøyere når man tester dem og sjekke ymse verdier. Som OAK sa så har han hatt 10S inn, noe som er grensen for noen av Koolflight UBECene, og over grensen for noen. Uansett blir det spennings-spikes mellom batteri og ESC, der UBECene gjerne står i parallell. Et godt design av elektronikken tar høyde for det, men lytter er simple saker. Velger produsentene å lage sakene marginale er det vi som får svi når vi utnytter sakene til max spec.
                          Og som jossv sier så kommer stadig nye regler, ikke lett å følge med i alt og hva det kan bety for oss...
                          Jeg har 3 slike i bruk, men har så langt bare kjørt på 4S og 5S, uten problemer.

                          jossv: jeg får 40-45 grader utslag på høyderoret på min Yak, og har ei glipe på ca. 0,5mm. Limer man hengslene med rorene for tett mot stabben reduseres utslagene siden det kniper. Er visstnok ikke bra med tanke på at CA-hengslene kan ryke heller! Men formen på rora i forkant gir ikke rom for særlig mer utslag uten stor glippe. Skal du ha rå 3D-utslag bør du kanskje bruke litt store vanlige hengsler, hengsle med noe glippe og tape etterpå. Ellers må du av med trekket og høvle dem skarpere foran.
                          Selv skal jeg unngå 3D-egenskaper og sette den opp til mer pattern. Da varer modellene mine lenger siden lav hovring spiser mine modeller på et mystisk vis
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jossv

                            Når det gjelder kvaliteten på elektronikk komponenter så kan det være et problem nå for tiden. Fra 1 juli 2006 så innførte EU RHOS direktivet. Det vil si at ingen elektronikk som selges i Europa skal inneholde miljøskadelige stoffer. Dette har skapt en del problemer da det meste av elektronikk har vært miljøskadelig. For eksempel så er bly miljøskadelig, og loddetinn inneholder 60% (eller var det 40%) bly. Nå må produsentene bruke blyfri lodding. Noen komponenter er også blitt dårligere.
                            Komponentene har i grunnen ikke blitt dårligere av RoHS, men det må loddes med høyere temperatur med blyfritt, og det blir ofte på tålegrensa til komponentene. At loddingene ikke er fleksible, men heller ganske så sprøe gjør ikke saken bedre.
                            Direktivet er forresten innført på verdensbasis, og til og med kineserne har motvillig gått over. Dette er bra for de fattige som sitter og koker av metaller fra gammel elektronikk, men desverre dårlig for oss som bruker elektronikken.
                            Men nå må jeg legge meg, skal opp tidlig og lodde blyfritt.
                            -----------
                            Bengt

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by OAK
                              Som en kuriositet sees ofte samme problem på tilsvarende regulatorer på pc-hovedkort.
                              Det stod en utrolig artikkel i IEEE Spectrum for noen år siden som forklarte hvorfor så mye forbrukerelektronikk (hovedsakelig PC hovedkort) feilet pga dårlige elektrolyttkondenastorer rundt årtusenskiftet. Forklaringen var at noen Taiwanesere forsøkte å stjele en japansk metode for å lage elektrolyttkondensatorer med vannbasert elektrolytt. Av en eller annen grunn så fikk de med seg en oppskrift som ikke var 100% korrekt (plantet feilinformasjon?), og Taiwaneserene produserte store mengder billige kondensatorer, som skulle vise seg å feile etter en stund. Disse kondensatorene ble brukt av store internasjonale firmaer (bla. Intel, Apple og ABIT), og kostnadene for å rette på skadene er estimert til 100 million dollar. Etter denne episoden så har elektrolyttkondensatorer fått et svært dårlig rykte, men jeg skulle tro at de dårlige kondensatorene nå er fjernet fra alle produksjonslinjer.


                              Jeg finner ikke artikkelen igjen, men den stod i februar 2003 nummeret av IEEE Spectrum. Det står noe om denne episoden her:

                              Capacitor plague - Wikipedia


                              Det hele høres ut som en røverhistorie, men dette er dokumentert av bla IEEE. IEEE er en meget prestisjetung organisasjon for forskere og ingeniører over hele verden, som ikke ville skrive noe slikt basert på løse rykter.

                              Comment

                              Working...
                              X